گردشگران بخوانند/ مسافران در پروازهای داخلی از چه حقوقی برخوردارند؟

باملین؛ آیا از حقوق خود در پروازهای داخلی اطلاعی ندارید؟ این کمبود اطلاعات می تواند منجر به سوء استفاده از سوی شرکت های هواپیمایی شود. پس بهتر است از تمامی حقوق قانونی خود مطلع شده و در صورت لزوم نسبت به مطالبه حق خود اقدام نمایید. این مقاله برای اطلاع شما از حقوق شما در پروازهای داخلی نوشته شده است. دانستن این حقوق سفر هوایی را برای شما تجربه ای راحت تر و لذت بخش تر خواهد کرد.

اولین قانون عدم نفرت

طبق قانون تمامی مسافرانی که بلیط یکسانی خریداری کرده اند از خدمات یکسان و یکسان برخوردار خواهند شد و هیچ شرکت هواپیمایی حق ندارد با بلیط تایید شده مانع از سفر مسافری شود. در صورتی که ایرلاین از پرواز شما جلوگیری کند، موظف است بهای بلیط را به طور کامل استرداد کرده و بلیط رایگان مشابه در مسیر و کلاس پروازی ارائه دهد.

حق لغو بلیط

هر مسافری حق دارد به هر دلیلی بلیط پرواز خود را کنسل کند و بخشی از قیمت بلیط را از شرکت هواپیمایی مطالبه کند. هزینه های کنسلی بلیط توسط مسافر به شرح زیر است:
حداکثر یک هفته قبل از پرواز: استرداد کامل بلیط
۶ تا ۲۴ ساعت قبل از پرواز: استرداد کامل قیمت بلیط + تهیه بلیط مشابه با ۳۰ درصد تخفیف
۲۴ ساعت قبل از پرواز: استرداد کامل قیمت بلیط + ارائه بلیط مشابه نیم بها

حقوق مسافر در صورت تاخیر پرواز

گاهی اوقات پیش می‌آید که پروازها در زمان مقرر انجام نمی‌شوند، در این زمان شرکت‌های هواپیمایی موظف هستند اطلاعات دقیق و شفافی از زمان پرواز به مسافران ارائه کنند. اگر تاخیر پرواز طولانی باشد، شرکت ها باید خدمات ویژه ای را با توجه به میزان تاخیر ارائه دهند:
– در صورت تاخیر بیش از یک یا دو ساعت با مسافران طبق نوع اول رفتار خواهد شد. اعطای این پذیرش منوط به در دسترس بودن زمان کافی برای پذیرش و بدون تاخیر بیشتر است. طبق دستورالعمل، پذیرایی نوع اول شامل صبحانه سبک، نوشیدنی سرد یا گرم و شیرینی مناسب است.
– مسافر در صورت تأخیر بین دو تا چهار ساعت از حقوق زیر برخوردار است: حداقل پذیرایی از نوع اول با توجه به امکانات فرودگاهی. فراهم کردن امکان برقراری ارتباط تلفنی برای اطلاعات؛ تغییر پرواز به درخواست مسافر و فرصت انجام آن؛ انجام اقدامات لازم برای ارسال با سایر شرکت های هواپیمایی (به درخواست مسافر) و در صورت حضور پرواز از همان مسیر یا انتقال به مقصد نهایی در مسیرهای جایگزین غیر از مسیر مندرج در بلیط. استرداد کامل بلیط مسافر در صورت کنسلی مسافر از پرواز.
همچنین در صورت تاخیر بیش از ۴ ساعت، شرکت هواپیمایی موظف به ارائه بلیط با ۳۰ درصد تخفیف متناسب با مسیر و کلاس پرواز است.
در مورد پروازهایی که به دلیل شرایط آب و هوایی یا شرایط امنیتی در فرودگاه مبدأ، مقصد و مسیر با تأخیر یا کنسل می‌شوند، شرکت‌های هواپیمایی موظفند صرفاً طبق مقررات پذیرش مسافر به مسافران هزینه را به طور کامل بازپرداخت کنند.

حقوق مسافر در صورت آسیب دیدن چمدان

اگر چمدان شما در طول سفرهای داخلی گم یا آسیب ببیند، حق دارید از شرکت هواپیمایی غرامت مطالبه کنید.
– در صورت مفقود شدن یا آسیب دیدن چمدان، شرکت حمل و نقل متعهد می شود خسارت وارده را جبران کرده و رضایت مسافر را جلب کند.
– مسافر باید بلافاصله قبل از خروج از فرودگاه، مفقود یا آسیب دیدگی چمدان را به حامل اطلاع دهد.
– در صورت تاخیر در تحویل بار، مسافر باید حداکثر ظرف ۲۱ روز به شرکت حمل کننده اطلاع دهد.