شرط مهم پلیس برای سفرهای جاده‌ای نوروز

به گزارش باملین به نقل از ایسنا، سردار سید تیمور حسینی در جلسه کمیته هماهنگی اجرای طرح های ترافیکی ویژه نوروز ۱۴۰۳ که با حضور رئیس سازمان مدیریت بحران کشور و نمایندگان برگزار شد. از وزارت بهداشت، سازمان راهداری، اورژانس، جمعیت هلال احمر و … نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه ۶۴ درصد از علل این تصادفات در ایام نوروز مربوط به خستگی و خواب آلودگی و همچنین سرعت زیاد است، گفت: از این دو عامل به راحتی می توان پیشگیری کرد و امیدوارم رانندگان این موارد را جدی بگیرند.

به گفته رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان فرجه، استان های فارس، سیستان و بلوچستان و خراسان بیشترین تصادفات را در طرح نوروزی ۱۴۰۲ و استان های البرز، یزد و ایلام کمترین تصادفات رانندگی را داشته اند.

وی ۶۸ درصد از آسیب های رانندگی جاده ای را ناشی از نبستن کمربند ایمنی سرنشینان خودرو یا تشدید آن دانست و گفت: بستن کمربند ایمنی برای همه سرنشینان خودرو در جاده ها الزامی است.

حسینی در ادامه به اقدامات و برنامه های پلیس در نوروز ۱۴۰۳ پرداخت و گفت: اولویت اول ما کاهش تلفات، جراحات و تصادفات است و همه دستگاه ها باید در این زمینه فعال باشند. در طرح نوروزی امسال که از سوم اسفندماه آغاز می شود، بیش از ۸۷ هزار نفر از دستگاه های مختلف از پلیس راهنمایی و رانندگی گرفته تا اورژانس، هلال احمر، آمبولانس ها و … در آماده باش هستند.

رئیس پلیس راهور فرجا افزود: اما این آمادگی کافی نیست. طرف مقابل افرادی هستند که ما می خواهیم از قوانین و مقررات پیروی کنند. در نوروز ۱۴۰۳ مدیریت و کنترل میانگین سرعت به شدت رعایت و اعمال می شود و هیچ تسامحی وجود نخواهد داشت و رانندگانی که مرتکب تخلفات خطرناک می شوند از تردد نوروزی منع می شوند.

حسینی بیان کرد: همچنین پیشنهاد می کنیم برای طرح نوروزی کمیته مشترکی متشکل از سازمان مدیریت بحران، سازمان مدیریت اورژانس، راهداری و پلیس محلی تشکیل شود تا در مورد وضعیت پیش آمده تصمیم گیری شود، به عنوان مثال اگر سیگنال سطح نارنجی یا سیگنال قرمز صادر شده است و باید در اسرع وقت تصمیم گیری شود.

وی بر کنترل دقیق و جدی معاینه فنی خودروها تاکید کرد و گفت: در خصوص ناوگان عمومی مسافربری از تمامی پایانه های مسافربری بازدید فنی خواهیم داشت و از تردد اتوبوس هایی که از نظر فنی کامل نیستند جلوگیری می شود. این حساسیت در خودروهای شخصی نیز وجود دارد و از این نظر هیچ خودرویی بدون معاینه فنی امکان تردد در جاده ها را نخواهد داشت. همکاران من به آن رسیدگی خواهند کرد.

رئیس پلیس راهور فرجا نیز بر آمادگی کامل مراکز درمانی تاکید کرد و گفت: خواسته ما از وزارت بهداشت ایجاد شرایطی است که بیمارستان های خصوصی پذیرای مصدومان حوادث باشند.

حسینی توقف تمامی فعالیت ها و اقدامات عمرانی در جاده ها و معابر در ایام نوروز را ضروری دانست و گفت: این موضوع در کاهش تصادفات نیز موثر است.

وی در پایان از اجرای کروکی الکترونیک در تمامی استان ها خبر داد و گفت: امیدواریم با اجرای این طرح مردم بتوانند خسارت های ناشی از حوادث و بیمه ها را با سهولت بیشتری دریافت کنند.