چگونه گزارش ۳ ماهه و ۶ ماهه پایان نامه را بنویسیم؟

نوشتن گزارش سه ماهه یا شش ماهه، از گام‌هایی است که دانشجویان در مسیر انجام پایان نامه باید بردارند. شاید فکر کنید انجام این کار هم درست مانند سایر امور تحقیقاتی پیچیدگی‌های خودش را داراست. اما این را بدانید که این تصور آنقدر هم درست نیست. فقط کافی است به چند نکته مهم در این مسیر توجه داشته باشید. این نکات را تماما در ادامه مطلب خدمت شما خواهیم گفت. با ما همراه باشید.

گزارش پیشرفت کار شش ماهه پایان نامه چیست؟

آیا نگران نوشتن گزارش شش ماهه پایان نامه هستید؟ بدانید که اصلا جای نگرانی نیست! تنها باید درک کاملی از اصول نوشتن گزارش سه و یا شش ماهه داشته باشید. این را بدانید که این گزارش نوعی سند متنی است که دربردارنده گزارش پیشرفت‌ها و اموری است که انجام داده اید. به بیان بهتر مواردی مانند موضوع پروپوزال (https://payannevis.com/proposal/) مراحل انجام کار، نحوه پیشبرد کار و… از جمله آیتم‌هایی هستند که باید در این گزارش کار آورده شوند. به طوری که دانشگاه و عوامل آن، باید که میزان پیشرفت شما در این مسیر چقدر بوده است و اکنون در کدام مرحله هستید؟

چگونه گزارش سه ماهه پایان نامه بنویسیم؟

کمی قبل‌تر توضیح دادیم که گزارش سه ماهه پایان نامه (https://payannevis.com/master)، فایل متنی است که دانشگاه را از پیشرفت‌های کاری و اموری که انجام داده‌اید باخبر می‌کند. معمولا برای نوشتن این گزارش، استفاده از چند پارگراف، کفایت می‌کند. بعد از آنکه گزارش را به طور کامل نوشتید، باید آن را دراختیار استاد راهنمای خود قرار بدهید. سپس از آنکه امضای استاد راهنما روی این فایل به ثبت رسید، باید این گزارش به دانشکده تحویل داده شود. در ادامه به مهم‌ترین گام‌هایی که برای نوشتن گزارش سه ماهه باید بردارید، اشاره خواهیم کرد:

۱ – ابتدا خودتان را معرفی کنید.

نخستین گامی که باید برای نوشتن این گزارش بردارید، ذکر نام و نام خانوادگی، شماره دانشجویی و… است. همچنین عنوان پایان نامه، اسامی اساتید راهنما و مشاور را نیز باید ذکر کنید. استفاده از جمله‌بندی مناسب در این مسیر ضرورت دارد. درنهایت نوبت به آن می‌رسد که فعالیت‌های تحقیقاتی خود را بیان کنید.

۲ – فعالیت‌های پژوهشی خود را شرح دهید.

اکنون نوبت به آن می‌رسد که هر گامی که در این مسیر برداشته‌اید را شرح بدهید. از مهم‌ترین این موارد می‌توان به طرح پرسشنامه، انجام آزمایش‌های مختلف، گردآوری دیتا‌های مختلف و… اشاره کرد. در این مسیر نه باید بیش از اندازه خلاصه‌نویسی کنید و نه بیش از اندازه به سراغ گزاف گویی بروید.

۳ – برای انجام تحقیقات چه مسیری را رفته و چه نتایجی گرفته اید؟

در قسمت بعدی تحقیق خود می‌توانید به نتایجی که بعد از انجام تحقیقات بدست آورده اید، اشاره کنید. درصورتی که تا لحظه نوشتن گزارش دستاوردی را کسب نکرده اید، می‌توانید بنویسید که پژوهش شما هنوز به جایی نرسیده است. همچنین درصورتی که در مسیر انجام تحقیقات، هرگونه چالش یا مشکلاتی وجود دارند، باید به آن‌ها نیز بپردازید. از سوی دیگر، چنانچه راه حلی را برای حل مشکلات درنظر دارید، بهتر است به آن‌ها نیز اشاره کنید. اشاره به این مورد سبب خواهد شد که گزارش شما حالت غنی‌تر و پربارتری بگیرد.

نکات تکمیلی نوشتن گزارش شش ماهه

اگر قصد دارید این کار را به بهترین شکل انجام بدهید، بهتر است به نکاتی که در ادامه می‌گوییم، توجه کنید:

از لحن مناسبی استفاده کنید

قرار است گزارش شما نهایتا به امور دانشکده تحویل گردد. به همین دلیل باید به سراغ استفاده از یک لحن رسمی و اداری برای نوشتن آن بروید. نباید در آن از عبارت‌های عامیانه و محاوره‌ای استفاده کنید. به خوبی با اصطلاحات معمول برای نوشتن نامه‌های اداری آشنا شوید و درنهایت از آن‌ها استفاده کنید.

به منابع مورد استفاده و روش انجام تحقیق اشاره کنید!

روش‌های مختلفی برای انجام امور تحقیقاتی وجود دارد. شما نیز باید بنویسید که برای جمع آوری این تحقیقات از چه روش‌هایی استفاده کرده اید؟ همچنین منابعی که برای تالیف یک پروژه تحقیقاتی و کامل، استفاده کرده‌اید را نیز باید مورد اشاره قرار بدهید. تمامی این موارد را می‌توانید به صورت مختصر و خلاصه در گزارش خود بیاورید. همچنین باید روش‌هایی که برای تجزیه و تحلیل داده‌ها استفاده کرده‌اید را نیز بیان کنید.

چند نمونه گزارش را بررسی کنید

امروزه هرکسی برای ایده گرفتن در مسیر انجام کارهای مختلف، به سراغ اینترنت می‌رود. اگر شما هم قصد دارید امر نوشتن گزارش شش یا سه ماهه را به بهترین شکل انجام بدهید، اینترنت بستر مناسبی برای ایده گرفتن است. چند نمونه گزارش را در اینترنت بستری کنید و با استفاده از آن‌ها چهارچوب کلی گزارش خود را مشخص کنید.