عوارض لیزر CO2 چیست و چه عواملی آن را تشدید می‌کنند؟

جوان‌سازی پوست با لیزر CO2 به‌وسیله نور لیزر رخ می‌دهد که دو نوع تاثیر سطحی و عمقی را به وجود می‌آورد. از این لیزر جوان‌سازی برای ازبین‌بردن جای جوش، لک صورت، جای بخیه و سوختگی، به‌علاوه برداشت و حذف یا کم‌رنگ کردن ضایعات پوستی استفاده می‌شود. لایه‌برداری شدید پوست و کم‌شدن منافذ باز صورت از دیگر فواید به‌کارگرفتن این روش است. برای استفاده از لیزر CO2 ابتدا نیاز است که از کرم‌های بی‌حسی موضعی استفاده شود. در این راه‌حل برای جوان‌سازی، نور لیزر به تعداد زیادی تابش کوچک‌تر تقسیم‌بندی می‌شود. بعد از برخورد نمودن این نورها به پوست، مناطقی از پوست که بین این تابش‌های نور لیزر  قرار گرفته‌اند، سالم می‌مانند. این قسمت‌های سالم سرعت روند ترمیم پوست را تا حد زیادی بیشتر می‌کنند و از عوارض احتمالی مثل تیره‌شدن قسمت‌هایی از پوست بعد از التهاب (PIH) جلوگیری می‌کنند. سوختگی بعد از لیزر CO2 معمولا در این نوع لیزر رخ نمی‌دهد.

در ادامه مطلب در مورد سوختگی بعد از لیزر CO2 که اهمیت زیادی هم دارد، صحبت خواهیم کرد.

لیزر CO2 چیست؟

با بالارفتن سن، میزان تولید کلاژن کم می‌شود. قرارگرفتن روزانه در معرض اشعه‌ فرابنفش خورشید و عوامل دیگر می‌توانند باعث ایجاد چین‌وچروک روی پوست شوند. برای مثال دستگاه Edge One با به‌کارگرفتن تکنیک لیزر CO2 فرکشنال می‌تواند چین و چروک‌های پوست و جای جوش و لک را حذف کرده و یا کم‌رنگ نماید و با لایه‌برداری شدید، زیبایی را به پوست برگرداند.

علاوه بر اثر سطحی که لیزر CO2 بر پوست دارد، اثرات عمقی CO2 فرکشنال به تحریک کلاژن‌سازی پوست منجر می‌شود و این تاثیرات روی پوست شامل رفع چین‌وچروک‌ها و سفت‌شدن پوست می‌شوند. انجام‌شدن این لیزر در اشخاصی که هنوز دچار افتادگی پوست نشده‌اند و چین‌وچروک‌های عمیق پوستی ندارند، منجر به تاخیر در روند پیری پوست می‌شود. در واقع لیزر CO2 وظیفه پیشگیری از پیری پوست در این اشخاص را دارد و این تاثیر چند ماه بعد از انجام لیزر هم دیده می‌شوند.

لیزر CO2 برای موارد زیر کاربرد دارد:

  • لیزر CO2 برای جای جوش: در این روش درمان بعد از گذشت چند جلسه اثرگذاری مطلوب مشاهده می‌شود.
  • لیزر CO2 برای جای بخیه: این لیزر برای کم‌کردن یا ازبین‌بردن جای بخیه هم به کار می‌رود.
  • لیزر CO2 برای منافذ باز پوست: کم‌شدن منافذ باز پوست و ازبین‌بردن آن از فواید دیگر استفاده از لیزر CO2 است.
  • لیزر CO2 برای سوختگی: در این روش درمان یک‌لایه جوان از پوست، بعد از پوسته ریزی به‌جای لایه قدیمی تشکیل می‌شود.
  • لیزر CO2 برای لک صورت: در این روش، با ازبین‌بردن کنترل شده لایه‌های سطحی پوست، پوست صورت بازسازی شده و لک‌های صورت از بین می‌روند.

عوارض لیزر CO2

عوارض این نوع لیزر کم است. عوارضی مثل قرمزی، تورم و لکه‌های تیره روی پوست طی دو تا سه هفته از بین می‌روند. این عوارض به دلیل عملکرد طبیعی لیزر هستند. این عوارض عبارت‌اند از:

۱٫ قرمزی و تورم

پس از انجام لیزر CO2  ممکن است پوست قرمز و متورم شود. این عوارض به طور طبیعی بعد از گذشت چند روز بهبود می‌یابند. در صورت سوختگی بعد از لیزر CO2 و برای کم‌شدن تورم بعد از انجام‌دادن لیزر می‌توان از کمپرس آب سرد استفاده کرد.

۲٫ خارش و سوزش

بعضی از افراد دچار سوختگی بعد از لیزر CO2 در منطقه درمان می‌شوند. این عارضه نشانگر واکنش طبیعی بدن به مداخله لیزر است؛ اما اگر شدت آن زیاد شود، لازم است به پزشک مراجعه کنید.

۳٫ لکه‌های قهوه‌ای و تغییر رنگ پوست

سوختگی بعد از لیزر CO2، در بعضی موارد ممکن است باعث ایجاد لکه‌های قهوه‌ای روی پوست شود یا رنگ پوست را تغییر دهد. این تغییرات موقت‌اند و در دوره بهبودی پوست به‌ طور طبیعی از بین می‌روند.

۴٫ خشکی و ترک پوست

از دیگر عوارض لیزر CO2 خشک‌شدن و ترک‌خوردن پوست است. این تغییرات در زمان کمی بعد از سوختگی بعد از لیزر CO2 بهبود می‌یابند؛ اما مراقبت‌نکردن آن می‌تواند به طولانی‌شدن بیماری منجر شود. پس بهتر است از مرطوب‌کننده‌ها و آب‌رسان‌ها برای مراقبت از پوست استفاده کنید.

۵٫ عفونت

عفونت به شکل نادر اتفاق می‌افتد؛ اما در اثر سوختگی بعد از لیزر CO2 ممکن است عفونت در منطقه درمانی اتفاق افتد. این بیشتر به دلیل عدم رعایت نکات ایمنی رخ می‌دهد.

۶٫ تحریک نواحی مختلف

ممکن است در بعضی از موارد عوارض عجیبی ایجاد شود؛ مثلا افزایش تاری دید، خشکی چشم، حساسیت نوری و افزایش اشک.

۷٫ احتمال خونریزی

خونریزی از عوارض نادر است و در نتیجه بعضی فاکتورها مانند تداخل با داروها و عدم رعایت نکات بهداشتی برای سوختگی بعد از لیزر CO2 ممکن است اتفاق بیفتد.

عوامل موثر بر ایجاد عوارض بعد از لیزر CO2

عوامل زیر می‌توانند اثر عوارض بعد از لیزر CO2 و سوختگی بعد از لیزر CO2 را کم کند:

  • استفاده از کمپرس سرد: برای کم‌کردن تورم و ناراحتی و اثرات سوختگی بعد از لیزرCO2 ، می‌توان کمپرس سرد به کار برد.
  • مرطوب‌کننده‌ و کرم‌ آرام‌بخش: استعمال مرطوب‌کننده، کرم‌های تسکین‌دهنده آب‌رسان یا مواد آرام‌بخش می‌تواند به کم‌کردن اثر منفی حاصل از سوختگی بعد از لیزر CO2 کمک کند.
  • پرهیز از قرارگرفتن در معرض نور خورشید: حفظ پوست در برابر نور مستقیم خورشید برای جلوگیری از تشدید سوختگی بعد از لیزر CO2و همچنین استفاده از کرم‌های حاوی SPF بالا برای تغییرنکردن رنگ پوست لازم است.
  • رعایت بهداشت پوست: پاک‌سازی نواحی تحت‌درمان و عدم لمس، خاراندن یا خراشیده‌شدن نواحی درمان‌شده می‌تواند خطر عفونت را تا حد زیادی کم کند.

به‌علاوه باید توجه داشت که برای جلوگیری یا کاهش عوارض پس از انجام لیزر CO2 فراکشنال، می‌توان از راهکارهای زیر استفاده کرد:

  • رعایت دقیق دستورالعمل‌های پسا درمانی: بعد از انجام لیزرCO2 ، دستورالعمل‌هایی برای مراقبت از پوست باید انجام شود که شامل به‌کاربردن کرم‌ها و ژل‌های ضدالتهاب حاصل سوختگی بعد از لیزر CO2 است.
  • انجام جلسات مکمل: بعضی از پزشکان ممکن است بعد از جلسات اصلی لیزر CO2، جلسات مکملی را نیز توصیه کنند تا در پوست بهبودی بالاتری داشته باشید و بتوانید عوارض را کم کنید.
  • به‌کارگرفتن سیستم‌های خنک‌کننده: بعضی از پزشکان ممکن است از سیستم‌های خنک‌کننده همراه با لیزر CO2 استفاده کنند تا از سوختگی بعد از لیزر CO2 جلوگیری نمایند. دمای پوست را کم کنند و احتمال رخ‌دادن عوارض مربوط به گرمای لیزر را هم کاهش دهند.
  • مشاوره با پزشک: اصلی‌ترین راهکار برای جلوگیری از عوارض لیزر CO2 و جلوگیری از سوختگی بعد از لیزرCO2 ، مشورت با پزشک متخصص است. پزشک شما می‌تواند خصوصیات و وضعیت شما را بررسی کند و راه‌حل‌های مناسبی را برای جلوگیری یا کاهش عوارض پیشنهاد بدهد.

سوختگی بعد از لیزر CO2 چرا ایجاد می‌شود؟

سوختگی بعد از لیزر CO2، در همان ساعات اول بعد از انجام لیزر بر روی پوست مشاهده می‌شود. زمان رخ‌دادن سوختگی، ابتدا بر روی پوست تاول‌های پوستی متورم و یا قرمز خفیف دیده می‌شود و کم‌کم علائم شدیدتر می‌شوند. اگر درمان لازم صورت نگیرد، لایه‌ای از سوختگی و اسکار بر روی پوست ماندگار می‌شود.

تعداد زیادی از مردم زمانی که برای انجام لیزر اقدام می‌کنند، دچار سوختگی بعد از لیزر CO2 می‌شوند. رایج‌ترین علل سوختگی بعد از لیزر CO2 عبارت‌اند از:

  • روش غلط و نامناسب برای انجام لیزر

یکی از دلایل اصلی سوختگی بعد از لیزر CO2، روش نادرست انجام این کار است. در برخی اوقات، تماس طولانی‌مدتی بین پوست فرد و اشعه لیزر برقرار می‌شود که باعث ایجاد سوختگی بعد از لیزر CO2 می‌شود. به‌علاوه به‌کاربردن ژل برای خنک‌کردن پوست فرد بسیار پراهمیت است که برای اجرای درست این کار بهتر است که همه پوست شخص را به این ژل آغشته کنند. همچنین وقتی که این ژل بر روی پوست شخص خشک می‌شود موجب می‌شود که میزان سوختگی بعد از لیزر CO2 تشدید شود.

  • اجرای کار لیزر توسط افراد بی‌تجربه و ناکارآمد

گاهی هم عمل لیزر توسط تکنسین‌هایی انجام می‌گیرد که مهارت کافی برای انجام این کار را ندارند. حذف‌کردن موهای زائد با انجام عمل لیزر، به‌وسیله گرم‌کردن فولیکول‌های مو انجام می‌شود؛ اگر تکنسین تجربه کافی در انجام این کار نداشته باشد، ممکن است به پوست آسیب بزند و موجب سوختگی بعد از لیزر CO2 شود.

  • دستگاه لیزر بی‌کیفیت

برای بهترشدن نتیجه لیزر لازم است، دستگاهی که برای اجرایی‌کردن عمل لیزر به کار می‌رود، باتوجه‌به نوع پوست و رنگ آن انتخاب شود تا آسیبی به پوست وارد نشود.

  • گرمای زیاد ایجاد شده در طول عملیات لیزر موهای زائد

در طول انجام لیزر باید اشعه دستگاه متناسب با نوع و جنس پوست تنظیم شود تا موجب سوختگی بعد از لیزر CO2 بر روی پوست نشود.

برای حل مشکل سوختگی چه فعالیتی باید انجام دهیم؟

امروزه اشخاص زیادی برای ازبین‌بردن موهای زائد خود از روش درمانی لیزر CO2 استفاده می‌کنند. در این نوع درمان گاهی ممکن است که با اشخاصی روبرو می‌شویم که دچار سوختگی بعد از لیزر CO2شده‌اند و به دنبال راهی برای درمان‌کردن این معضل هستند؛ چون این نوع سوختگی‌ها هم درد شدیدی دارند و هم جای زخم آنها به‌صورت دائم بر روی پوست باقی می‌ماند. در ادامه شما را با بهترین راه‌های درمان سوختگی بعد از لیزر CO2  آشنا خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

  • اگر دچار درد و التهاب شدید، بهتر است از ناپروکسن یا استامینوفن استفاده کنید.
  • خوردن داروهای خوراکی و دریافت پمادها و کرم‌های موضعی برای پیشگیری از عفونت می‌تواند موثر باشد. پمادهایی مانند نئومایسین، تتراسایکلین، اریترومایسین، کلیندامایسین و … از جمله این داروها هستند.
  • قسمت سوخته را بلافاصله خنک کنید. می‌توانید برای درمان نمودن سوختگی بعد از لیزر CO2 از آب ‌خنک یا از کمپرس یخ (البته به‌هیچ‌وجه یخ را نباید مستقیما بر روی پوست قرار دهید تا احتمال سوختگی بعد از لیزر CO2 و نکروز بافت به‌وسیله سرما از بین برود یا کمتر شود) استفاده نمایید.
  • مقدار زیادی آب بنوشید.
  • منطقه سوخته را با آب و صابون (صابونی که چربی پوست را خشک نکند) به‌آرامی بشویید.
  • اگر تاول روی پوست مشاهده شد، آن را از بین نبرید تا احتمال عفونت به حداقل برسد.
  • بهتر است روی زخم را نپوشانید تا زخم هوا بخورد.
  • به‌کاربردن کرم‌های ترمیم‌کننده و پمادهای آنتی‌بیوتیکی (نئومایسین، تتراسایکلین، اریترومایسین، کلیندامایسین و …) نیز در بهبود زخم بسیار تاثیرگذار است؛ اما به دلیل جلوگیری از عفونت از خمیردندان برای بهبود سوختگی بعد از لیزر CO2 استفاده نکنید.
  • علاوه‌بر آن در درمان سوختگی بعد از لیزر CO2 و هر سوختگی دیگری حتما پوست را در برابر آفتاب حفاظت کنید.
  • این سوختگی بعد از لیزر CO2 معمولا ۵ تا ۱۰ روز زمان نیاز دارد تا بهبود یابد. برای اینکه جای زخم و اسکاری باقی نماند، توصیه می‌شود که موارد بالا را رعایت فرمایید.

بهترین کلینیک برای لیزر CO2

به‌طورکلی بهترین مرکز لیزر CO2 باید خصوصیات و ویژگی‌های مختلفی داشته باشد. به این دلیل که این روش درمانی با پوست و زیبایی افراد ارتباط مستقیم دارد، پس باید توسط مرکز معتبر و حرفه‌ای با کادر مجرب انجام شود. بعضی از خصوصیات و ویژگی‌های بهترین مراکز لیزر شامل موارد زیر است:

  • مرکز لیزر CO2 باید در این حیطه متخصص و کاربلد باشد و کادر درمانی‌اش مدارک علمی خود را از مراکز معتبری گرفته باشند.
  • در بهترین مرکز لیزر CO2 باید کادر مرکز زیبایی با بیماران ارتباط خوبی داشته باشند و با مراجعه‌کننده‌ها برخورد خوب و محترمانه‌ای داشته باشند.
  • کادر مرکز لیزر CO2 باید صبر و حوصله زیادی داشته باشند و با دقت و توجه کافی خدمات لیزرشان را انجام بدهند.
  • در بهترین مرکز لیزر CO2 باید از مجهزترین و پیشرفته‌ترین تجهیزات و وسایل مدرن و به‌روز استفاده شود تا مراجعان بهترین نتیجه ممکن را دریافت کنند.
  • بهترین مرکز لیزر CO2 باید پاکیزه و به‌دوراز هرگونه آلودگی باشد و دستگاه‌ها به‌صورت دائم استریل و ضدعفونی شوند.
  • مرکز لیزر CO2 باید هزینه‌ها را منصفانه حساب کنند تا همه افراد بتوانند از خدماتشان استفاده نمایند.
  • مرکز لیزر CO2 باید در منطقه مناسبی قرار گرفته باشد که رفت‌وآمد به آن به سهولت انجام شود.

نتیجه‌گیری

لیزرCO2 یک روش درمانی تأثیرگذار و موثر در روند جوان‌سازی پوست است که به کم‌شدن نشانه‌ها و علائم پیری، برای مثال چین‌وچروک، اسکارهای آکنه و تغییرات رنگ‌دانه‌ای کمک فراوانی می‌کند. این راه درمانی برای اشخاص با رنگ پوست روشن تا متوسط بالاترین میزان تاثیر را دارد. برای رسیدن به بهترین نتایج، به مراقبت‌های بعد از درمان با لیزر، توصیه و سفارش‌های کادر مرکز درمانی و پزشک باید توجه نمود. به‌علاوه مشورت با یک متخصص پوست یا جراح پلاستیک پیش از اجرای عمل لیزر برای اطمینان از اینکه این روش درمانی برای شرایط پوستی و سلامتی فرد مناسب است، لازم است.