دیجیتال برندینگ نیاز ضروری برای هر کسب و کاری در عصر دیجیتال امروز
اگر برند دیجیتال ندارید و در فضای مجازی و پلتفرم های اینترنتی حضور ندارید، بخش بسیار بزرگی از بازار تا ۷۰% را از دست داده اید. دوران کسب و کار های سنتی و قدیمی گذشته است باید به فکر حضور پر رنگ در فضای مجازی باشید. اگر کسب و کار بین المللی، تجارت بین المللی، صادرات و واردات دارید باید تبدیل به یک برند دیجیتال بین المللی شوید به زبان های عربی و انگلیسی و زبان بازار هدف و مخاطب خود تولید محتوا کنید. وبسایت چند زبانه داشته باشید.
دیجیتال برندینگ چیست و شرکت آکام آتا چه کمکی به شما می کند؟
یاشا سازمند، مدیر عامل شرکت آکام آتا می گوید، دیجیتال برندینگ به زبان فارسی یعنی خلق برند دیجیتال یا برندسازی دیجیتال . در دیجیتال برندینگ از ابزارها و پلتفرمهای اینترنتی برای ساخت، خلق یا ایجاد و تقویت و مدیریت برند استفاده میشود. این رویکرد از ابزارهایی مانند وبسایت، شبکههای اجتماعی، محتواهای دیجیتال، ایمیل مارکتینگ، ویدئوها، وبلاگها و غیره برای ارتباط با مخاطبان و ارتقاء شناخت برند استفاده میکند.
برای ایجاد یک استراتژی برندسازی اینترنتی یا دیجیتال برندینگ موثر، باید مراحل مختلفی را طی کرد:
- آنالیز اولیه برند: ابتدا باید برند خود را بشناسید، شناخت کنید که برند شما چه ارزشها، مزایا، و نقاط قوتی دارد و چه تفاوتهایی با رقبا دارد.
- تعیین هویت بصری برند: شناسایی و تعریف عناصری مانند نام برند، لوگو، رنگها، فونتها و سبکهای تصویری که هویت برند شما را تشکیل میدهند.
- شناخت و تعیین مخاطب هدف: شناخت دقیق از مخاطبان هدف برند و درک نیازها و خواستههای آنها. در واقع نیاز، خواسته و تقاضای مخاطب بررسی می شود که بخشی از مارکتینگ است. بازاریابی در واقع مادر برندینگ می باشد و از علم برندینگ قدیمی تر است. برندسازی در سالها و دهه های اخیر باب و ترند بازار شده است که یک خدمات لوکس است ولیکن بازاریابی بسیار بسیار قدیمی تر است. گاها برندسازی یا برندینگ و بازاریابی با هم شباهت ها و مسیر مشترک دارد.
- تولید و استفاده از محتوای تصویر و نوشتاری: ایجاد محتوای جذاب و ارزشمند برای مخاطبان در قالب ویدئوها، مقالات، تصاویر و غیره که به تقویت و ترویج برند کمک میکند.
- فعالیت در شبکههای اجتماعی یا سوشیال مدیا : حضور فعال در شبکههای اجتماعی مهم است. باید برند خود را در شبکههایی مانند فیسبوک، اینستاگرام، توییتر، لینکداین و غیره تقویت کنید و با مخاطبان در اینجا ارتباط برقرار کنید.
- ایجاد و طراحی و بهینه سازی وبسایت: وبسایت باید بهینه شده و کاربرپسند باشد تا ارتباط مناسبی با مخاطبان برقرار شود.
- ایجاد تجربه برندخوب: باید تلاش کنید تا تجربهیی یکنواخت و مثبت از برند خود برای مخاطبان ایجاد کنید. اصول تجربه کاربری UX و ظاهر وبسایت UI
- مدیریت برند: باید فعالیتهای برند را مدیریت کرده و پاسخگوی نقدها و بازخوردهای مخاطبان باشید.
به طور خلاصه، دیجیتال برندینگ از ابزارهای دیجیتال برای ساخت، تقویت و مدیریت برند استفاده میکند و میتواند به توسعه و موفقیت کسب و کار کمک کند.
مشاور دیجیتال مارکتینگ کیست و چه کارهایی انجام می دهد؟
مشاور دیجیتال مارکتینگ در واقع یک مشاور بازاریابی است فقط در فضای دیجیتال فعالیت می کند. بنابراین مشاور کسب و کار و مشاور یعنی صفر تا صد کسب و کار و نگاه از بالا به کلیات کسب و کار، نقاط ضعف و قوت و فرصت ها و تهدید ها، اهداف و چشم انداز ها، ارزش ها و ماموریت شرکت و ساختار کسب و کار. مشاور مدیریت یعنی ارائه مشاوره مدیریت و سیستم سازی به مدیران سازمان و مشاوره اداره سازمان، مشاوره منابع انسانی، مالی، بازاریابی و فروش و غیره. ولیکن مشاور دیجیتال مارکتینگ، یک مشاور بازاریابی یا مشاور مارکتینگ است که فقط تمرکز به بازاریابی دیجیتال دارد.
مشاور دیجیتال مارکتینگ ، مشاور بازاریابی با تخصص دییتال است که دارای تخصص و تجربه در زمینه استراتژیها، تکنیکها، و ابزارهای بازاریابی اینترنتی است. این افراد حقیقی یا حقوقی (شرکت) به شرکتها و سازمانها کمک میکنند تا استراتژیهای مارکتینگ دیجیتال یا بازاریابی اینترنتی خود را برنامهریزی، اجرا و بهبود ببخشند. کارهای اصلی یک مشاور دیجیتال مارکتینگ شامل موارد زیر میشود:
- تحلیل و بررسی بازار دیجیتال یا فضای مجازی Online Market Research and Market Analysis: مشاوران دیجیتال مارکتینگ ابتدا با تحلیل بازار و رقبا، نیازها و تمایلات مشتریان و فرصتهای بازار آشنا میشوند.
- تعیین هدف Gola Setting : با بررسی نیازها و اهداف شرکت، هدفگذاری دقیق را برای استراتژیهای مارکتینگ دیجیتال تعیین میکنند.
- ارائه استراتژیهای دیجیتال مارکتینگStrategic Digital Marketing Plan : براساس تحلیل بازار و هدفهای شرکت، استراتژیهای مارکتینگ دیجیتال را تدوین و ارائه میدهند که شامل مواردی مانند تبلیغات در شبکههای اجتماعی، سئو، تبلیغات گوگل، ایمیل مارکتینگ، و…
تهیه، اجرا و مدیریت کمپینهای مارکتینگDigital Marketing Campaign : پس از تعیین استراتژیها، مشاوران دیجیتال مارکتینگ کمپینهای مختلف را برای اجرا در شبکهها و پلتفرمهای دیجیتالی مختلف طراحی و مدیریت میکنند.
- ارزیابی و بهبود و استفاده کردن از استراتژی بهبود مستمر یا Continuous Improvement یا CI : پس از اجرا، مشاوران دیجیتال مارکتینگ عملکرد کمپینها و استراتژیها را ارزیابی کرده و اقدامات بهبودی را پیشنهاد میدهند.
- آموزش و مشاوره بازاریابی اینترنتیTeaching and Consultation of Digital Marketing : ارائه مشاوره و آموزش به تیمهای داخلی شرکت برای بهبود دانش و توانمندی در زمینه مارکتینگ دیجیتال نیز از وظایف مشاوران دیجیتال مارکتینگ است.
به طور کلی، مشاوران دیجیتال مارکتینگ تلاش میکنند تا با استفاده از ابزارها و تکنیکهای دیجیتال موجود، به شرکتها کمک کنند تا بر روی حضور آنلاین و دیده شدن در بازارهای مختلف تأثیرگذار باشند و به دستیابی به اهداف تجاری خود بیانجامند.
سئو SEO وبسایت نیاز ضروری و ستون اصلی دیجیتال مارکتینگ
سئو وبسایت یکی از ستون ها و رکن های اصلی دیجیتال مارکتینگ است ولیکن حتی ۱۰% دیجیتال مارکتینگ هم نیست. شما بعد از داشتن یک وبسایت طراحی شده شیک و زیبا نیاز دارید وبسایت خود را سئو کنید وبسایتی که سئو نشده باشد از طریق گوگل و سرچ در اینترنت ورودی نمی گیرد. یعنی در واقع شما یک وبسایتی دارید که بازدید کننده ندارد یا برای مثال مغازه ای دارد که پا خور و مشتری ندارد. برای اینکه وبسایت شما در گوگل ایندکس شود و ظاهر شود و کاربران اینترنتی با جستجوی عبارت های کلیدی و نام کسب و کار شما بتواند شما را در اینترنت بیابد شما باید حتما وبسایت خود را سئو کنید. وبسایت بدون سئو ارزش و سود چندانی برای شما نخواهد داشت. اگر به دنبال سئو تضمینی هستید شما می توانید قیمت سئو تضمینی در وبسایت شرکت آکام آتا ببینید.
سئو وبسایت به درد چی می خوره؟
سئو یا بهینهسازی موتورهای جستجو، به درد بسیاری از اهداف مختلف مربوط به وبسایتها میخورد. این شامل موارد زیر میشود:
- جذب مشتری وبسایت و کاربر: با بهینهسازی وبسایت برای موتورهای جستجو، شما احتمالاً بهبودی در رتبهبندی و جایگاه وبسایت خود در نتایج جستجو خواهید داشت، که میتواند منجر به جلب ترافیک بیشتری به وبسایت شما شود.
- افزایش مشتریان کسب و کار: با جلب ترافیک بیشتر، احتمال افزایش تعداد مشتریان و پتانسیلهای جدید برای کسب و کار شما افزایش مییابد.
- افزایش فروش: با بهبود قابلیت دیده شدن وبسایت شما در نتایج جستجو، احتمال افزایش فروش و درآمد شما نیز بالاتر میرود.
- افزایش اعتبار و برند شده: وبسایتهایی که در نتایج جستجوی بالا قرار دارند، به نظر مردم قابل اعتمادتر به نظر میرسند و اعتبار بیشتری را نسبت به رقبا دارند.
- کاهش هزینههای تبلیغاتی کلیکی بیهوده و پرهزینه دلاری: در مقایسه با تبلیغات پرداختی مانند تبلیغات گوگل، سئو به شما کمک میکند تا هزینههای تبلیغاتی خود را کاهش دهید و در مدت طولانیتری از نتایج برخوردار شوید.
- بردن رقابت و پیشی گرفتن از رقبا: در بازارهای پر رقابت، وجود یک استراتژی سئو قوی میتواند شما را از رقبا جلوگیری کند و در موقعیت مناسبی در بازار قرار دهد.
به طور کلی، سئو بهبود قابلیت دیده شدن وبسایت شما در موتورهای جستجو را فراهم میکند که این به دستیابی به اهداف مختلف تجاری شما کمک میکند.