چگونه از هر کانال به نفع برندتان استفاده کنید؟

فرض کنید قرار است باغچه‌ای زیبا داشته ‌باشید. برای رسیدن به این هدف نیاز دارید که گیاهانتان آب، نور و خاک کافی داشته ‌باشند. نبود هریک از آن‌ها مانعی در مسیر هدفتان می‌شود و شما را از رسیدن به آن باز می‌دارد.

در دنیای شلوغ و پرسروصدای امروز، رساندن پیام برند به مخاطب هدف چالشی بزرگ برای اکثر کسب‌وکارهاست. بازاریابی هم مثل باغبانی است و برای شکوفاشدن گل کسب‌وکارتان نباید از هیچ کانال ارتباطی‌ای غافل شوید. به‌علاوه، با وجود اینکه کانال‌های بازاریابی و تبلیغات متنوع‌تر از گذشته هستند، اما انتخاب و بهره‌برداری بهینه از آن‌ها به دانش و استراتژی دقیقی نیاز دارد تا به نتیجۀ دلخواه برسید.

اگر برای اولین بار است که می‌خواهید کانال‌های مختلف را در کنار هم برای بازاریابی انتخاب کنید یا چندین بار این کار را انجام داده‌اید و شکست خورده‌اید، ادامۀ این مطلب را بخوانید. برایتان توضیح می‌دهیم که چطور از هر کانال بازاریابی حداکثر استفاده را ببرید و نتایج چشمگیری در توسعۀ برند و کسب‌وکارتان پیدا کنید.

تنوع در کانال‌های بازاریابی چه اهمیتی دارد؟

در گذشته به دلیل نبود بودجه یا تخصص، بازاریابان اغلب روی یک یا دو کانال خاص که بیشترین مخاطب را داشتند، تمرکز می‌کردند؛ اما این روزها تنوع سلیقه و رفتار مصرف‌کنندگان باعث شده است که استفاده از تنها یک کانال، کافی نباشد. اگر کسب‌وکاری هستید که می‌خواهید مخاطبان گسترده‌تر داشته ‌باشید و با آن‌ها روابطی مؤثر بسازید، باید از چندین کانال مختلف استفاده کنید.

۴ مزیت استفاده از چندین کانال بازاریابی

  • دسترسی به مخاطبان برایتان آسان‌تر می‌شود: به‌جای استفاده از یک کانال می‌توانید از چندین راه ارتباطی استفاده کنید که این مسئله به شما کمک می‌کند به افراد بیشتری در زمان و مکان‌های مختلف دسترسی پیدا کنید.
  • نرخ تعامل با مخاطبان را بالا می‌برد: اگر به دوستی‌های خودتان نگاهی بیندازید، می‌بینید با افرادی که شناخت بیشتری از آن‌ها دارید و اوقات بیشتری در حال گفت‌وگو هستید ارتباط زیادتری هم برقرار می‌کنید. استفاده از چند کانال به شما فرصت می‌دهد با روش‌های مختلف، با تعداد بیشتری از مخاطبانتان ارتباط برقرار کنید.
  • شناخت برند را بهبود می‌دهد: ارتباط بیشتر و گسترده‌تر با کانال‌های مختلف تصویر پررنگ و ماندگارتری از شما در ذهن مخاطبانتان می‌سازد.
  • فروش بالاتری رقم می‌زنید: اگر استراتژی درستی از چند کانال داشته‌ باشید، می‌توانید به‌شکل مؤثرتری مشتریان بالقوه خود را به تعامل ترغیب کنید و آن‌ها را به‌سمت فروش هل دهید. درنهایت این مسئله موجب می‌شود مشتریان بالقوۀ شما به مشتریان بالفعل تبدیل شوند. حتی با استراتژی قوی‌تر می‌توانید کاری کنید که آن‌ها سفیران برند شما شوند و مشتریان جدیدی برایتان بیاورند.  

چگونه از هر کانال بازاریابی بیشترین بهره را ببریم؟

برای اینکه بتوانید از هر کانالی که برای بازاریابی کسب‌وکار یا برندتان استفاده می‌کنید، حداکثر بهره را ببرید، به چند نکته‌ای که در ادامه برایتان ردیف کرده‌ایم توجه داشته ‌باشید:

قبل از برداشتن هر قدمی مخاطبتان را به‌خوبی بشناسید. پرسونایی از مخاطب هدفتان طراحی کنید و در نظر بگیرید که کدام کانال برای مخاطبانتان مناسب‌تر است.

چرا به سراغ بازاریابی و تبلیغات در کانال‌های مختلف رفته‌اید؟ جواب‌دادن روشن و دقیق به این سؤال به شما کمک می‌کند هدفتان را به‌خوبی مشخص کنید. افزایش فروش، آگاهی از برند و ترافیک سایت ازجمله اهدافی هستند که ممکن است به ‌خاطرشان به سراغ کانال‌های مختلف بروید.

حالا کار اصلی شما شروع می‌شود و باید دست به تولید محتوا بزنید. این بخش است که مخاطبان را به‌سمت شما جلب می‌کند و آن‌ها را متقاعد می‌کند که به شما اعتماد کنند. برای اینکه در این قسمت مشکلی پیش نیاید و هر روز به لیست مخاطبانتان اضافه شود، محتواهای جذاب، مفید و مرتبط با نیازها و دغدغه‌های مخاطبان هدفتان تولید کنید.

بعد از تولید، نوبت به بررسی می‌رسد. با ابزارهای مختلفی که برای آنالیز هر کانال تهیه شده‌اند، عملکرد هریک را به‌دقت بررسی کنید و ببینید چطور می‌توانید استراتژی‌ای را که قبلاً چیده بودید، بهبود ببخشید.

کانال‌های اصلی بازاریابی و نحوۀ بهره‌برداری از آن‌ها

  • شبکه‌های اجتماعی: اولین جایی که می‌توانید به بخش بزرگی از مخاطبانتان دسترسی داشته‌ باشید، رسانه‌هایی مثل توییتر و اینستاگرام است. تولید محتوای جذاب و قابل ‌تعامل افراد را تشویق می‌کند با شما ارتباط برقرار کنند و برند قوی‌تری در این فضا بسازید.
  • بازاریابی محتوا: از محتواهایی که خلق می‌کنید، برای دیده‌شدن استفاده کنید. مقاله، بلاگ، ویدئو و پادکست‌های باکیفیت دروازه‌ای هستند که شما را به قلۀ موفقیت در کسب‌وکارتان می‌رسانند و شما را به‌عنوان مرجع در صنعت خود معرفی می‌کنند.
  • بازاریابی ایمیلی: اگر ایمیل‌های هدفمندی که حاوی تخفیف‌ها و پیشنهادهای ویژه باشند برای مشتریانتان ارسال کنید، رابطۀ خود را با آن‌ها به‌روز نگه می‌دارید و با تمایل بیشتری ترغیب می‌شوند از شما خرید کنند.
  • بازاریابی موتورهای جست‌وجو: اگر سایت خود را برای موتورهای جست‌وجو بهینه کنید، می‌توانید در میان گزینه‌های برتر صفحۀ نتایج قرار بگیرید و افراد زیادی با شما از این طریق آشنا شده و به جامعۀ مخاطبانتان اضافه شوند.
  • تبلیغات آنلاین: با استفاده از تبلیغات پولی مثل گوگل ادز می‌توانید سریع‌تر از هر زمان دیگر به مخاطبانتان برسید و آن‌ها را با کسب‌وکارتان آشنا کنید.
  • بازاریابی موبایلی: با افزایش‌یافتن تعداد گوشی‌های هوشمند همراه باید به تبلیغات با کمک آن‌ها هم توجه داشته‌ باشید و محتواهایی برای دیده‌شدن از طریق آن‌ها مثل بازاریابی پیامکی یا با تماس‌های تلفنی را در نظر بگیرید. البته حواستان باشد که آن‌قدر این کار را با دقت انجام دهید که مخاطب شما را بلاک نکند.

اولین قدم به‌سمت کمپین ۳۶۰ درجه را با صباویژن بردارید

برای بهره‌بردن حداکثری از هر کانال به دانش، تجربه و خلاقیت نیاز دارید تا استراتژی فوق‌العاده‌ای ترتیب دهید. با این توضیحاتی که ارائه کردیم، آیا دلتان می‌خواهد بدانید چطور یک استراتژی بچینید که یکپارچه باشد و از همۀ کانال‌های بازاریابی‌تان بیشترین بهره را ببرید؟ برای رسیدن به این خواسته مقالۀ کمپین ۳۶۰ درجه ما را در وی‌پدیا بخوانید. در این مطلب به‌طور مفصل درمورد این روش صحبت کرده‌ایم و هریک از کانال‌ها را توضیح داده‌ایم و همین‌طور به نحوۀ ترکیب آن‌ها برای بهره‌برداری بهینه هم پرداخته‌ایم. آن را از دست ندهید.