قلعه همایون دژ فارس را باید دید

باملینا _ خدمات توریستی: قلعه گراش یا همایون دژ یکی از دیدنی های گراش در استان فارس است. این بنای تاریخی متعلق به دوران پس از اسلام در تاریخ ۱۱ آبان ۱۳۸۱ با شماره ثبت ۱۰۵۰۲ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده و به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری لار مورد توجه گردشگران است.

این ساختمان در مرکز شهر و بر روی کوهی مرتفع واقع شده است، بنابراین یافتن آن کار سختی نیست، همچنین می توانید از وسایل نقلیه عمومی برای رسیدن به آنجا استفاده کنید و اگر نمی خواهید این کار را انجام دهید، می توانید به آنجا بروید. با ماشین شخصی، اما توجه داشته باشید که نمی توانید از کوه بالا بروید و باید در پایین آن پارک کنید.

آشنایی با قلعه همایون، قلعه فارس

شهرستان گراش در ایران یکی از شهرهای تاریخی است که در استان فارس قرار دارد و آثار تاریخی مختلفی در آن به چشم می خورد.

این منطقه همواره دارای ساکنانی بوده است که در دوره های مختلف تاریخی در آن ساکن بوده اند که برخی از آنها دائمی و برخی عشایر بوده اند.

تاریخ دقیق ساخت این شهر مشخص نیست و تنها چیزی که می توان گفت این است که شهر فعلی در دوران بعد از اسلام شکل گرفته است.

یکی از آثار تاریخی آن که نشان از حضور مردم در دوران پیش از تاریخ در این منطقه دارد، تپه گال نام دارد که اشیایی نشان دهنده این موضوع در آن یافت شده است.

اولین اسنادی که پس از اسلام از این شهر یاد می کند به دوران سوم هجری بازمی گردد.

قلعه همایون، قلعه فارس را باید دید

یکی از مهم ترین وقایع تاریخ گراش، ظهور شیخ دانیال در این شهر و سفر وی به هنج است.

شیخ دانیال بر سرنوشت لارستان و بنادر و جزایر خلیج فارس تأثیر زیادی گذاشت و سلسله شیخ دانیال را در هنج تأسیس کرد. گراش به عنوان زادگاه وی محل سکونت شیوخ و بزرگان صوفیه دانیالی نیز می باشد.

خانقاه شیخ دانیال در قرن هفتم چنان شهرت داشت که یکی از چهار ستون دراویش در جنوب ایران به شمار می رفت.

شهر لار یکی از شهرهای توریستی ایران است که در جنوب استان فارس قرار دارد. این شهرستان جنوب شرقی ترین شهرستان استان فارس است. شهرستان لار در جلگه ای واقع شده و آب و هوای آن بسیار گرم است.

در زمان ساسانیان سرزمین لار به دلیل ساختن آتشکده در آن شهر مورد توجه بوده و از اواخر قرن هشتم هجری قمری مرکز ضرب سکه بوده است.

ویژگی های منحصر به فرد قلعه همایون

قلعه‌های تاریخی که امروزه یکی از بناهای تاریخی به شمار می‌روند و هر ساله بازدیدکنندگان زیادی دارند، روزگاری از مهم‌ترین بناهای عصر خود بوده و دارای اهداف نظامی بوده و بسیاری از آن‌ها هسته اصلی شهرهای امروزی را تشکیل می‌دهند.

در آن زمان که حملات متعدد دشمنان به شهرها صورت می گرفت، مردم ترجیح می دادند شهرها و روستاهای خود را در قلعه های مستحکم و باشکوه بسازند تا از حملات در امان باشند.

قلعه همایون، قلعه فارس را باید دید

قلعه همایون دژ یکی از این بناهای تاریخی است که در مرکز شهر گراش قرار دارد و هسته اصلی شهر بوده است. بنای اولیه این بنا در زمان شاه زندو در حدود قرن چهارم گاهشماری اسلامی بوده است.

این قلعه تاریخی در مقاطع مختلف مرکز حکومت بوده و در دوران پهلوی اول در جریان نبرد نیروهای رضاشاه پهلوی و زادان خان گراشی ساختمان‌های آن توسط هواپیما بمباران شده و آثار آن تخریب شده است.

در ادوار مختلف قسمت های مختلفی از این بنا به آن اضافه شده است.

امروزه تنها بخش‌هایی از این قلعه ویرانه باقی مانده است، اما گفته می‌شود که این بنا زمانی به سه قسمت تقسیم می‌شده است که هر قسمت مربوط به جامعه خاصی از مردم بوده است.

قسمت اول محل سکونت عموم شهروندان گراش، قسمت دوم محل استقرار تیراندازان و نگهبانان قلعه و قسمت سوم محل سکونت حاکم گراش و خانواده اش است. این قلعه همچنین دارای مخزن، مسجد، حمام، عمارت مرتفع، سرپناه و سرپناه مردم لارستان است.

در ضلع شمالی آن خانه ای بزرگ با دو برج دیده بانی در قسمت شمالی و اتاق های آیینه کاری در قسمت شرقی بنا وجود داشت که متعلق به حاکم وقت بود و به نارنج کالا معروف بود و در ضلع جنوبی بالای در ورودی وجود داشت. برجی بود به نام «برج بارگاه». ” نیز قابل مشاهده بود.

اگر قصد بازدید از این ساختمان را دارید، این مژده را داریم که بازدید از آن رایگان است و برای دیدن آن نیازی به پرداخت هزینه ای ندارید. در عین حال کفش و لباس مناسب بپوشید تا هنگام پیاده روی مشکلی ایجاد نکنید.

از سال ۱۳۸۰ تاکنون چندین شهید گمنام در این منطقه به خاک سپرده شده اند، بنابراین زمانی که قصد بازدید از این بنا را دارید می توانید به زیارت این شهدا نیز رفته و بر مزار آنها زیارت کرده و ادای احترام کنید.

قلعه همایون، قلعه فارس را باید دید