رد پای انسان‌های ۱۴ هزار ساله در ارسنجان پیدا شد

من گزارش میدم باملین به گزارش ایسنا، محمد ثابت اکلیدی امروز ۲۱ اسفندماه گفت: بررسی باستان شناسی پناهگاه صخره ای پیر کوه توسط تیم باستان شناسی ایران به مدت یک ماه انجام شده است.

وی افزود: این محراب که قدمت آن به ۷ تا ۱۲ قبل از میلاد می رسد برای اولین بار توسط باستان شناسان مورد کاوش قرار می گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس گفت: کاوش ها برای تحقیقات باستان شناسی دوران پیش از تاریخ انجام شد و نتایج خوبی نیز به همراه داشت.

ثابت اقلیدی گفت: بر اساس شواهد باستان شناسی در دوره های پیش از تاریخ و حضور مستمر مردم در منطقه فارس، تمرکز بر فعالیت های باستان شناسی و تکمیل تحقیقات باستان شناسی و شناخت بیشتر دوره های تاریخی ضروری است.

در ادامه حسن افشاری رئیس هیئت بررسی باستان شناسی پناهگاه صخره ای پیر قوچ نیز گفت: با توجه به اکتشافاتی که به مدت یک ماه در این محوطه انجام دادیم قدمت این منطقه به حدود ۱۴ هزار سال پیش می رسد.

وی افزود: ابزار سنگی و داده های استخوانی در این پناهگاه به دست آمد.

افشاری بابیان اینکه یک گروه ۱۰ نفره به مدت یک ماه روی پیمایش اخیر کار کردند، اظهار کرد: این بررسی با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و حمایت مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان انجام شد. واحد حفاظت از میراث فرهنگی

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی فارس، وی ادامه داد: پناهگاه صخره ای پیر قوچ در حوالی روستای قصر جمال یکی از محوطه های مهم و ارزشمندی است که شواهد باستان شناسی مهمی دارد اما به دلیل مغفول ماندن محوطه در در سال های اخیر، میراث فرهنگی را به یغما برده اند، مطالعه این منطقه برای شناخت لایه های فرهنگی، صنایع دستی، دیرین اقلیم منطقه موضوعی بسیار جدی و ضروری است.