بهترین بازار نیشابور کجاست؟

باملینا _ خدمات توریستی: بازار کلاه نیشابور با قدمتی ۵۵۰ ساله یکی از با ارزش ترین بازارهای ایران است که هنوز وجود دارد.

بسیاری از مشاغل محلی و سنتی در مناطق این بازار فعالیت می کنند که از آن جمله می توان به اتو، رنگرزی، مسگری، فرش فروشی و پارچه فروشی اشاره کرد.

بازار سرپوشیده بی نظیر نیشابور یکی از مکان های گردشگری است که هر ساله گردشگران زیادی برای دیدن این بازار زیبا و قدیمی به نیشابور سفر می کنند.

بازار پوششی؛ بهترین بازار نیشابور

بازار سرپوش نیشابور که به بازار تاریخی نیشابور یا حتی بازار قدیمی نیز شهرت دارد، یکی از با ارزش ترین و مهم ترین بازارهای ایران و یکی از مکان های جالب شهر نیشابور است که اکثر گردشگرانی که به آن سفر می کنند. به این شهر، بازدید کنید. حتما از آن بازدید خواهند کرد

بازار سرپوش که در واقع به معنای بازار نیشابور است، ۱۶ سال پیش در ۱۹ دی ماه ۱۳۸۰ به شماره ۶۷۳۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

حالا شاید برایتان سوال پیش بیاید که چرا نام این بازار سرپاس است؟ در واقع این بازار به دلیل داشتن بازار سرپوشیده و سرپوشیده به گذرگاه و راهروی مردم نیشابور تبدیل شده و به بازار سرپوشیده معروف شده است.

بهترین بازار نیشابور کجاست؟

از نام های قدیمی این بازار می توان به سوق القدیم اشاره کرد که همچنان در بین سالمندان محبوبیت دارد.

بازار تاریخی نیشابور یکی از بازارهای منحصر به فرد و سرپوشیده استان خراسان رضوی است، شاید باورتان نشود، اما بازار سرپوشیده نیشابور حدود ۵۵۰ سال قدمت دارد و همچنان مورد استفاده و پابرجاست.

نکته جالب دیگر در مورد این بازار این است که این بازار تنها بازار سرپوشیده استان خراسان است که هنوز درصد زیادی دست نخورده دارد.

طول این بازار قدیمی حدود یک کیلومتر است و تنها قسمت باقی مانده از بازار بزرگ نیشابور قدیم است.

در واقع بازار سرپوشیده نیشابور به طول تقریبی ۷۵۰ متر و عرض ۳٫۴۰ تا ۸۰٫۳ متر و ارتفاع از کف تا گنبد معادل ۳٫۴۰ متر است که تا ۵٫۹۰ متر نیز متغیر است.

بازار سرپوش نیشابور یکی از بازارهای سنتی ایران است که به تدریج و بدون طرح جامع ساخته شده و تمام ویژگی های بازارهای ایرانی را دارد.

از عناصر تشکیل دهنده بازار نیشابور، راسته بازار، ردیف های مختلف معاملاتی، راهروها، گلخانه ها، اکیپ ها، قیصریه و مغازه های اجناس فروش و سایر عناصر مورد نیاز بازار مانند قهوه خانه ها و چایخانه ها، صندلی ها، مساجد و انتهای آن است. حمام

این بازار آنقدر بزرگ است که از دروازه مشهد شروع می شود و به دروازه عراق ختم می شود.

ساخت و توسعه بازار کلاه نیشابور در زمان های مختلف صورت گرفت.

همانطور که گفته شد، بافت قدیمی بازار سرپوش نیشابور که از دروازه عراق در جنوب بازار کنونی در شمال آغاز می شود، به دوره صفویه و ادامه مدیریت این بازار به سمت شمال باز می گردد. و در دوره های مختلف زندیه تاکنون. دیر به آن اضافه شد.

بهترین بازار نیشابور کجاست؟

معماری دیدنی بازار سرپوش نیشابور

بازار سرپوش نیشابور به طول حدود یک کیلومتر همچنان منبع درآمد بازاریان این شهر است. تزئینات انجام شده در این بنا عمدتاً با آجر بوده و این نمای ساده یادآور اصالت و رنگ گذشته است.

سقف گنبدی آن دارای روزنه هایی است که نور را به دالان های بازار می آورد. ورود به بازار از طریق در چوبی مشبک است. طاق ها نیز توجه زیادی را به خود جلب می کنند و دارای آجر چینی به شکل رگه های چینی هستند.

داخل سلول ها نیز گچ کاری شده است. در این بازار بخش‌های مختلفی از جمله زرگری، آهنگری، آهنگری، مغازه‌های پوشاک را می‌بینید که همچنان مشغول تجارت هستند.

ارتفاع هر گنبد از کف بازار از ۳ تا ۵ متر متغیر است و عرض بازار حدود ۳ و نیم متر است. این بنای ساده و در عین حال جذاب دارای ویژگی های معماری اسلامی و اصیل ایرانی است.

علاوه بر خود بازار، قسمت‌های معروف و معروف دیگری مانند حمام گلشن، حمام تاریخی، آب انبار و خانه مستوفی در این بازار وجود دارد که هنوز هم بخش‌هایی از آن به چشم می‌خورد. آب انبار موجود در بازار دارای ۱۷ پله و اتاقکی با سقف گچ بری شده است.

یکی از نمونه مکان های این بازار سنتی گرمابه گلشن نام دارد که در ضلع جنوبی بازار و در کنار میدان گلشن قرار دارد.

این نام به دلیل مربع کنار آن انتخاب شده است. این حمام دارای مساحتی به وسعت ۱۱۰۰ متر مربع است که در آن گاوصندوق، هنرستان و رختکن وجود دارد.

در اطراف این حمام سکوهای ۳۰ سانتی متری دیده می شود که از دیوارهای سیمانی ساخته شده اند که سطح آن با کاشی های سفالی تزئین شده و در کف رختکن از سنگ مرمر استفاده شده است. در قسمت بینه یک محوطه شنا و استخر و یک گلخانه اختصاصی وجود دارد.

بهترین بازار نیشابور کجاست؟