پاک کردن لکه فرش + ۱۰ روش قطعی خلاصی از انواع لکه ها

فرش ها یکی از اجزای گران قیمت دکوراسیون منازل ایرانی هستند و از ارزش بسیار بالایی برخوردارند. در همین راستا حفظ سلامت فرش و تمیز کردن آن از واجبات است. زمانی که از فرش ها استفاده می کنیم، در معرض گرد و غبار و همچنین آلودگی قرار می گیرند. گاهی نیز ممکن است در اثر یک اتفاق ناگوار، لکه ای مانند لکه شربت، خودکار، چای، قهوه و … روی آن ایجاد کنیم. این اتفاق بسیار ناخوشایند است و زیبایی و سلامت الیاف فرش را به خطر می اندازد. در این مقاله به بررسی روش های قطعی از بین بردن انواع لکه خواهیم پرداخت.

پاک کردن لکه فرش + 10 روش قطعی خلاصی از انواع لکه ها

چطور از شر لکه فرش خلاص شویم؟

یکی از مشکلاتی که معمولا برای هر کسی رخ میدهد ایجاد لکه به روی فرش می باشد که باعث کثیف شدن فرش می شود. لکه ها بنا به دلایل مختلفی برای مثال ریختن چای به روی فرش یا راه رفتن به روی فرش با کفش کثیف و موارد مشابه دیگری، ایجاد می شوند. یکی  از مواردی که در پاک شدن لکه ها بسیار موثر است، سریع تمیز کردن لکه می باشد. بهتر است در همان لحظه ای که فرش تان کثیف می شود، اقدام به تمیز کردن آن کنید و این کار را به تعویق نیندازید؛ زیرا با گذشت زمان ممکن است لکه ها ماندگار شوند و در پاک کردن آنها با مشکل مواجه شوید.

در ادامه با ما همراه باشید تا با ۱۰ روش قطعی و مهم برای پاک کردن انواع لکه فرش ها آشنا شوید و در صورتی که با هر نوع لکه ای مواجه شدید، بدانید چگونه باید آن را تمیز کنید. در همین ابتدا نکته ای را در نظر داشته باشید. اگر چنانچه لکه ایجاد شده بسیار سر سخت بود، همچنین اگر وقت و مهارت کافی را برای پاک کردن لکه ها ندارید، می بایست از خدمات قالیشویی استفاده کنید. ما در مقاله ای لیست قالیشویی های مجاز تهران را قرار داده ایم که می توانید از خدمات آن ها استفاده نمایید.

۱٫از بین بردن لکه جوهر خودکار از روی فرش

احتمال ریختن جوهر خودکار روی فرش کم نیس به خصوص اگر فرزندان دانش آموز داشته باشیم تنها کافیست با جدا شدن نوک خودکار فرش آغشته به جوهر خودکار شود. اما نیازی به نگرانی و ناراحتی نیست؛ خوشبختانه راه های موثری برای پاک کردن لکه خودکار از روی فرش وجود دارد که به آن ها می پردازیم.

از بین بردن لکه جوهر خودکار از روی فرش

الکل: در ابتدا یک پارچه تمیز بردارید و به الکل آغشته کنید. سپس قسمت آغشته به الکل دستمال را بر روی لکه فرش قرار داده و با فشار ملایم شروع به پاک کردن لکه کنید. توجه داشته باشید که لکه را بر روی فرش مالش ندهید، زیرا با این کار لکه به سایر نقاط الیاف فرش پخش می شود و کار شما سخت تر خواهد شد. اگر آثار لکه برجای ماند می توانید چندین مرتبه این کار را تکرار کنید. در تکرار مجدد این کار از نقاط دیگر دستمال که تمیز است استفاده کنید تا از بدتر شدن اوضاع و آلوده تر شدن فرش جلوگیری کنید.

ماست: شاید به نظر عجیب باشد اما می توان از ماست به عنوان یک پاک کننده عالی برای جوهر خودکار استفاده کرد. چند قاشق ماست کم چرب را روی لکه بریزید. ماست جوهر را به خود جذب می کند و فرش را از لکه آن پاک می کند. سپس به وسیله یک قاشق ماست ا از روی فرش بدون آن که به جایی بمالید بردارید.

اگر لکه جوهر همچنان باقی مانده بود باید مجدد این کار را تکرار نمایید تا لکه به صورت کامل برطرف شود. نکته ی این کار این است که این روش برای زمانی موثر است که سریعا عمل کنید. لکه جوهر باید تازه باشد و مدت زمان طولانی از آن نگذشته باشد.

شامپو بچه: از همان ابتدا برای جذب مقداری از جوهر، دستمال حوله ای را بر روی لکه جوهر روی فرش بگذارید. سپس مقدار کمی از شامپو بچه را بر روی لکه بریزید و پس از گذشت چند دقیقه یک دستمال حوله ای مرطوب با آب گرم را بر روی آن بگذارید. در آخر مقداری آب گرم را بر روی لکه بریزید و با یک حوله تمیز دیگر باقیمانده لکه روی فرش را پاک کنید.

اگر لکه جوهر از روی فرشتان پاک نشد: باید بدانید که پاک کردن لکه جوهر به دلیل غلظتی که در مایع آن وجود دارد و شدت رنگی که دارد کار سختی است و یکی از اشتباهات رایج در این زمان این است که افراد حین پاک کردن لکه، ناخواسته به پخش شدن آن کمک می کنند و این خود باعث ایجاد مشکل جدیدی می شود. توصیه ما به شما این است که اگر لکه جوهر روی فرشتان ایجاد شد و بخصوص اگر فرشتان دستباف بود، به هیچ عنوان از شوینده های قوی استفاده نکنید زیرا ممکن است رنگ یا بافت فرش شما آسیب ببیند و اگر چند روز از ریختن جوهر روی فرش می گذرد آن را به قالیشویی معتبر بسپارید.

قالیشویی مرزداران از بهترین مواد شوینده و تکنیک‌های شستشو استفاده می‌کنند تا کیفیت کار بالا برود. استفاده از ماشین‌ آلات و تجهیزات پیشرفته برای شستشو و خشک کردن فرش‌ ها می‌تواند زمان و هزینه خدمت را کاهش دهد و کیفیت شستشو را افزایش دهد.

۲٫ پاک کردن لکه خون از سطح فرش

پاک کردن برخی از لکه ها از جمله خون کار بسیار دشواری است و هرچقدر لکه بیشتر بر روی فرش بماند مقاوم تر می ‌شود و حتی شاید به جایی می رسد که لکه دیگر پاک نمی شود، اگر فرش شما آلوده به لکه خون شد می توانید از یک پارچه تمیز و سفید خشک روی لکه استفاده کنید.

ابتدا با دستمال شروع به پاک کردن سطح لکه کنید. توجه داشته باشید که دستمال را از خارج به داخل لکه بکشید تا به نقاط دیگر الیاف فرش مالیده نشود. استفاده نادرست از پارچه در نوع جهت لکه باعث بدتر شدن آن می شود، این عمل باعث می شود که لکه خون بزرگتر شود و روی سطح وسیع تری از فرش را بگیرد.

در نهایت به وسیله شامپو فرش لکه به جا مانده را تمیز کنید. در نهایت با یک دستمال خشک روی آن بکشید تا رطوبت آن را بگیرید.

پاک کردن لکه خون خشک شده از روی فرش: برای پاک کردن لکه خون‌های خشک شده از سطح فرش ابتدا مقداری ترد کننده گوشت (بدون طعم) را با آب سرد مخلوط کنید و سپس ترکیبی که ساختید را روی لکه مورد نظر بریزید. فرصت بدهید تا مخلوط مورد نظر حدودا بین ۲۰ تا ۳۰ دقیقه روی فرش بماند.

ترد کننده گوشت ، پروتئین موجود در گوشت را شکسته و شستشو را آسان می کند. اگر لکه خون هنوز خیس می باشد، کمی نمک یا شکر مرطوب به روی لکه خون بریزید و با خیال راحت و بدون عجله اجازه دهید که خشک شود. پس از خشک شدن به راحتی با یک برس محل مورد نظر را می توانید تمیز کنید. استفاده از صابون رختشویی و با مایع ظرفشویی هم می تواند برای پاک کردن لکه خون از روی فرش مفید باشد.

۳٫پاک کردن لکه شربت از روی فرش

وجود انواع لکه همچون لکه شربت، تمامی فرش‌ها خصوصا فرش‌های کرم و رنگ روشن را از شکل انداخته و از ارزش آن کم می‌کند؛ به همین دلیل در صورتی که فرش روشنی داریم، باید سریعا برای از بین بردن کثیفی آن اقدام کنیم.

در این روش مقداری آب گازدار بر روی لکه فرش بریزید و روی آن یک دستمال تمیز قرار دهید. محلولی از آب گرم با مواد شوینده درست کنید و آن را بر روی لکه اسپری کنید. در مرحله بعد با اتو چند ثانیه روی حوله بکشید و این کار را تا پاک شدن کامل لکه تکرار کنید. در انتها می ‌توانید با جاروبرقی فرش را خشک کنید.

از بین بردن لکه چای از روی فرش

۴٫از بین بردن لکه چای از روی فرش

چای از نوشیدنی‌های محبوب مردم کشور ما است. فرقی نمی ‌کند چای سیاه، چای سبز، نعناع فلفلی یا گیاهی و.. باشد؛ اکثر ما ما هرروز چای می نوشیم. بنابراین ممکن است به طور طبیعی، هر روز لکه‌های زیادی روی فرش ایجاد شود. اما نگران نباشید چرا که می‌توانید این لکه‌ها را تمیز کنید.

جوش شیرین: از این ماده معجزه گر برای پاک کردن انواع لکه استفاده می شود. در این روش مقداری جوش شیرین را بر روی لکه ایجاد شده بریزید و سپس با یک دستمال تمیز جوش شیرین را بری روی لکه فشار دهید. بعد از این کار محل را با آب سرد شستشو دهید. این کار را می توانید تا چند مرحله تکرار نمایید تا زمانی که لکه به طور کامل برطرف گردد.

در بعضی موارد لکه به جا مانده قدیمی و یا خیلی پر رنگ است که آثار آن از روی فرش با روش های خانگی پاک نمی شود. در این زمان باید از خدمات قالیشویی معتبر استفاده نمایید. قالیشویی در ستارخان یکی از شعب قالیشویی معتبر و حرفه ای آریا غرب می باشد که می تواند با بالاترین کیفیت فرش های شما را شستشو دهند.

سرکه: مقداری سرکه سفید و آب ولرم را با هم مخلوط کنید. مخلوط را در یک بطری اسپری بریزید. محلول را روی لکه چای روی فرش اسپری کنید. آن را به آرامی از سمت خارج لکه به داخل آن بمالید. فرآیند بالا را در صورت نیاز تکرار کنید و در نهایت لکه را با آب سرد بشویید.

۵٫پاک کردن لکه قهوه از روی فرش

با استفاده از چند محلول خانگی میتوانید لکه قهوه را به طور کامل از روی فرش خود پاک کنید. تنها نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که هرچه سریعتر نسبت به پاک کردن لکه اقدام کنید بهتر است و لکه بر روی فرش باقی نخواهد ماند.

سرکه سفید:  ابتدا باید مقداری کم سرکه سفید (حدودایک سوم لیوان) را با یک لیوان آب مخلوط کرده و به آن مقداری مایع ظرفشویی اضافه کنید. سپس مقدار کمی از این محلول را روی لکه اسپری کرده و با پارچه نخی یا ابر فشار دهید و تمیز کنید.

مایع ظرفشویی: از آنجا که لکه قهوه، چای و نسکافه زیاد هم در برابر پاک شدن مقاومت نمیکند با محلول آب و مایع ظرفشویی هم میتوانید این لکه را از روی فرش پاک کنید. تنها در صورتی برای پاک کردن لکه قهوه با مایع ظرفشویی به مشکل برمیخورید که لکه مدت زمان زیادی روی فرشتان مانده و خشک شده باشد.

ماست: اگر لکه با مایع ظرفشویی به تنهایی رفع نمی شود و خشک شده است می توانید از ماست هم استفاده نمایید. تنها کافیست مقداری ماست رقیق و آبکی را روی لکه بریزید و بگذارید چند دقیقه ماست روی لکه بماند. سپس با مقداری آب و مایع ظرفشویی که از قبل مخلوط کرده اید روی پارچه بریزید و سطح لکه را پاک کنید.

جوش شیرین: همانطور که گفته شد این ماده در پاک کردن انواع لکه تاثیر بسیار زیادی دارد و به آن ماده معجزه گر می گویند. کافیست یک یا دو قاشق جوش شیرین را با آب مخلوط کنید و به آن کمی مایع ظرفشویی اضافه کنید تا قدرت پاک کنندگی آن شما را شگفت زده کند.

۶٫پاک کردن لکه چربی و روغن از روی فرش

یکی از لکه‌های رایجی که معمولا روی فرش ایجاد می‌شود لکه روغن و چربی است. برای پاک کردن لکه چربی، ابتدا یک دستمال یا حوله کاغذی را روی لکه قرار دهید تا روغن اضافی را به خودش جذب کند. در این مرحله دقت کنید که لکه پخش نشود. سپس مقداری مایع ظرفشویی را با آب گرم و مقداری سرکه ترکیب کنید با یک اسفنج یا مسواک بر روی لکه بکشید تا پاک شود. اگر لکه سر سخت است مجدد این مراحل را تکرار نمایید.

۷٫پاک کردن چسب قطره ای از روی فرش

قبل از توضیح روش های پاک کردن چسب از روی فرش به چند نکته توجه نمایید. اگر مهارت و دانش کافی در پاک کردن این لکه را ندارید به شما پیشنهاد می کنیم که خوداتن این کار را انجام ندهید؛ زیرا ممکن است به الیاف فرش آسیب بزنید. در این صورت بهتر است از خدمات قالیشویی استفاده نمایید. قالیشویی دارآباد از تجهیزات و مواد شوینده حرفه ‌ای استفاده می ‌کند که باعث افزایش کیفیت شستشو و حفظ بافت و رنگ فرش می ‌شود. کارکنان قالیشویی دارآباد دارای تجربه و تخصص لازم در زمینه شستشوی فرش‌ های مختلف هستند و می ‌توانند خدمات بهتری را در پاک کردن انواع لکه از روی فرش ارائه دهند.

همچنین باید از تکه تکه کردن لکه چسب خودداری کرد و در صورت امکان آن را به صورت کامل از فرش جدا کرد چراکه در این حالت آسیبی به الیاف فرش وارد نخواهد شد.

سرکه: در این روش فرد باید اول با استفاده از یک چاقو لکه‌های چسب را بتراشد. سپس مقداری سرکه سفید مقطر را بر روی یک پارچه تمیز ریخته و محل لکه را با آن تمیز کند. لازم است که محل لکه حتماً مرطوب باشد و سرکه به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بر روی لکه باقی بماند. همچنین محلول آب و سرکه نیز می‌تواند برای پاک کردن چسب خشک شده روی فرش استفاده شود. برای از بین بردن لکه‌های بزرگ حتماً لازم است که از سرکه مقطر یا سرکه سفید استفاده شود و قبل از استفاده آن را تست کرد.

پاک کردن چسب خشک شده و قدیمی از روی فرش: ابتدا حتماً لکه را مرطوب کنید تا حالت تازگی به خود بگیرد و نرم و منعطف شود. برای نرم شدن بهتر لکه‌ ها می ‌توان از دستمال آغشته به آب جوش استفاده کرد. بعد از نرم شدن لکه می‌توان با استفاده از یک چاقو به‌آرامی و با دقت زیاد اقدام به برداشتن و تراشیدن لکه کرد. بعد از تراشیدن لکه لازم است که مقداری آب گرم بر روی آن ریخت و تمیز کرد.

۸٫از بین بردن لکه شکلات از روی فرش

شکلات سفید، تلخ یا شیری را می توان با محصولات خانگی و شامپو فرش از روی انواع قالی ها تمیز کرد. لازم به ذکر است که باید برای پاک کردن این لکه سرعت عمل بالایی داشتئه باشید تا از پخش شدن لکه در اثر پا خوردن و مالیده شدن جلوگیری شود. در ابتدا با یک شی نوک تیز مانند چاقو سطح رویی شکلات را از روی فرش بردارید. اگر چاقو را انتخاب می کنید، شکلات برداشته شده را روی حوله کاغذی بگذارید. چاقو را تمیز کنید تا دوباره مابقی شکلات روی فرش پخش نشود.

اگر شکلات نرم است، مقداری یخ یا کیسه یخ روی آن بگذارید تا برداشتنش با چاقو راحت تر شود. پس از سفت شدن شکلات به آرامی آن را از روی فرش جدا کنید. سپس با یک ماده شوینده خانگی و آب قسمت آلوده شده را تمیز کنید.

۹٫پاک کردن لکه لاک از روی فرش
هیچ مشکلی در این دنیا وجود ندارد که راه حلی برای آن نداشته نباشد. اگر در اثر اتفاقی ناگوار لاک بر روی فرش شما ریخت، جای نگرانی نیست؛ زیرا می توان با روش های خانگی آن را پاک نمود.

استون: استفاده از استون اولین راهی است که باید برای از بین بردن لکه لاک از روی فرش استفاده کنید. استون در بیشتر مواقع برای پاک کردن لکه لاک از روی فرش یا حتی مبل مناسب است و کاربرد دارد. برای فرش های تیره رنگ باید یک پنبه یا گوش پاک کن را به استون آغشته کرده و به آرامی روی محل لکه بمالید. سپس با یک دستمال تمیز و جاذب آن محل را پاک کنید. البته به یاد داشته باشید که استفاده بیش از حد از استون می ‌تواند باعث آسیب رسیدن به فرش‌تان شود. در نهایت برای تمیز کردن کامل لکه و باقی مانده استون، از شامپو فرش استفاده کنید و یک دستمال آغشته به شامپو فرش را روی لکه بکشید.

آب اکسیژنه: در این روش یک پارچه تمیز را به آب اکسیژنه آغشته کرده و بر روی لکه فشار دهید. توجه داشته باشید که پارچه را از قسمت خارجی لکه به داخل آن بکشید تا از پخش شدن رنگ لاک بر روی سطح فرش جلوگیری شود. باید تمام محل لکه را به آب اکسیژنه آغشته کنید. اجازه بدهید که آب اکسیژنه تا ۳۰ دقیقه روی لکه باقی بماند. بعد از نیم ساعت لکه باید محو شده باشد. در صورتی که هنوز اثراتی از لکه روی فرش مشاهده می‌کنید، می‌توانید این مراحل را یک بار دیگر تکرار کنید. در نهایت با یک پارچه تمیز رطوبت باقی مانده روی فرش را بگیرید و اجازه دهید که فرش کاملا خشک شود.

صابون: صابون و به خصوص پودر صابون یک لکه بر پرکاربرد است. در این روش مقداری پودر صابون را با آب مخلوط کرده و مقداری شامپو فرش درون آن حل کنید. سپس با کمک یک اسفنج این محلول را روی لکه بکشید و ناحیه مورد نظر را کاملا تمیز کنید. اسفنج را مدام روی لکه بکشید تا زمانی که لاک از بین برود، این کار را ادامه دهید. در نهیات با یک اسفنج آغشته به آب باقی مانده شوینده را از روی فرش تمیز کرده و اجازه دهید فرش خشک شود.

پاک کردن لاک خیس از روی فرش: زمانی که لکه لاک هنوز خشک نشده، بهترین زمان برای پاک کردن آن است. روش انجام این کار فرقی با زمانی که لکه خشک شده است ندارد و می ‌توانید از همان مواد و روش‌ها استفاده کنید. اما مراحل ابتدایی کمی متفاوت هستند. زمانی که لکه تازه است، خیلی راحت پخش می ‌شود پس باید با احتیاط ابتدا اضافی لاک را با یک قاشق یا چاقو از روی فرش جمع کنید. هر بار که قاشق را روی فرش می ‌کشید، لاک را از روی آن تمیز کرده و سپس دوباره این کار را تکرار کنید.

سپس باقی مانده لکه را با یک دستمال از روی فرش تمیز کنید. اما لکه را به سایر نقاط فرش نمالید و پخش نکنید. سپس به وسیله یک ماده شوینده خانگی اثر به جا مانده از لاک را از روی فرش پاک کنید.

۱۰٫پاک کردن لکه زعفران از روی فرش

برای پاک کردن لکه زعفران از روی فرش از پارچه پنبه ای مرطوب استفاده کرده تا رطوبت زعفران را بگیرد. در حین انجام این کارها سعی کنید با دستتان فشار زیادی وارد نکنید، چون باعث بزرگتر شدن لکه می شود. سپس محلول سفید کننده اکسیژن و آب خنک را به مدت ۳۰ دقیقه بر روی لکه گذاشته و بعد از این مدت محل را با یک پارچه یا دستمال سفید پاک کنید و فرش یا موکت خود را در هوای آزاد قرار بدهید تا خشک شود.

از بین بردن لکه زعفران از روی فرش باید اصولی انجام شود تا لکه زعفران در فرش تثبیت نشود، به همین دلیل بهترین کار برای از بین بردن لکه های مختلف ارسال کردن آن ها به قالیشویی های معتبر است.

سخن پایانی

توجه داشته باشید نمی توان گفت که با استفاده از این روش ها تمام لکه ها به طور کامل یا تمیز از بین بروند، به همین دلیل کمک گرفتن از قالیشویی ها، بهترین و مطمئن ‌ترین راه برای شما عزیزان می باشد. قالیشویی آریا غرب به عنوان بهترین قالیشویی غرب تهران شناخته شده است و یکی از مراکز معتبر و متخصص در انجام خدمات قالیشویی است.

خدمات قالیشویی در غرب تهران شامل طیف وسیعی از خدمات جهت شستشو،از بین بردن انواع لکه، ترمیم و نگهداری فرش‌ ها می باشد. قالیشویی آریا غرب نیز تمام خدمات مورد نیاز اعم از شستشوی انواع فرش دستباف و ماشینی، موکت و مبل، رفوگری و ترمیم فرش، شیرازه بافی و چرم دوزی و انواع لکه برداری را در مناطق غرب تهران ارائه می دهد.

در اختیار داشتن نیروهای متخصص و با مهارت بالا در شسشتوی انواع فرش های ماشینی و دستباف، تمامی خدمات قالیشویی غرب تهران تحت نظر اتحادیه قالیشویی انجام می شود، بهره مندی از دستگاه های پیشرفته، بهره مندی از مواد شوینده استاندارد با کیفیت بالا، تحویل به موقع فرش به مشتری در محل، ارائه رسید و فاکتور در زمان تحویل فرش به مشتری از مهم ترین ویژگی های قالیشویی آریا غرب قالیشویی خوب در غرب تهران می باشد.

در نهایت امیدواریم که این مقاله برای شما مفید باشد و اگر فرش هایتان دچار لکه و آلودگی شده است، بتوانید زیبایی را به آن ها بازگردانید.