آیا پایان عصر «شبکه‌های اجتماعی» فرا رسیده است؟

به گزارش باملین به نقل از تسنیم، تماشای آخرین استاتوس های دوستان در شبکه های اجتماعی حالا جای خود را به فیلم های غریبه ها شبیه تلویزیون داده است. پست های عمومی به طور فزاینده ای به گروه های بسته در پیام رسان ها منتقل می شوند.

فعالیت کاربران در شبکه های اجتماعی به گروه های پیام رسان خصوصی (مانند واتس اپ و تلگرام) منتقل شده و محتوای شبکه های اجتماعی (مانند توییتر و اینستاگرام) با محتوای افراطی جایگزین شده است. این موضوع مشکلاتی را برای کاربران شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها ایجاد خواهد کرد.

این یادداشت مفصل تر است: بیش از ۲۰ سال از تولد فیس بوک و ایجاد دنیای جدید می گذرد. اما اکنون پس از گذشت ۲۰ سال از فراگیر شدن شبکه های اجتماعی، دگرگونی عمیقی را تجربه کرده اند که چندان مورد توجه قرار نگرفته است. جادوی عجیب شبکه های اجتماعی آنلاین ترکیبی از تعاملات شخصی با ارتباطات جمعی بود. حالا این ترکیب دوباره به دو قسمت تقسیم می شود.

اکنون تماشای آخرین استاتوس‌های دوستان در شبکه‌های اجتماعی جای خود را به فیلم‌های غریبه‌ها شبیه تلویزیون داده است. پست های عمومی به طور فزاینده ای به گروه های بسته در پیام رسان ها منتقل می شوند. رسانه های اجتماعی در حال تکامل هستند و اکنون مشکلاتی را ایجاد می کنند.

این یک سوال مهم است زیرا مردم اینترنت را از طریق شبکه های اجتماعی تجربه می کنند. استفاده از شبکه های اجتماعی بیش از یک چهارم ساعت بیداری را تشکیل می دهد. شبکه های اجتماعی جدای از سرگرمی، محلی برای بحث های آنلاین و کمپین های سیاسی نیز هستند.

نکته متمایز در مورد شبکه های اجتماعی جدید این است که دیگر چندان اجتماعی نیستند! با الهام از TikTok، برنامه هایی مانند فیس بوک به طور فزاینده ای ترکیبی از ویدیوهای انتخاب شده با هوش مصنوعی را ارائه می دهند. بر اساس رفتار تماشای کاربر، نه ارتباطات اجتماعی آنها. در عین حال مردم کمتر از قبل پست می گذارند. از سال ۲۰۲۰، سهم آمریکایی‌هایی که می‌گویند از پست‌گذاری در مورد زندگی روزمره خود به صورت آنلاین لذت می‌برند، از ۴۰ درصد به ۲۸ درصد کاهش یافته است.

چراغ های میدان دیجیتال شهر خاموش می شوند، اما برخی از نتایج خوب هستند! فعالان سیاسی می گویند که برای جلب نظر گروه های خصوصی در پلتفرم هایی مانند واتس اپ یا تلگرام، باید پیام های خود را کاهش دهند. یک پست تحریک‌آمیز که می‌تواند لایک‌های زیادی در توییتر دریافت کند، می‌تواند باعث واکنش شدید در گروه واتس‌اپ والدین مدرسه شود.

اکنون به نظر می رسد که گروه های تلگرام یا واتس اپ بیشتر برای سلامت روان نوجوانان مناسب هستند زیرا زندگی آنها توسط دیگران در فضای عمومی تحلیل نمی شود. علاوه بر این، پیام‌رسان‌هایی مانند واتس‌اپ و تلگرام مفیدتر هستند، زیرا پست‌ها را بر اساس ترتیب زمانی نشان می‌دهند تا الگوریتمی که هیجان ایجاد می‌کند و همچنین برای سلامت روان نیز بهتر است!

در دنیای جدید شبکه های اجتماعی، کاربران تمایل بیشتری به گروه های کوچک در پیام رسان ها دارند، اما این دنیای جدید مشکلات خاص خود را به همراه دارد. اگرچه مکالمات رمزگذاری شده در گروه‌های کوچک در تلگرام یا واتس‌اپ به نجات جان انسان‌ها در سیستم‌های مستبد کمک می‌کند، اما این گروه‌ها رسانه‌ای عالی برای نشر اکاذیب هستند. سیاستمداران در هند از واتس اپ برای انتشار دروغ هایی استفاده کرده اند که در شبکه های باز مانند فیس بوک حذف می شوند.

از سوی دیگر، الگوریتم‌های شبکه باز (مانند توییتر و اینستاگرام) که توسط رفتار کاربر هدایت می‌شوند، به نظر می‌رسد که شدیدترین ویدیوها را برای برانگیختن پاسخ مخاطب پخش می‌کنند. در گذشته، برای اینکه چیزی در یک شبکه اجتماعی وایرال شود، مردم باید آن را به اشتراک می‌گذاشتند، اما اکنون فقط با تماشای یک ویدیو به ویروسی شدن آن کمک می‌کنند، زیرا الگوریتم‌های رسانه‌های اجتماعی محتوایی را اولویت‌بندی می‌کنند که بیشترین تعامل را داشته باشد، جذب کند، پاداش دهد.

این وضعیت جدید به نفع امثال ترامپ یا دستفروشان اطلاعات نادرست خواهد بود، زیرا آنها بهتر از هر کس دیگری می توانند واکنش افکار عمومی را دریافت کنند. در این وضعیت جدید، محتوای تولید شده با عمیق جعلی می تواند به راحتی ویروسی شود.

مهمتر از ظهور اخبار جعلی، فقدان اخبار واقعی در رسانه های اجتماعی است. از زمانی که شبکه به سرگرمی گرایش داشت، اخبار فقط ۳ درصد از آنچه مردم تماشا می کنند را تشکیل می دهد. در رسانه‌های اجتماعی، تنها ۱۹ درصد از بزرگسالان اخبار را به اشتراک می‌گذارند که نسبت به ۲۶ درصد در سال ۲۰۱۸ کاهش یافته است.