خاص‌ترین بنای مذهبی بافق یزد کدام است؟

باملینا _ خدمات توریستی: مسجد جامع بافاق که به مسجد جمعه بافاق نیز معروف است، قدمت آن به دوره قاجاریه می رسد و در محله قدیمی بافق، خیابان مسجد جامع واقع شده است.

بنای مسجد که قدمت آن به قرن پنجم بازمی‌گردد، از نظر معماری کویری حائز اهمیت است و در دو بخش تابستانی و زمستانی طراحی شده است.

در هشتی بزرگ مسجد که در ضلع شرقی ورودی اصلی قرار دارد، تزئینات گچ بری زیبایی به چشم می خورد.

این اثر یکی از بناهای معروف بافاق به شمار می‌رود و در ۲۴ دی ۱۳۷۵ با شماره ثبت ۱۸۲۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

خاص ترین بنای مذهبی بافگ; مسجد جامع بافق

مسجد جامع بافق یکی از قدیمی ترین مساجد این شهر است که در قرن پنجم هجری ساخته شده است.

این مسجد که در زبان مردم به آن مسجد جمعه می گویند در دو قسمت تابستانی و زمستانی طراحی شده است که قسمت تابستانی آن شبستانی با بادگیرهای بزرگ به سبک مسجد جامع یزد است و در دو ردیف با پایه های محکم.

این مسجد دارای سقفی دو لایه بوده که اکنون تخریب شده و مسجد نوساز دیگری ساخته شده است. روکش قاجار در جلوی ایوان و ایوان دیده می شود و بانی آن مردی به نام ملا محمدبکر بوده است.

خاص ترین بنای مذهبی یزد کدام است؟

مسجد جامع یا مسجد جمعه بافق که بین حسینیه میانگاه و میدان خان قرار دارد به مدرسه متصل است. ورودی این مسجد در ضلع شرقی با دری زیبا قرار دارد و سپس به هشتی بزرگی متصل می شود که سقفی شگفت انگیز با تزئینات گچی دارد.

حیاط پشت آن قرار دارد و در مرکز آن باغی وجود دارد. نخل های بلند و سبز رنگ در وسط آن قرار گرفته و قفس های اطراف حیاط بر زیبایی آن افزوده است.

ایوان نیز با کاشی کاری های دوره قاجار به زیبایی تزیین شده است.

همانطور که گفته شد مسجد جامع بافق دارای دو قسمت تابستانی و زمستانی است. قسمت تابستانی آن شبستانی با پایه های محکم است که بادگیرهای بزرگی در محراب دارد و هوا را تهویه می کند.

مسجد جامع بافق دارای کتیبه و وقف است. در جلوی ایوان و هشتی آن کاشی کاری های دوره قاجاریه وجود دارد و محراب هشتی دارای کتیبه ای سنگی به تاریخ ۱۱۹۰ هجری قمری است. نصب می شوند

سنگ وقف دیگری به تاریخ ۱۲۱۰ هجری قمری در محراب زیر باد نصب شده و به تالار بزرگ و اصلی متصل است و سنگ وقف سوم به تاریخ ۱۲۹۴ هجری قمری در هشتی مدرسه نصب شده است.

در حال حاضر اقدامات مرمتی این مسجد با کمک هیئت مسجد در حال انجام است.

بافاق یکی از مناطق دیدنی استان یزد است و از مهم ترین آثار تاریخی آن می توان به بقعه امامزاده عبدا، مسجد جامع، پیرمراد، قاضی میر جعفر و قلعه بکرآباد اشاره کرد. در ایام نوروز می توانید سفر خوبی به استان یزد و این نقطه از کشور داشته باشید.

خاص ترین بنای مذهبی یزد کدام است؟

قسمت های جالب مسجد جامع بافق

معماری مسجد به گونه ای است که دارای دو قسمت تابستانی و زمستانی است که قسمت تابستانی آن شبستانی است که بادگیرهای بزرگی دارد و از این نظر شبیه مسجد جامع کبیر یزد است.

سقف مسجد دو لایه بود که اکنون تخریب شده و به جای آن مسجد جدیدی ساخته شده است.

روکش قاجار در جلوی ایوان و نمازخانه دیده می شود و بانی آن مردی به نام ملامحمدبکر بوده است. ورودی مسجد که در قسمت شرقی قرار دارد دارای ورودی بسیار زیبا با هشتی بزرگ است که سقف آن به زیبایی تزئین شده است.

صحن مسجد بعد از این دهلیز قرار دارد و در مرکز قرار دارد و دور تا دور آن را نخل های زیبا احاطه کرده است.

علاوه بر این در این حیاط حجره هایی را می بینید که زیبایی خاصی به آن بخشیده و ایوان آن با کاشی کاری های دوره قاجار به زیبایی تزیین شده است.

این مسجد به دلیل قدمت دارای کتیبه و قفنامه است که در محراب اصلی آن قرار دارد.

علاوه بر این دو وقف نامه در دو قسمت دیگر بنا به چشم می خورد. در کنار این مسجد مدرسه ای است که یکی از وقف نامه ها در آن قرار دارد.

شهر بافاق یکی از شهرهای استان یزد است که مرکز آن شهر بافاق است. این شهر در ۱۱۳ کیلومتری جنوب شرقی شهر یزد و در ارتفاع ۹۸۵ متری قرار دارد. هوای آن گرم و آب آن کمی شور است.

دمای آن در تابستان به ۴۸ درجه و در زمستان به ۷ درجه می رسد. رود نمک از غرب جاری است و زمین های اطراف شهر با سی قنات سیراب می شود و شهر و حومه آن پوشیده از نخل و نخلستان است.

در این شهر با قدمت بناهای قدیمی به چشم می خورد که یکی از آنها مسجد جامع بافق است.

قدمت این مسجد به قرن پنجم هجری می رسد و معماری بسیار خاص و زیبایی دارد.

خاص ترین بنای مذهبی یزد کدام است؟