منظور از سبک جپندی در دکوراسیون داخلی منزل چیست؟ با این سبک دکوراسیون خاص تری داشته باشید!

جپندی نام یکی از ترندترین سبک های دکوراسیون داخلی در این روزهاست که افراد زیادی از آن استفاده می کنند. دکوراسیون خانه باید با توجه به سلیقه یک خانواده طراحی شود و تمام تلاش افراد این باشد که پس از اتمام طراحی دکوراسیون، از تماشای آن احساس آرامش کنند. سبک جپندی به نوعی است که با نگاه کردن به آن به یاد سبک های مینیمال میوفتید. در این مطلب از باملین به معرفی سبک جپندی در دکوراسیون داخلی می پردازیم تا بتوانید با توجه به اصول این سبک، خانه جذاب تر و خلاقانه تری داشته باشید.

 

 

منظور از سبک جپندی در دکوراسیون داخلی منزل چیست؟

وقتی وارد دنیای آداب‌ورسوم و فرهنگ ژاپنی‌ها می‌شویم، ممکن است عجایبی معجزه‌آسا در دکوراسیون داخلی منازلشان پیش چشم ما قرار بگیرد. مثلا، ژاپنی‌ها رسمی به نام چایونو دارند که مراسمی برای چای‌نوشی است. آن‌ها برای ادای احترام باید به‌صورت دولا وارد محیطی شوند که این مراسم درحال برگزاری است، پس چهارچوب درها را کوتاه‌تر در نظر می‌گیرند تا ما مجبور شویم سرخم کنیم و بعد وارد شویم.

 

 

 

وقتی وارد چنین فضایی می‌شویم همه‌چیز درعین سادگی، احساسی از آرامش و دنج بودن به ما می‌دهد. با این تفاسیر با به فنگشویی و وابی-سابی نزدیک شده‌ایم. از طرفی، اسکاندیناوی‌ها هم باوجود فاصله بسیار زیاد از نظر جغرافیایی با ژاپن، عقاید مشابهی در طراحی دکوراسیون داخلی منازلشان دارند، آن‌ها می‌خواهند احساس قدرشناسی و هماهنگی را دیوارهای خانه‌شان آویزان کنند. سبک جپندی (Japandi) ترکیبی از دو سبک معماری اسکاندیناوی و ژاپنی است. در سبک جپندی طراح دکوراسیون از سه اصل پیروی می‌کند؛ سادگی، دنج بودن و روشنایی. وابسته به این سه اصل در سبک جپندی، بیشترین مصالحی که استفاده می‌شوند طبیعی هستند، با رنگی بسیار روشن و روح‌بخش به محیط.

 

 

اهمیت کیفیت در سبک جپندی برای دکوراسیون داخلی منزل

اگر شما وارد محیطی شوید که دکوراسیون داخلی آن از سبک جپندی پیروی می‌کند، متوجه خواهید شد که همه‌چیز در عین سادگی از کیفیت خاصی برخوردار هستند. در سبک جپندی، ظروف، پارکت، پارتیشن‌ها و غیره همگی چوبی هستند و رنگ بسیار روشنی دارند.

 

 

بعلاوه، اگر قرار باشد که از پارچه استفاده کنند، مدام به سمت الیاف طبیعی مثل کتان می‌روند. ممکن است که سنگ‌های طبیعی نیز وارد بازی شوند و برخی از دیوار‌ها یا ظروف را با جنس سنگ‌هایی طبیعی ولی صیقلی و تمیز ببینیم.

 

 

احساس بی‌نهایت در سبک جپندی برای دکوراسیون داخلی منزل

سبک دکوراسیون جپندی از مینیمالیسم پیروی می‌کند، از این رو تمامی خطوط مستقیم و بی‌هیچ ایرادی هستند. اما، نکته بسیار جالب در سبک جپندی، استفاده از خطوط منحنی برای ساخت دالان‌های ورودی یا انتخاب مبلمان است.

 

 

حتی اگر از خطوط منحنی برای لوازم خانه یا معماری داخلی خانه استفاده نشده باشد، وجود خطوط راست و مستقیم، احساسی از بی‌نهایت به ما منتقل می‌کند؛ این یعنی شما از دل شلوغی‌های یک روز کاری سخت کَنده شده و وارد خانه‌ای پر از احساس ابدیت و جاودانگی شده‌اید.

 

 

فنگشویی در سبک جپندی برای دکوراسیون داخلی منزل

اگر با فنگشویی آشنا باشید، می‌دانید که این علم باستانی در نظر دارد تا با ایجاد هماهنگی در دکوراسیون داخلی منازل، و استفاده از برخی عناصر مثل شمع، عود، سنگ نمک و غیره انرژی‌های منفی را از خانه بزداید. سبک جپندی تقریبا به علوم فنگشویی پایبند است، درحالی که از مدرنیته پیروی می‌کند.

 

 

از آن‌جایی که در فنگشویی، بخش‌های مختلف خانه با خطوط یا پارتیشن یا موارد دیگر جداسازی می‌شوند، در سبک جپندی، گاهی از خطوط مشکی برای چنین جداسازی‌هایی استفاده خواهد شد. در نهایت، ورود فنگشویی به سبک دکوراسیون داخلی جپندی، می‎تواند احساس آرامش را به شما هدیه کند.

 

 

اصول اولیه سبک جپندی در دکوراسیون داخلی منزل

شاید بتوان با قاطعیت گفت که یکی از اصلی‌ترین اصول‌ها در سبک جپندی، استفاده حداکثری از نور طبیعی است. به‌همین دلیل باید برای همیشه خانه‌هایی با پرده‌های بسیار ضخیم را فراموش کنید. بعلاوه، باید از پالت‌های رنگی‌ای که در عین روشنایی، گرما را به ما هدیه می‌دهند استفاده کنید. بنابراین در سبک جپندی بیشتر از پالت رنگ‌های کرم، بژ، شیری، خاکی و غیره استفاده می‌شود.

 

 

برای تهیه مبلمان هم باید در نظر بگیریم که چه نوع مبل‌هایی عملکرد بیشتری دارند، به‌عنوان مثال مبل‌های تکنفره تخت‌خواب‌شو می‌توانند در سبک جپندی به‌سرعت جا باز کنند. فراموش نکنید که سبک جپندی در نظر دارد که موردنیازترین وسایل صاحب‌خانه، اطراف او باشند.

 

 

بنابراین، وسایل اضافه تقریبا ممنوع هستند. در عین حال استفاده از گلدان‌های گل، به‌خصوص بامبو، در سبک جپندی جایگاهی ویژه دارند، اما نباید به‌اندازه سبک اسکاندیناوی در استفاده از گلدان، دست‌ودل‌باز باشیم.