یورونیوز نوشت: لری پیج و سرگئی برین، بنیانگذاران گوگل، دوست داشتند به شوخی بگویند که درست پس از راه اندازی شرکتشان در یک ربع قرن پیش، هر سال در اول آوریل (۱۳ آوریل) شروع به ارائه ایده می کردند و جوک های عجیبی می کردند. .
به عنوان مثال، یک سال گوگل برای استخدام در مرکز تحقیقات کوپرنیک در ماه آگهی داد. یک سال بعد، این شرکت اعلام کرد که قصد دارد ویژگی «برچسبهای طعمدار» را در موتور جستجوی خود راهاندازی کند.
اما ۲۰ سال پیش، این دو نفر تصمیم گرفتند چیزی را فاش کنند که هیچکس باورش نمیکرد.
این سرویس جدید “Gmail/Gmail” نام داشت که ۱ گیگابایت فضای ذخیره سازی رایگان را برای هر حساب کاربری ارائه می کرد. البته این میزان فضای ذخیره سازی را نباید با پیشرفت دوران آیفون با حافظه داخلی ۱ ترابایتی مقایسه کرد.
این مقدار فضای ذخیره سازی ایمیل در آن زمان بسیار غیرعادی بود و برای ذخیره حدود ۱۳۵۰۰ ایمیل کافی بود، در حالی که سایر سرویس های ایمیل مانند یاهو و مایکروسافت ظرفیت ذخیره سازی تنها ۳۰ تا ۶۰ ایمیل را پشتیبانی می کردند. این بدان معناست که جیمیل ۲۵۰ تا ۵۰۰ برابر فضای ذخیره سازی بیشتری برای ایمیل ها فراهم می کند.
علاوه بر این جهش کوانتومی در فضای ذخیره سازی، سرویس جیمیل به فناوری موتور جستجوی گوگل نیز مجهز شد تا کاربران بتوانند در سریع ترین زمان ممکن اطلاعات مورد نظر خود را از ایمیل های قدیمی پیدا کنند.
همچنین، برای اولین بار، Gmail به طور خودکار ایمیل های مرتبط با موضوع مشابه را ادغام می کند تا همه چیز به گونه ای جریان یابد که گویی یک مکاتبات است.
این روش افشای این سرویس جدید گوگل بخشی از جذابیت داستان بود. ایجاد محصولی که مردم باور ندارند واقعی است.
حتی برخی از خبرگزاری ها، مانند آسوشیتدپرس، تا زمانی که خبرنگاری به دفتر لری پیج فرستاده نشد، تردید داشتند.
لری پیج، که در آن زمان تنها ۳۱ سال داشت، صندوق ورودی جیمیل با طراحی زیبا را به نمایش گذاشت که در مرورگر قدیمی مایکروسافت اکسپلورر بسیار سریع کار می کرد.
او همچنین اشاره کرد که دکمه حذف از نوار ابزار اصلی حذف شده است زیرا فضای ذخیره سازی جیمیل به قدری بزرگ است که اساساً در دید عموم غیر ضروری است.
ویژگی های جیمیل بعد از ۲۰ سال چگونه تغییر کرده است؟
سرویس جیمیل اکنون حدود ۱٫۸ میلیارد حساب فعال دارد که هر کدام از آنها در حال حاضر ۱۵ گیگابایت فضای ذخیره سازی رایگان دارند. اگرچه این فضای ذخیره سازی ۱۵ برابر مقدار اولیه آن است، اما هنوز برای بسیاری از کاربرانی که به ندرت حساب های خود را تمیز می کنند کافی نیست.
انباشت ایمیل ها، عکس ها و سایر محتوای دیجیتال گوگل، اپل و سایر شرکت ها را به فروش ظرفیت ذخیره سازی اضافی برای کسب درآمد سوق داده است. به عنوان مثال، گوگل برای ۲۰۰ گیگابایت فضای ذخیره سازی ۳۰ دلار در سال و برای ۵ ترابایت فضای ذخیره سازی ۲۵۰ دلار هزینه می گیرد.
جیمیل نقش بازیساز را به روشهای مختلفی بازی کرد و به اولین سنگ بنای گسترش امپراتوری اینترنت فراتر از موتور جستجوی محبوب تبدیل شد. یعنی پس از ارائه سرویس جی میل، گوگل مپ و داکز گوگل نیز وارد میدان شدند.
سپس سایت ویدیویی یوتیوب را خرید و به دنبال آن مرورگر کروم و سیستم عامل اندروید را برای گوشی های هوشمند معرفی کرد.
۲۵۰ دلار Gmail دعوتنامه های پیوستن
اما انحصار اولیه جیمیل در ارائه چنین فضای ذخیرهسازی ایمیلی منجر به تقاضای زیادی برای دعوتنامههای ثبت نام گریزان جیمیل در طول سالها شده است. اگر یکی از صاحبان جیمیل بخواهد برای شخص دیگری دعوت نامه بفرستد تا حساب باز کند، تا ۲۵۰ دلار در وب سایت eBay درخواست می کند.
اگرچه با آنلاین شدن شبکه گسترده مراکز داده گوگل، ثبت نام در جیمیل آسان تر شد، اما این شرکت همه کاربران این سرویس ایمیل را نمی پذیرفت تا اینکه در سال ۲۰۰۷ به عنوان هدیه روز ولنتاین در جهان افتتاح شد.
چند هفته بعد، در ۱ آوریل ۲۰۰۷، گوگل ویژگی جدیدی به نام Gmail Paper را اعلام کرد که به کاربران این امکان را می داد تا آرشیو ایمیل خود را بر روی “۹۴% کاغذ بزاق سویا بازیافت شده ارگانیک” چاپ کنند و سپس آنها را ارسال کنند. البته واضح است که گوگل در این زمان باز هم شوخی می کند.