خوشمزه ترین غذای سمنانی را برای ناهار درست کنید + طرز تهیه خورش گردو و بادمجان

در این مطلب از باملین یکی از خوشمزه ترین غذاهای سمنانی یعنی خورش گردو و بادمجان را آموزش داده ایم.

یکی از خورش‌های خوش طعم و عطر که زادگاه آن شهر سرخه سمنان است خورش گردو و بادمجان است. یک غذای سنتی که باب دل تمام افراد است.

برای اینکه یک سفر به سرخه داشته باشید این غذا را تهیه کرده و برای مهمانان عزیزتان سرو کنید. بعد از خوردن آن هر کسی از شما دستور پخت را خواهد گرفت.

مواد لازم:

ماده غذایی مقدار
مغز گردو ۴۰۰ گرم
گوشت چرخ کرده ۳۰۰ گرم
پیاز متوسط ۲ عدد
رب انار ۲ قاشق غذاخوری
بادمجان به تعداد دلخواه
گوجه فرنگی گیلاسی به تعداد دلخواه
نمک، فلفل سیاه، زردچوبه به میزان لازم

 

طرز تهیه:

سعی کنید از گردوی مرغوب استفاده کنید. اگر گردو مانده باشد کل خورش شما تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

گردوها را در خردکن حسابی له کنید.

خورش گردو و بادمجان

یک ماهیتابه روی گاز قرار بدهید و گردوها را داخل آن بریزید و حدود ۱۰ دقیقه تفت بدهید. خامی گردو که گرفته شد به آن آب سرد اضافه کرده و اجازه بدهید با در بسته ۲ ساعت آرام آرام بپزد.

گوشت چرخ کرده را به دو قسمت تقسیم کنید.

پیاز را رنده کنید. زردچوبه و نمک و فلفل و بخش اول گوشت چرخ کرده را به آن اضافه کنید و خوب ورز بدهید. کوفته قلقلی‌هایی به اندازه‌ی یک گردو درست کنید و آنها را در مقداری روغن سرخ کنید.

پیاز دوم را هم نگینی خرد کنید و در مقداری روغن تفت بدهید تا سبک شود. بخش دوم گوشت چرخ کرده را به آن اضافه کرده و نمک، فلفل سیاه و زردچوبه را به همراه رب داخل آن ریخته و خوب تفت بدهید تا رنگ رب باز شود و عطر ادویه‌ها بلند شود. تا وقتی گوشت چرخ کرده خوب پخت حرارت را خاموش کرده و مواد را کنار بگذارید.

بادمجان‌ها را راه راه پوست بگیرید یا بدون اینکه پوست آنها را بکنید خوب بشویید و در مقداری آب و نمک قرار داده تا تلخی آنها برود. آنها را از هر طرف سرخ کنید و مواد گوشتی را که پختید داخل بادمجان‌ها قرار بدهید. بادمجان‌های شکم پر شما به این نحو حاضر هستند.

حالا سر وقت گردوها بروید. بعد از ۲ ساعت که از پخت گردوها گذشت رب انار را به آن اضافه کنید و نمک، فلفل سیاه را هم همراه آن کنید. کوفته قلقلی‌ها را داخل آن بگذارید و کمی از که پخت آنها گذشت برای ۱۰ دقیقه پایانی طبخ این غذا نوبت به اضافه کردن بادمجان‌های شکم پر می‌رسد.

غذای اصیل و خوشمزه‌ی شما حاضر است. با یک پلوی زعفرانی اعلا که با برنج ایرانی پخته‌اید لذتش را ببرید.