در مسئله کامپوزیت دندان متخصص چقدر اهمیت دارد؟

کامپوزیت دندان چیست؟

برای اینکه بدانید اهمیت مراجعه به متخصص کامپوزیت دندان چقدر زیاد است ابتدا باید با کامپوزیت دندان آشنا شوید. کامپوزیت دندان یا dental composite یکی از روش‌های درمانی درزمینهٔ دندان‌پزشکی است. از کامپوزیت دندان برای درمان شکستگی‌های دندان و یا پوسیدگی آن، تغییر دادن اندازه و شکل و رنگ دندان‌ها و… استفاده می‌شود. کامپوزیت درواقع یک ماده خمیری شکل است که جنس آن معمولاً رزین و رنگ آن‌هم عموماً رنگ خود دندان است. این ماده خمیری روی دندان‌ها قرار می‌گیرد و به کمک اشعه‌های مخصوص روی دندان‌ها محکم می‌شود.

مراحل قرارگیری کامپوزیت دندان بر روی دندان‌ها

در ابتدا شما باید به یک متخصص کامپوزیت دندان مراجعه کنید و از آن متخصص مشاوره بگیرید و ببینید که آیا کامپوزیت دندان برای اصلاح دندان‌های شما و یا طرح لبخندتان گزینه مناسبی است یا نیست؟ متخصص به معاینه دهان و دندان شما می‌پردازد و اگر مشکلاتی نظیر پوسیدگی دندان یا شکستگی آن و یا دارای بیماری‌ها و یا ضعف لثه باشید در مرحله اول آن‌ها را درمان می‌کند چون شرط کامپوزیت دندان سالم بودن آن‌ها است. تا اینجا یکی از موارد اهمیت مراجعه به متخصص کامپوزیت دندان را دیدید.

در مرحله بعد متخصص دندان و مینای دندان را برای قرارگیری کامپوزیت روی آن آماده می‌کند. اقداماتی نظیر پاکسازی دندان‌ها از جرم و یا از ذرات غذا و… در این مرحله انجام می‌شود و درنهایت دندان‌ها برای اینکه با کامپوزیت ارتباط برقرار کنند آماده هستند.

در مرحله بعد رنگ کامپوزیت انتخاب می‌شود سپس دندان‌ها به‌وسیله ژل مخصوص برای قرار دادن کامپوزیت روی آن‌ها به‌طور کامل آماده می‌شوند. بعدازاین متخصص مایع مخصوصی را روی دندان‌ها قرار می‌دهد که درواقع عامل پیونددهنده بین دندان و کامپوزیت است.

بعدازاینکه متخصص این مایع را روی دندان‌ها قرار داد خمیر کامپوزیت را روی دندان‌ها می‌گذارد. این بخش از اهمیت بالایی برخوردار است و به‌شدت به مهارت متخصص وابسته است. چون در این مرحله متخصص باید کمبودهای دندان‌ها را با خمیر پوشش دهد تا ظاهر یکسان و کاملی برای دندان‌ها بسازد. با توجه به مراحلی ‌که گفته شد متوجه شدید که اهمیت مراجعه به متخصص کامپوزیت دندان به‌طور کامل با کامپوزیت دندان شما و ظاهری که کامپوزیت برای شما می‌سازد در ارتباط است.

در مراحل نهایی هم کامپوزیت روی دندان‌های شما محکم خواهد شد و بعدازآن متخصص کامپوزیت را پولیش می‌کند. پولیش کردن کمک می‌کند تا ظاهر کامپوزیت دندان مثل دندان‌های طبیعی باشد و شفافیت و زیبایی خاصی به دندان‌ها می‌دهد. و درنهایت متخصص کامپوزیت شما را معاینه خواهد کرد تا در حین خوردن غذاها و گاز زدن خوراکی‌ها و… دچار مشکل نشده باشید و یک کامپوزیت عالی و بی‌نقص برای شما انجام خواهد شد و شما می‌توانید از آن بهره ببرید.

مزایا، معایب و عوارض کامپوزیت دندان چیست؟

همان‌طور که در بخش‌های قبلی هم به آن اشاره شد هنگامی‌که دندان‌ها دچار آسیب‌دیدگی می‌شوند متخصصان روش‌هایی ازجمله کامپوزیت یا لمینیت را به بیمار پیشنهاد می‌کنند البته طبیعی است که این روش‌ها مزایا و معایب و عوارضی دارند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

کامپوزیت دندان باعث می‌شود تا در ابتدا دندان‌ها ظاهر خوبی داشته باشند و علاوه بر آن طرح لبخند بهبود چشم‌گیری میابد. همین عوامل باعث می‌شود تا انسان ازلحاظ روحی در سطح خوبی قرار بگیرد و ازنظر اعتمادبه‌نفس هم رشد چشم‌گیری خواهد داشت. چراکه اعتمادبه‌نفس به‌طور مستقیم با ظاهر در ارتباط است و هرچقدر به‌ظاهر خود مطمئن‌تر باشید اعتمادبه‌نفس بالاتری خواهید داشت. این‌ها نمونه‌هایی از مزایای کامپوزیت دندان هستند.

اما در مورد معایب این روش درمانی باید به شما بگوییم که متأسفانه کامپوزیت خیلی زود رنگ می‌گیرد و اگر جزو کسانی هستید که مواد غذایی رنگ دار زیادی استفاده می‌کنید ممکن است در این روش دچار مشکلاتی شوید و در بهترین حالت باید مراقبت‌های فراوانی از دندان‌هایتان بکنید. در ادامه باید بدانید که کامپوزیت برجستگی خاصی به دندان‌هایتان می‌دهد که ممکن است برای برخی از افراد موردپسند نباشد. ناگفته نماند طول عمر کامپوزیت دندان از لمینیت کمتر است و در این مورد ضعیف‌تر عمل خواهد کرد.

مراقبت‌های بعد از کامپوزیت دندان

مهم‌ترین چیز راجع به کامپوزیت دندان این است که بدانید کامپوزیت خیلی زود رنگ می‌گیرد پس باید راجع این موضوع به‌شدت دقت کنید. انجام دادن برخی از کارها می‌تواند در رابطه با این موضوع به شما کمک شایانی بکند مثلاً سیگار نکشید چون سیگار تأثیر بالایی در رنگ دندان‌ها دارد، از مصرف غذاهای رنگی مثل کیک‌ها، انواع سس‌ها، نوشیدنی‌ها بارنگ‌های زیاد مثل چای و… تا جایی که می‌توانید خودداری کنید.

به‌طورکلی باید توجه کنید که بعد از کامپوزیت دندان به رژیم غذایی خود اهمیت دهید چون اگر غذاهای سخت یا صفت مصرف کنید ممکن است کامپوزیت‌ها شکسته شود یا حتی ترک بخورند درنتیجه بهتر است ازنظر رژیم غذایی بسیار با مراقبت عمل کنید تا کامپوزیت شما آسیب نبیند. می‌توانید برای مراقبت‌های بیشتر بعد از کامپوزیت تا چند روز غذای های نرم استفاده کنید از آبمیوه‌های دارای رنگ صنعتی استفاده نکنید، سعی کنید خوراکی‌هایی که می‌خورید دمای مناسبی داشته باشند و خیلی سرد یا خیلی گرم نباشند. به مواد چسبنده مثل شکلات هم توجه کنید و سعی کنید در این مدت استفاده نکنید.

سعی کنید حداقل تا یک ساعت پس از انجام کامپوزیت چیزی نخورید تا مشکلی برای کامپوزیت دندان شما به وجود نیاید.

سؤالات متداول

آیا می‌شود کامپوزیت دندان را برداشت؟ برداشتن کامپوزیت دندان به صورت‌های مختلف امکان‌پذیر است اما بهتر است تا وقتی مجبور نشدید این کار را انجام ندهید.

رنگ کامپوزیت باید چگونه باشد؟ فاکتورهای مختلفی برای تعیین رنگ کامپوزیت دندان در نظر گرفته می‌شوند مثلاً رنگ کامپوزیت بر اساس رنگ پوست فرد در نظر گرفته می‌شود. اگر رنگ پوست تیره‌تر باشد باید رنگ دندآن‌هم تیره‌تر باشد. افراد معروف عموماً از کامپوزیت‌های سفیدتر و شفاف‌تر و درخشان‌تر استفاده می‌کنند اما مردم عادی با توجه به طبقه و سطح شغلی خود به‌تدریج از رنگ‌های طبیعی‌تر استفاده می‌کنند.

چگونه می‌توانیم عمر و ماندگاری کامپوزیت را بیشتر کنیم؟ شما می‌توانید برای طولانی شدن عمر کامپوزیت مواردی مثل رعایت بهداشت دهان و دندان، نخوردن غذاهای سخت یا رنگی، استفاده از برند کامپوزیت عالی، مراجعه مداوم برای چکاب و… البته در این مورد نباید اهمیت مراجعه به متخصص کامپوزیت دندان را نادیده گرفت.

هزینه کامپوزیت دندان چقدر است؟ هزینه کامپوزیت دندان برای هر فرد متفاوت خواهد بود و بستگی به برند و تعداد کامپوزیت‌هایی دارد که شما استفاده می‌کنید. اما بهتر است بدانید که این روش نسبت به بقیه روش‌های درمانی مربوط به دندآن‌هم ازنظر اقتصادی به‌صرفه‌تر است و هم ازنظر ظاهر دندان بهتر عمل خواهد کرد.

چه افرادی نمی‌توانند از کامپوزیت دندان استفاده کنند؟ شرط اول کامپوزیت دندان سالم بودن دندان‌ها است درنتیجه کسانی که دندان‌های خراب و با آسیب‌دیدگی شدید دارند یا کسانی که دندان‌های بی‌نظمی دارند و یا دندان‌هایشان برجسته و بزرگ است عموماً نمی‌توانند کامپوزیت دندان را انجام دهند.

اهمیت مراجعه به متخصص کامپوزیت دندان در چیست؟ کامپوزیت دندان و انجام آن نیازمند دانش و مهارت و تجربه بالایی است و اگر شما بخواهید که کامپوزیت دندان شما به بهترین نحو انجام شود و همه‌چیز عالی باشد حتماً باید به یک متخصص مراجعه کنید.

یک متخصص کامپوزیت دندان باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟ اول‌ازهمه یک متخصص باید دارای مدرک معتبر در این زمینه باشد. علاوه بر آن باید با روش‌های به‌روز و جدید هم آشنایی کامل داشته باشد. همچنین باید از ابزار و کامپوزیت‌های مرغوب و پیشرفته استفاده کند و در آخر باید در کارش صبور باشد و از ظرافت لازم برخوردار باشد تا شما بهترین نتیجه را داشته باشید.

اگر بعد از کامپوزیت دندان دچار حساسیت لثه شدیم باید چطور آن را کنترل کنیم؟ حساسیت لثه بعد از کامپوزیت دندان یک اتفاق شایع و طبیعی است و جای نگرانی ندارد. اگر این حساسیت بیشتر از یک هفته به طول انجامید حتماً باید به پزشک متخصص مراجعه کنید و معاینه شوید و در صورت نیاز دارو استفاده کنید تا بهبودی حاصل شود.

نتیجه‌گیری

در مقاله‌ای که خواندید سعی شد تا تمام موارد مربوط به کامپوزیت دندان ازجمله تعریف کامپوزیت دندان، مراحل انجام کامپوزیت دندان، مزایا و معایب و البته عوارض ناشی از کامپوزیت دندان و مراقبت‌های بعدازانجام کامپوزیت دندان برای شما ارائه شود تا شما بتوانید راحت‌تر و مطمئن‌تر برای انجام کامپوزیت دندان‌هایتان اقدام کنید.

همان‌طور که خودتان‌هم خواندید اهمیت مراجعه به متخصص کامپوزیت دندان بسیار بالا است تا آنجایی که اغلب مشکلات پیش‌آمده در این زمینه مربوط به مهارت متخصص کامپوزیت دندان خواهد بود. درنتیجه در زمان اقدام به انجام کامپوزیت دندان‌هایتان سعی کنید راجع متخصصان در این حوزه تحقیقات کاملی انجام دهید تا بهترین آن‌ها را انتخاب کرده و دغدغه خود را راجع این موضوع به حداقل برسانید.

برای انجام ویزیت و مشاوره تخصصی با بهترین دندانپزشکان کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی ارغوان از طریق شماره تلفن‌های ۰۲۶۳۴۰۹۱۲۱۲ ، ۰۹۹۲۳۵۷۲۸۰۰ اقدام به تعیین نوبت نموده و یا به آدرس کرج، خیابان شهید بهشتی، ۴۵ متری گلشهر، روبه روی پمب بنزین حصارک، ساختمان بقیه الله مراجعه نمایید.