خونریزی بعد ازعمل بینی

خونریزی بعد از عمل بینی و راه های جلوگیری از آن

بعد از انجام هر عملی عوارضی وجود دارد، که عمل بینی نیز از این قاعده مستثنی نیست. بعد از عمل بینی عوارضی از جمله خونریزی بینی رخ می دهد. خونریزی بعد از جراحی بینی طبیعی است و بخشی از بهبودی مورد انتظار است. فشار دادن یا فشار آوردن به بینی می تواند باعث خونریزی اضافی شود، بنابراین سعی کنید استراحت کنید و از فعالیت های شدید خودداری کنید. اگر خونریزی بعد از گذشت چند روز از عمل کاهش پیدا نکرد و یا متوقف نشد، نگران کننده است. امروز می خواهیم در مورد خونریزی بعد از عمل بینی با شما صحبت کنیم.

سعی کنید جهت عمل بینی به دکتر علی رضا ریحانی متخصص زیبایی در بروجرد مراجعه کنید.

علت خونریزی بعد از عمل بینی چیست؟

همانطور که اشاره شد، خونریزی پس از جراحی های بینی تا چند روز اول طبیعی است و اغلب این خونریزی ها به واسطه تغییرات در ساختار بینی اتفاق می افتد. اما خونریزی های غیر طبیعی پس از عمل ممکن است دلایل متعددی رخ دهد. از مهمترین و اصلی ترین دلایل خونریزی ها می توان به افزایش تورم، وارد شدن ضربه به بینی، انسداد و گرفتگی بعد از عمل بینی اشاره کرد. اگرچه خونریزی بعد از عمل بینی به ندرت رخ می دهد، اما ممکن است به دلیل عدم تخلیه خون از حلق و به دلیل بسته بودن فضای بین مخاط تیغه بینی و سوراخ بینی خونریزی ایجاد شود.

اما دلایل دیگری وجود دارد که می تواند باعث خونریزی بعد از عمل شود که مهمترین آن ها عبارتند از:

افزایش تورم

خشکی مخاط بینی

گرفتگی و انسداد بینی

وارد شدن آسیب یا ضربه شدی به بینی

مالش یا دست کاری کردن بینی

پایین نگه داشتن یا خم کردن سر در روزهای ابتدایی بعد از عمل

افزایش فشار خون ناشی از داروهای بیهوشی

مصرف داروهایی مانند آسپرین، پروفن و ناپروکسن که خاصیت ضد انعقاد کنندگی خون را دارند.

مصرف مصرف مکمل های گیاهی و ویتامین E

عدم وجود ویتامین K کافی در بدن

ابتلا به بیماری های اختلال انعقاد خون مانند همو فیلی

خونریزی بعد از عمل بینی و راه های جلوگیری از آن

علت خونریزی بعد از عمل بینی چیست؟

فشار خون بالا

فشار خون بالا، می تواند باعث خونریزی بعد از جراحی بینی شود. شما باید تا ده روز پس از جراحی بینی از فعالیت هایی که باعث افزایش فشار خون شما می شود، مانند پیاده روی سریع، اجتناب کنید. در مواردی که فشار خون بالا دارید. قبل از جراحی بینی به پزشک خود اطلاع دهید تا پزشک اطلاعاتی در مورد فشار خون بالای شما برای جراحی بینی داشته باشد و اقدامات لازم را انجام دهد. همچنین پس از انجام عمل بینی توصیه های لازم برای جلوگیری از خونریزی بینی به دلیل فشار خون بالا را توضیح داده می شود.

خشکی بینی

خشکی بینی معمولاً یکی از عواملی است که به خونریزی بعد از جراحی بینی منجر خواهد شد. در زمان جراحی بینی، برخی از اقدامات مانند برداشتن پانسمان‌ ها، تمیز کردن بینی و استفاده از محافظ بینی باعث خشکی بینی می‌شوند. خشکی بینی می‌تواند باعث تشدید آسیب عروق درونی بینی شده و خونریزی را ایجاد کند در هر صورت، مهم است که با پزشک خود درباره خشکی بینی و خونریزی بعد از جراحی بینی مشورت کنید.

آسپرین یا داروهای ضد انعقاد

بعد از جراحی بینی از آسپرین یا داروهای ضد انعقاد یا ویتامین E استفاده نکنید چرا که باعث خونریزی بعد از عمل بینی می شود. باید توجه داشته باشید که حدود سه هفته قبل از عمل بینی باید مصرف این داروها را قطع کنید.

انحراف شدید بینی

خونریزی بعد از عمل بینی معمولاً در افرادی که انحراف شدید بینی دارند بیشتر است. انحراف شدید بینی باعث می شود که پزشک اقدامات بیشتری برای بهبود انحراف بینی و رفع مشکلات تنفسی بیمار انجام دهد.

خونریزی بعد از جراحی بینی ناشی از داروهای بیهوشی

داروی‌های بیهوشی و بی‌حسی ممکن است برای عده‌ای حساسیت‌زا باشد. این حساسیت علاوه‌بر‌اینکه منجر به خونریزی بعد از عمل بینی می‌شود، می‌تواند سبب ایجاد حالت تهوع و افزایش فشار خون نیز شود.

خونریزی ناشی از ضربه و آسیب به بینی

وارد آوردن ضربه به بینی جراحی شده، می‌تواند سبب آسیب‌دیدگی آن شود. طی روزهای نخست پس از عمل بینی شما نسبت به قبل حساس‌تر است، در نتیجه باید از آن در برابر کم‌ترین میزان از فشار محافظت نمایید.

ورزش

توصیه می‌شود تا چند ماه پس از جراحی بینی از انجام حرکات ورزشی شدید و شرکت در ورزش‌هایی که احتمال آسیب به بینی وجود دارد پرهیز نمائيد چرا که انجام هر گونه فعالیت ورزشی شدید فشار به بینی را افزایش داده که همین موضوع احتمال خونریزی بافت های در حال ترمیم را افزایش می دهد.

از جمله ورزش هایی که باید از انجام آن برای مدتی خودداری شود شامل بسکتبال، کشتی، کاراته می شود چرا که احتمال برخورد و ضربات مستقیم به بینی در آن‌ها زیاد است از همین رو باید از انجام این ورزش ها تا مدتی خودداری کرد.

عوامل محیطی

 عواملی محیطی از قبیل فشار هوا، دما، و همینطور فعالیت های فیزیکی سنگین امکان دارد بر شدت خونریزی تأثیر بگذارد.

نکته: با توجه به متغیرهای مختلف ممکن است شدت خونریزی بعد از جراحی بینی برای هر فرد متفاوت باشد. تشخیص دقیق توسط پزشک و اقدامات درمانی مناسب می‌توانند به کنترل خونریزی کمک کنند.

بهبودی خونریزی بعد از عمل بینی چقدر طول می کشد؟

بهبودی کامل خونریزی بعد از عمل بینی ممکن است تا ۶ هفته طول بکشد. در طول این مدت، برای جلوگیری از عوارض و کوتاه شدن زمان بهبودی، حتما دستورالعمل های پزشک را دنبال کنید که از مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

از دمیدن بینی خودداری کنید.

از انجام فعالیت های سنگین و بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید.

هنگام مسواک زدن و شستن موها و صورت خود مراقب باشید.

عینک را روی بینی خود قرار ندهید.

خونریزی یک ماه بعد از عمل بینی

خونریزی از بینی در افراد مختلف امری طبیعی است و ممکن است در هر بازه زمانی از زندگی شما رخ دهد از همین رو اگر بعد از یک ماه از جراحی زیبایی بینی خود دچار خونریزی شدید نگران نشوید. تنها زمانی خونریزی جدی و خطرناک است که طولانی مدت باشد و مکرراً رخ دهد.

خونریزی بعد از عمل بینی و راه های جلوگیری از آن

توصیه هایی در مورد خون ریزی بعد از عمل بینی

دکتر علیرضا ریحانی توصیه می کند اگر با خون ریزی مواجه شدید از کمپرس یخ در نواحی کنار بینی استفاده کنید. این کار در بند آوردن خون ریزی کمک می کند.

همچنین استفاده از بالشی بلند یا گذاشتن دو بالش در زیر سر در کاهش ورم و خونریزی بعد عمل جراحی بینی تاثیر زیادی دارد.

علاوه بر این موارد برای جلوگیری از خون ریزی همراه با درد می توان از مسکن استفاده نمود.

دقت شود که خون ریزی جزئی طبیعی بوده و جای نگرانی نیست اما در صورتی که با مشکلی مانند خون ریزی مواجه شدید، بهتر است با جراح بینی خود مسئله را درمیان بگذارید.

لیست مواردی که باعث پیشگیری از خونریزی بعد از عمل بینی می شود

کمپرس سرد

استفاده از داروهای مناسب

خوردن غذاهای نرم

با دهان عطسه کنید

سر را خم نکنی

قرار نگرفتن در زیر نور خورشید در دمای بالا

نکشیدن سیگار قبل و بعد از عمل بینی

غذاهای نرم و آبکی بخورید.

توصیه های تغذیه بعد از عمل بینی را به خوبی رعایت کنید. اگر از غذاهایی استفاده کنید که نیاز بیشتری به جویدن دارند عضلات صورت درگیری بیشتری خواهند داشت. در این صورت احتمال خونریزی افزایش می یابد. بنابراین توصیه این است که در روزهای اول از غذاهای آبکی استفاده کنید تا نحوه بلع آن تسهیل گردد.

با احتیاط بخندید یا خمیازه بکشید

سعی کنید خمیازه کشیدن و خندیدن خود را کنترل کنید تا عضلات صورت زیاد تحریک نشوند. در واقع زمانی که دهان به منظور خندیدن و خمیازه کشیدن گشوده می شود تمامی عضلات درگیر می شوند. همین عامل در خونریزی بینی نقش خواهد داشت.

آیا خونریزی بعد از عمل بینی خطرناک است؟

خونریزی بعد از عمل بینی یک موضوع جدی است که باید با دقت مورد توجه قرار گیرد. خونریزی جزئی و کم در روزهای اول بعد از عمل امری طبیعی است اما خونریزی شدید می تواند نگران کننده و خطرناک باشد. در روزهای اول پس از عمل ، ممکن است خون روشن و رقیق از بینی شما خارج شود. این امر به دلیل فرایند ترمیم بافت بینی رخ می دهد و طبیعی است. اما اگر خونریزی ادامه پیدا کند یا خون تیره و لخته شده باشد ، باید فورا با جراح خود تماس بگیرید.

برای جلوگیری از خونریزی بیش از حد پس از عمل جراحی بینی ، باید دقیقا دستورات پزشک را در مورد استراحت ، رژیم غذایی ، مصرف داروها و محدودیت فعالیت های سنگین رعایت کنید. همچنین در صورت بروز هرگونه خونریزی غیرعادی ، باید سریعا با پزشک معالج خود تماس بگیرید. در نهایت ، باید بدانید که خونریزی شدید بعد از عمل جراحی بینی یک عارضه جدی است که نیاز به مراقبت پزشکی فوری دارد. با این حال ، با رعایت دقیق دستورات پزشک و مراقبت های لازم ، می توان از بروز این عارضه جلوگیری کرد.

جراحی بینی گوشتی دکتر ریحانی

آیا بعد از عمل بینی می‌توان از بینی فین کرد؟

خیر، در روزهای اولیه بعد از عمل بینی فین کردن می‌تواند باعث تحریک ناحیه جراحی شده و منجر به خونریزی یا حتی آسیب به ساختارهای ترمیم‌شده بینی شود. بهتر است از هرگونه فشار یا زور زدن در ناحیه بینی خودداری کنید، که باعث خونریزی بعد از عمل بینی نشود.

خونریزی حین عمل بینی چقدر است؟

مقدار خونریزی در حین عمل بینی به عوامل مختلفی بستگی دارد. از جمله:

نوع عمل: معمولا نوع عمل بینی اولیه یا ترمیم در میزان خونریزی حین جراحی بینی بستگی دارد.

تکنیک جراحی: در عمل بینی از روش‌های مختلفی استفاده شده که معمولا در عمل بینی به روش باز ممکن است مقدار خونریزی بیشتر باشد.

تجربه جراح: جراحان حاذق و ماهر که در حین عمل کمترین آسیب را به بینی وارد می‌کنند، میزان خونریزی کمتر است.

آناتومی بینی: برخی از افراد عروق خونی بیشتری داشته که به همین دلیل در زمان جراحی بینی خونریزی بیشتری دارند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در موارد زیر حتماً و بلافاصله باید به پزشک مراجعه کنید:

اگر خونریزی خیلی شدید و غیر قابل کنترل است.

اگر ضعف یا سرگیجه شدید دارید.

اگر خونریزی با علائمی مثل تب، ترشح چرکی و درد شدید همراه است.

اگر خونریزی بیشتر از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه ادامه دارد و قطع نمی‌شود.

اگر خونریزی مرتب تکرار می‌شود.

اگر خونریزی حتی با گذاشتن پنبه و فشار دادن بینی هم قطع نمی‌شود.

عینک زدن و رعایت نکات مراقبت های بعد از جراحی بینی

یکی از بزرگ ترین مشکلاتی که افراد عینکی با آن دست و پنجه نرم می کنند ، نحوه استفاده از عینک بعد از جراحی زیبایی بینی می باشد. عینک آفتابی ، مطالعه و طبی یا هر چیزی که باعث ایجاد فشار به بینی شما می شود ، می تواند کبودی و تورم را افزایش دهد و باعث ایجاد فرورفتگی و دفرمه شدن بینی شما شود که در چنین مواردی نیاز است تا افراد مجددا تحت عمل زیبایی بینی قرار گیرند.

ناگفته نماند که بعد از گذشت دوران بهبودی و محکم شدن استخوان ها ، شما اجازه دارید از عینک ها استفاده کنید. اما در این دوره به دلیل تورم و سست بودن بینی تا حد امکان از عینک استفاده نفرمایید. در طول دوران بهبودی می توانید از عینک های سبک یا پایه دار استفاده کنید یا بر روی چشمان خود لنز قرار دهید.

استفاده از تامپون برای جلوگیری از خونریزی بینی بعد از عمل :

بیشتر جراحان بینی به دو دلیل بعد از جراحی از تامپون‌ ها استفاده می‌ کنند که این دلایل شامل موارد زیر می‌ شود:

جلوگیری از خونریزی بعد از عمل بینی

حفظ فرم بینی در روزهای اولیه

تامپون‌ ها با جذب خونابه بعد از عمل بینی و تمیز نگه‌داشتن درون بینی احتمال بروز عفونت را تا حد زیادی کاهش می‌ دهد. از طرف دیگر ، حفظ فرم بینی در روزهای اولیه بسیار مهم است و تامپون‌ ها کمک می‌ کنند تا فرم بینی از حوادث و آسیب‌ها در امان بماند.

چه میزان خونریزی بعد از عمل بینی طبیعی است ؟

در روز های اول داشتن خونریزی و خشک شدن خون بعد از جراحی زیبایی بینی به نحوه ای که خفیف و به رنگ روشن باشد اما به مرور زمان خونریزی کمتر شود ، طبیعی است. اما در برخی موارد ، خون به صورت لخته از بینی خارج می شود که جای نگرانی نیست ، چراکه می توانید با مراجعه به یک جراح بینی خوب در بروجرد آن را درمان کنید.

جراحی بینی گوشتی دکتر ریحانی

سوالات متداول خونریزی بعد از عمل بینی

سوال بیمار: می‌توانم برای کاهش خونریزی بعد از عمل بینی دارویی مصرف کنم؟

پاسخ پزشک: پزشک داروهای خاصی غیر استروئیدی برای کاهش تورم و خونریزی تجویز می‌کند و توصیه دارد که در صورت مشاهده خونریزی بعد از جراحی از آن ها طبق دستور استفاده کنید. بنابراین این مسئله هیچ مشکلی ندارد اما نباید داروهای غیر تجویزی را مصرف نمایید.

سوال بیمار: چه زمانی باید نگران خونریزی بعد از عمل بینی باشم؟

پاسخ پزشک: اگر خونریزی شدید و مداوم است، یا همراه با علائم دیگری مانند تب بالا، تورم شدید یا مشکلات تنفسی است، باید فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

سوال بیمار: استفاده از الکل و دخانیات می‌تواند خونریزی بعد از عمل بینی را افزایش دهد؟

پاسخ پزشک: مصرف الکل و دخانیات می‌تواند روند بهبودی را مختل کرده و خونریزی را افزایش دهد. توصیه می‌شود تا بهبودی کامل از مصرف این موارد خودداری کنید.

سوال بیمار: چگونه می‌توانم خونریزی بعد از عمل بینی را در خانه مدیریت کنم؟

پاسخ پزشک: سر را بالا نگه دارید و از فعالیت‌های شدید خودداری کنید. از سرم شستشو برای مرطوب کردن بینی استفاده کنید، زیرا خشکی خونریزی را تشدید می‌کند.

سوال بیمار: آیا در صورت خونریزی بعد از عمل بینی می‌توان از اسپری بینی استفاده کرد؟

پاسخ پزشک: بهتر است از اسپری‌های بینی خودداری کنید، مگر اینکه به طور خاص توسط جراح شما دستور داده شده باشد.

سوال بیمار: آیا وجود مقداری خون در ترشحات بینی پس از جراحی بینی طبیعی است؟

پاسخ پزشک: بله وجود مقداری خون در ترشحات بینی در روزهای اول پس از جراحی طبیعی است.

سوال بیمار: چه زمانی می‌توان انتظار داشت که خونریزی بعد از عمل بینی به طور کامل متوقف شود؟

پاسخ پزشک: اکثر بیماران در چند روز اول کاهش قابل توجهی در خونریزی را تجربه می‌کنند که در عرض یک یا دو هفته قطع می‌شود.

سخن پایانی دکتر علیرضا ریحانی

عمل جراحی بینی از پیچیده‌ترین عمل‌های زیبایی محسوب می‌شود که تهاجم نسبتا زیادی به بینی شما وارد می‌کند. در طی این عمل به استخوان و غضروف‌های بینی آسیب وارد می‌شود و به همین دلیل خونریزی قابل اجتناب است. خونریزی در ۲۴ ساعت اول می‌تواند زیاد باشد که به کم کم کاهش می‌یابد.

تا یک هفته بعد از عمل نیز ممکن است روی دستمال کاغذی بتوانید خون را مشاهده کنید. این خون طبیعی است اما اگر زیاد شود لازم است که با پزشک خود مشورت کنید. در بعضی موارد لازم است که آزمایش انعقاد خون انجام شود. در این مقاله به بررسی کامل علت خونریزی بعد از جراحی بینی پرداختیم و روش‌های کنترل آن را بررسی کردیم

با آرزوی سلامتی برای همه شما عزیزای دلم