دلیل قطع پیام‌رسان داخلی اعلام شد

به گزارش باملین به نقل از ایسنا، هفته دوم فروردین ماه سال ۱۴۰۳ با خبر سقوط یک پیام رسان داخلی آغاز شد. ماجرا از این قرار بود که برخی از کاربران در فضای مجازی از نقص در پیام رسان ایتا خبر دادند و امکان ارسال و دریافت پیام در آن وجود نداشت. مدتی پس از اعلام این خبر، روابط عمومی این پیام رسان با تایید این خبر دلیل اینکه به دلیل مشکلات فنی در تجهیزات سخت افزاری شبکه، ارتباط کاربران با قطع و وصل است را تشریح کرد.

موضوعی که عیسی زارع پور – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات – در حاشیه جلسه هیات دولت به آن اشاره کرد و توضیح داد: در حال ایجاد مرکز داده دوم برای این پیام رسان ها هستیم تا دیگر شاهد چنین مشکلاتی نباشیم.

وی در خصوص تعداد اختلالات پیام رسان گفت: طی چند روز گذشته یک پیام رسان خارجی برای چند ساعت قطع شد. گاهی اوقات ناراحتی طبیعی است، اما باید سعی کنیم آن را تکرار نکنیم و آن را به حداقل برسانیم. زیرساخت این پیام رسان ها توسط وزارت ارتباطات تامین می شود و تلاش ما بر این است که هر روز کیفیت زیرساخت ها را ارتقا دهیم.

مسدود شدن استفاده رایگان از اینترنت در اپراتور سوم همراه از دیگر اخبار منتشر شده در این هفته بود. در واقع بر اساس مصوبه شماره ۵-۲۳۷ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، مشترکین تلفن همراه توجه داشته باشند که در صورت استفاده از این سرویس بدون خرید بسته اینترنت یا پس از اتمام بسته اینترنت، تعرفه اینترنت آنها رایگان محاسبه می شود. تعرفه

لذا شرکت های ارائه دهنده خدمات اینترنت همراه موظفند قبل از انقضای اعتبار (اعتبار حجمی یا اعتبار زمانی) مشترکین، پایان اعتبار بسته یا استفاده از اینترنت را با تعرفه رایگان در قالب پیامک اعلام کنند. بسته های اینترنتی، یا اگر مشترکین از آن استفاده می کنند، بدون داشتن بسته تشویقی.

در همین راستا، بر اساس اعلام مدیرکل حمایت از حقوق نظارتی مصرف کنندگان، امکان مسدودسازی استفاده رایگان از اینترنت برای مشترکان اپراتور رایتل فراهم شده است.

همچنین مهلت اجرای دستورالعمل حفاظت از حریم خصوصی مصرف کنندگان هفته گذشته تمدید شد. رئیس مرکز ملی فضای مجازی اواخر سال گذشته بخشنامه جدیدی در خصوص حفاظت از اطلاعات مردم در پلتفرم‌ها و سامانه‌ها ابلاغ کرد که بر اساس آن کلیه سرویس‌دهندگانی که از طریق سامانه‌ها و بسترهای موجود در فضای مجازی به مردم خدمات آنلاین ارائه می‌کنند، موظفند دو نفر از رعایت این دستورالعمل اطمینان حاصل کنند و در صورت عدم انجام این اقدام مجوز ادامه یا تمدید فعالیت آنها صادر نخواهد شد.

با این حال، تقریباً دو ماه پس از این موضوع، سخنگوی مرکز ملی سایبری از تمدید مهلت اجرای دستورالعمل‌های حفاظت از حریم خصوصی کاربران خبر داد. به گفته وی، جلسات متعددی برای نظارت بر اجرای آن در پلتفرم‌ها و سامانه‌ها برگزار شده است و در فرآیند نظارت و رهگیری، سامانه‌ها و کسب‌وکارهای بخش خصوصی از مرکز ملی فضای مجازی درخواست کرده‌اند تا امکان پیاده‌سازی آن را فراهم کند. این بخشنامه با توجه به ابعاد فنی و اجرای آن از حداکثر ۲ ماه پس از ابلاغ به حداکثر ۴ ماه پس از ابلاغ افزایش یابد تا نسبت به جنبه های فنی و برنامه ریزی اجرای طرح اقدام لازم را انجام دهند. بخشنامه در زمان مناسب

از دیگر اخبار مهم منتشر شده در این هفته می توان به بهبود ۲۳ درصدی خدمات سازمان فناوری اطلاعات ایران اشاره کرد. بیتا کیامهر – مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان فناوری اطلاعات ایران – گفت: در مجموع ۲۳ درصد از خدمات شناسه خدمات این سازمان به صورت هوشمند ارائه می شود. البته خدمات دیگری نیز با ایجاد دسترسی آسان و برابر به کلیه علاقه مندان ارائه می شود که از لحظه ثبت درخواست در کمترین زمان در نظر گرفته شده و ارائه می گردد. به عنوان مثال خدمات گواهی مالکیت نرم افزار و خدمات گواهی سلامت و اصالت نرم افزار از جمله خدماتی هستند که در کمتر از سی روز صادر می شوند.