پژوهش محققان دانشگاه گلاسگوی اسکاتلند نشان داده فرم چهرهی شما میتواند تصور دیگران از میزان ثروت شما را تحت تأثیر قرار دهد.
به گزارش باملین، بر اساس این پژوهش، افرادی که صورت پهن با ویژگیهای تخت، دهان رو به پایین و پوست تیرهتر دارند، از نظر دیگران ناکارآمد، کمتر قابل اعتماد و فقیرتر تلقی میشوند.
دکتر تورا بیورنسدوتیر، از محققان این پژوهش میگوید: «ما در این تحقیق توانستیم ابعاد تازهای از چیزهایی که میتوانند افراد را فقیر یا ثروتمند نشان دهند، روشن کنیم و نشان دادیم که این قضاوتها چگونه با کلیشههای مثبت و منفی، مثل کارآمدی در برابر ناکارآمدی، ارتباط پیدا میکنند. نتیجهی پژوهش نشان میدهد که کلیشههای مرتبط با طبقات اجتماعی، بیانگر رابطهی میان ویژگیهای چهره و قضاوتها دربارهی جایگاه اجتماعی افراد هستند. این امر نشان دهندهی این است که این کلیشهها نتیجهی تلقی ما از دیگران هستند. در واقع این کلیشهها تصورات ما از دیگران را تحت تأثیر قرار میدهند. این تصورات میتواند امتیازات یا زیانهایی برای آنها داشته باشد.»
پژوهشهای قبلی نشان داده بود افراد میتوانند با صرف نگاه کردن به چهرهی دیگران، ثروتمند بودن یا نبودن آنها را حدس بزنند.
در تحقیق جدید پژوهشگران دانشگاه گلاسگو به بررسی این موضوع پرداخته شده که افراد هنگام تصمیم گیری دربارهی ثروتمند یا فقیر بودن دیگران از روی ظاهر آن ها، به کدام ویژگیهای چهرهی دیگران توجه میکنند.
محققان از ۱۵ مرد و ۱۵ زن به طور متوسط ۲۲ ساله خواستند تا از روی تصاویر سه بعدیای که به آنها نشان داده میشد قضاوتی سریع دربارهی ثروتمند یا فقیر بودن یک فرد داشته باشند.
شرکت کنندگان پژوهش با امتیازدهی، تصور خود از میزان فقیر یا ثروتمند بودن فرد درون عکس را مشخص میکردند.
چهرههایی که شرکت کنندگان آنها را ثروتمند میدانستند، قابل اعتمادتر، خونگرمتر و کارآمدتر هم تلقی میشدند.
این چهرهها ویژگیهایی زاویه دار، ابروهای بالا رفته، چشمان نزدیک به هم، گونههای گل انداخته و دهان لبخند دار داشتند.
برعکس چهرههایی که فقیر تلقی میشدند، ابروهای افتاده تر، چانههای کوتاه تر، دهان رو به پایین و رنگ پوست تیرهتر و سردتری داشتند.
پروفسور ریچل جک، از محققان این پژوهش میگوید: «تحقیق ما نشان میدهد که برخی ویژگیهای چهره چه نقشی اساسیای در رابطهی میان تصورات موجود از طبقات اجتماعی با کلیشههای مرتبط با آنها دارند. این یافتهها تنها از این جهت ارزشمند نیستند که درک ما از تصورات اجتماعی را بیشتر میکنند، بلکه میتوانند به اقداماتی که میتوان در آینده برای تغییر این تصورات انجام داد هم کمک کنند.»