مراقب تورهای ارزان قیمت نوروز باشید!

به گزارش اختازآنلاین به نقل از ایسنا، با نزدیک شدن به ایام نوروز و آغاز تعطیلات، میزان تبلیغات سفر نوروزی و تورهای گردشگری داخلی و خارجی نیز در فضای مجازی و پیامک افزایش یافته است اما این سوال مطرح است که آیا آیا می توان فقط از آگهی استفاده کرد یا پیامک به این تورها اعتماد کرده و میلیون ها تومان برای سفر به آنها پرداخت کرده است؟

سرهنگ تورج کاظمی در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: متأسفانه افرادی که در فضای مجازی تبلیغ می کنند; توسط هیچ موسسه ای مجاز نیستند و در واقع تایید نشده اند. بنابراین، هیچ راهی برای تضمین درستی این تبلیغات وجود ندارد، حتی گاهی اوقات می بینیم که متاسفانه حتی اگر سایتی تایید داشته باشد، ممکن است تبلیغات داخل آن جعلی باشد. بنابراین نمی توان به راحتی به مردم و تبلیغات در این زمینه اعتماد کرد، اما با تدابیری می توان احتمال خطا را کاهش داد.

رئیس سابق پلیس کلان شهر فتای با اشاره به تبلیغات توری ادامه داد: هر آژانس مسافرتی یا شرکتی که قصد تبلیغ در فضای مجازی را داشته باشد; قطعا دفتر فیزیکی با آدرس و شماره تلفن مشخص دارد. بنابراین لازم است افراد پس از مشاهده هر نوع آگهی در سایت های اینترنتی و یا از طریق پیامک قبل از پرداخت هزینه و در صورت تایید شماره تلفن و آدرس به دفتر فیزیکی این نمایندگی ها مراجعه کنند. قرارداد با این خدمات همچنین بهتر است افراد این کارها را شخصا انجام دهند.

وی افزود: در صورت داشتن آدرس این مراکز می توانید در صورت بروز مشکل شخصا پیگیری کنید.

این کارشناس امنیت سایبری با اشاره به شلوغی سفرها در ایام نوروز ادامه داد: در ایام نوروز که تعداد سفرها زیاد می شود و مردم عموما عجله دارند؛ در ایام نوروز که تعداد سفرها زیاد می شود و مردم عجله دارند. کلاهبرداران از این شرایط سوء استفاده می کنند و با افزایش حجم تبلیغات، انگیزه سفر را در افراد ایجاد می کنند، دریافت می کنند و دیگر به مشتریان پاسخ نمی دهند.

کاظمی در پاسخ به این سوال که صاحبان آژانس های مسافرتی چگونه باید تبلیغات اینترنتی کنند؛ وی گفت: اگر فردی آژانس مسافرتی داشته باشد قطعا مجوزهای لازم را گرفته و دفتر فیزیکی با شماره تلفن برای کسب و کار خود در نظر گرفته است. به همین ترتیب، افراد می توانند با ارائه آدرس و شماره تلفن صحیح اعتماد خود را جلب کنند. من به عنوان یک شهروند، به مراکزی اعتماد دارم که به غیر از گرفتن مجوز رسمی از مراکز مربوطه، دارای یک مرکز و پرسنل مشخص هستند، نه یک نفر که عملاً تمام کارهای سفر را انجام دهد.

رئیس سابق پلیس فتا پایتخت ادامه داد: قیمت پایین و به صرفه این تبلیغات ممکن است مردم را به خرید و پرداخت ودیعه ترغیب کند، اما این موضوع یکی از شگردهای این کلاهبرداران اینترنتی است، بنابراین مردم نباید صرفاً به دلیل اعتماد به مردم به مردم اعتماد کنند. یک پیامک یا تبلیغات و پرداخت به آنها.