در میان انبوه خودروهای حاضر در بازار ایران، پژو پارس همواره به عنوان یکی از محبوبترین و پرفروشترین گزینهها شناخته شده است. این خودرو که در حقیقت فیسلیفتی از پژو ۴۰۵ محسوب میشود، از سال ۱۳۷۶ توسط شرکت ایران خودرو به تولید میرسد و در طول این سالها، شاهد تغییرات و آپشنهای متعددی بوده است.
داستانی از گذشته، نوستالژی دیروز
پژو پارس در ابتدا با نام Xantia به بازار عرضه شد، اما به دلیل تشابه اسمی با خودرویی از شرکت سیتروئن، نام آن به پارس تغییر یافت. این خودرو در زمان عرضه، به عنوان لوکسترین و مدرنترین محصول ایران خودرو شناخته میشد و از نظر ظاهری و امکانات رفاهی، تفاوتهای قابل توجهی با ۴۰۵ داشت.
طراحی ظاهری پژو پارس در مقایسه با ۴۰۵، عضلانیتر و مدرنتر بود. چراغهای جلو و عقب جدید، سپرهای جدید، خطوط صافتر بدنه و قالپهای جدید رینگها، از جمله تغییرات ظاهری بارز این خودرو بودند. در کابین نیز شاهد تغییراتی مانند استفاده از صندلیهای جدید، داشبورد جدید، فرمان جدید و سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک بودیم.
پژو پارس در زمان عرضه، با قیمتی بالاتر از ۴۰۵ به بازار عرضه شد، اما به دلیل مزایایی که داشت، توانست نظر بسیاری از خریداران را به خود جلب کند. فضای کابین جادار، هندلینگ قابل قبول، خدمات پس از فروش گسترده و ظاهر جذاب، از جمله فاکتورهایی بودند که پژو پارس را به گزینهای محبوب تبدیل میکردند.
برای مشاهده قیمت درب جلو میتوانید به صفحه درب جلو پژو پارس مراجعه کنید.
گذر زمان و پژو پارس
در سالهای بعد، مدلهای مختلفی از پژو پارس مانند سال، ELX، LX و دوگانه سوز به بازار آمدند که هر کدام ویژگیها و آپشنهای خاص خود را داشتند. پژو پارس همچنین در طول این سالها، با ارتقای سطح کیفی و به روز رسانی امکانات، توانسته جایگاه خود را به عنوان یکی از محبوبترین خودروهای بازار ایران حفظ کند.
از جمله آپشنهایی که به مرور زمان به پژو پارس اضافه شدند میتوان به شیشههای برقی، آینههای برقی، سانروف، سیستم صوتی جدید، کروز کنترل، کیسه هوا و ترمز ABS اشاره کرد.
چالشهای امروز، در سایه رقبا
با وجود محبوبیت و جایگاه تثبیت شده پژو پارس در بازار ایران، این خودرو در سالهای اخیر با چالشهای متعددی روبرو بوده است.
یکی از مهمترین این چالشها، عدم تطابق با استانداردهای جدید آلایندگی است. به همین دلیل، تولید پژو پارس از سال ۱۴۰۲ به طور کامل متوقف خواهد شد.
چالش دیگر پژو پارس، ظهور رقبای جدید در بازار است. خودروهایی مانند دنا، سمند LX و تندر ۹۰ با قیمتی مشابه پژو پارس و امکانات رفاهی بیشتر، سهم قابل توجهی از بازار را به خود اختصاص دادهاند.
کاپوت بخشی از خودرو پارس است برای مشاهده ان میتوانید به صفحه کاپوت جلو پژو پارس مراجعه نمایید.
پژو پارس در گذر زمان، چه چیزی را به ارمغان آورده است؟
پژو پارس در طول دو دهه حضور خود در بازار ایران، نقش مهمی در صنعت خودروسازی کشور ایفا کرده است. این خودرو به عنوان یکی از پرفروشترین خودروهای ایران، توانسته نیاز طیف وسیعی از خریداران را برآورده کند.
پژو پارس همچنین به عنوان پایهای برای تولید خودروهای دیگری مانند دنا و پژو ۲۰۶ نیز مورد استفاده قرار گرفته است.
آینده پژو پارس چه خواهد شد؟
با وجود اینکه تولید پژو پارس از سال ۱۴۰۲ متوقف خواهد شد، اما این خودرو همچنان به عنوان یکی از محبوبترین خودروهای بازار ایران شناخته میشود.
بازار دست دوم پژو پارس نیز از رونق خوبی برخوردار است و این خودرو به دلیل قطعات یدکی فراوان و تعمیر و نگهداری آسان، گزینه مناسبی برای خریداران در این بازار محسوب میشود.
برای مشاهده گلگیر عقب پرشیا به صفحه گلگیر عقب پژو پارس مراجعه کنید.
داستان پژو پارس، داستانی از گذشته، نوستالژی دیروز و چالشهای امروز است.
این خودرو در طول این سالها، فراز و نشیبهای بسیاری را پشت سر گذاشته و نقش مهمی در صنعت خودروسازی ایران ایفا کرده است.
پژو پارس و خاطرات
برای بسیاری از ایرانیان، پژو پارس بیش از یک وسیله نقلیه، خاطرهای از دوران جوانی، سفری خانوادگی یا لحظهای شاد است.
این خودرو در طول این سالها، شاهد بسیاری از اتفاقات مهم در تاریخ ایران بوده و در زندگی بسیاری از مردم نقش داشته است.
برای مشاهده صندوق این خودرو میتوانید به صفحه درب صندوق پژو پارس مراجعه کنید.
پژو پارس و فرهنگ
پژو پارس به عنوان یکی از محبوبترین خودروهای ایران، در فرهنگ عامه نیز جایگاه ویژهای پیدا کرده است.
این خودرو در فیلمها، سریالها و ترانهها بارها و بارها به تصویر کشیده شده و به نمادی از زندگی ایرانی تبدیل شده است.
پژو پارس و هویت
پژو پارس به عنوان محصولی از صنعت خودروسازی ایران، هویت ملی ایرانیان را نیز به نوعی به خود گرفته است.
این خودرو در طول این سالها، با فراز و نشیبهای صنعت خودروسازی ایران همراه بوده و نمادی از تلاش و خلاقیت ایرانیان محسوب میشود.
برای مشاهده گلگیر این خودرو میتوانید به صفحه گلگیر جلو پژو پارس بروید.
پژو پارس و میراث
پژو پارس بدون شک، میراثی ارزشمند از صنعت خودروسازی ایران است.
این خودرو در تاریخ این صنعت به ثبت خواهد رسید و به عنوان یکی از خودروهای محبوب و خاطرهانگیز ایرانیان در یادها خواهد ماند.
پژو پارس، فراتر از یک خودرو
پژو پارس صرفاً یک وسیله نقلیه برای جابجایی نیست، بلکه نمادی از خاطرات، فرهنگ، هویت و میراث ایرانیان است.
این خودرو در طول دو دهه حضور خود در بازار ایران، بخشی از زندگی بسیاری از مردم شده و نقش مهمی در تاریخ این سرزمین ایفا کرده است.
برای مشاهده قطعات این خودرو میتوانید به صفحه قطعات بدنه پژو پارس مراجعه کنید.
پایان داستان، آغاز خاطره
با وجود اینکه تولید پژو پارس از سال ۱۴۰۲ متوقف خواهد شد، اما داستان این خودرو همچنان ادامه خواهد داشت.
پژو پارس تا سالهای آینده در جادههای ایران تردد خواهد کرد و خاطرات جدیدی را برای صاحبان و سرنشینان خود رقم خواهد زد.
مشخصات فنی پژو پارس
پژو پارس در طول سالهای تولید خود با موتورهای مختلفی عرضه شده است. رایجترین موتور این خودرو، موتور XU7 با حجم ۱٫۸ لیتر است که قدرتی معادل ۱۰۰ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۱۵۵ نیوتن متر تولید میکند.
پژو پارس همچنین به موتورهای TU5 با حجم ۱٫۶ لیتر و EF7 با حجم ۱٫۷ لیتر نیز مجهز شده بود. گیربکس این خودرو از نوع دستی ۵ سرعته یا اتوماتیک ۴ سرعته بود.
مزایا و معایب پژو پارس
پژو پارس از همان ابتدا به دلیل مزایایی مانند قیمت مناسب، فضای کابین جادار، هندلینگ قابل قبول، خدمات پس از فروش گسترده و ظاهر جذاب، مورد استقبال بسیاری از خانوادههای ایرانی قرار گرفت.
از جمله دیگر مزایای این خودرو میتوان به تعمیر و نگهداری آسان، قطعات یدکی فراوان، کابین عایق صدا و صندوق عقب جادار اشاره کرد.
با این حال، پژو پارس در کنار مزایایی که داشت، معایبی نیز داشت که از جمله آنها میتوان به شتاب کم، مصرف سوخت بالا، طراحی داخلی ساده و ناهماهنگی در عملکرد برخی از آپشنها اشاره کرد.