آشنایی با ۴ نوع لرزه‌ گیر لوله و کاربردهای آن

لوله‌ها در اندازه‌های مختلف و با ویژگی‌های منحصربه‌فرد تولید و در بسیاری از صنایع برای انتقال سیالات استفاده می‌شوند. یکی از رایج‌ترین معضلاتی که در انواع لوله‌کشی‌ها ایجاد می‌شود، ایجاد ارتعاش است که در طولانی مدت ممکن است آن‌ها را تخریب و فرسوده کند. در چنین شرایطی برای کاهش ارتعاش و لرزش از لرزه‌ گیر لوله استفاده می‌شود.

در این گزارش انواع لرزه‌گیر لوله و کاربردهای آن‌ها معرفی شده و همچنین عوامل موثر بر قیمت لوله روز نیز بررسی شده است.

لرزه‌ گیر لوله چه کاربردی دارد؟

لرزه‌ گیر روی لوله نصب می‌شود و می‌تواند از ایجاد ارتعاشات تا حدود ۱۵ هرتز جلوگیری کند. البته باید در نظر داشته که لرزه‌‌گیرها باید در محل مناسب خود نصب شوند تا بتوانند عملکرد خوبی از خود به نمایش بگذارند. از لرزه‌گیرها در بسیاری از صنایع مانند کمپرسور، پمپ و لوله‌کشی استفاده می‌شود و به عنوان یک راه‌حل مقرون به صرفه با جذب ارتعاشات به خوبی می‌توانند از فرسودگی لوله‌ها جلوگیری کنند.

با توجه به اینکه سیستم‌های لوله‌کشی اغلب دارای سطح پایینی از میرایی ارتعاشات هستند، به همین دلیل زمان چرخش ارتعاش بعد از ورود به سیستم بسیار طولانی خواهد بود. یکی از راه‌حل‌های اثبات‌شده برای کنترل لرزش‌ها، میرایی و از بین بردن ارتعاشات است که در صنایعی مانند خودروسازی و هوافضا نیز کاربرد دارد. به بیان دیگر لرزه‌گیر با جذب این ارتعاشات می‌تواند به میزان قابل توجهی سطح فشار واردشده به لوله را کاهش دهد.

لرزه‌گیر و ضربه‌گیر لوله چه تفاوتی دارند؟

بعضی افراد ممکن است تصور کنند که لرزه‌گیر و ضربه‌گیر لوله یکسان هستند و تفاوتی با یکدیگر ندارند؛ در حالی که این گونه نیست. از ضربه‌گیر برای کاهش لرزش دستگاه استفاده می‌شود که به آن لاستیک منجیت‌دار نیز گفته می‌شود. ضربه‌گیر در بسیاری از دستگاه‌ها مانند پمپ‌ها قرار می‌گیرد و لرزش‌ آن‌ها را کاهش می‌دهد. در مقابل، لرزه‌گیر برای مهار و کاهش ارتعاش در خطوط لوله‌کشی کاربرد دارد.

عوامل موثر در قیمت لوله

به طور کلی لوله‌های فولادی به عنوان یکی از حیاتی‌ترین عناصر در بسیاری از صنایع شناخته می‌شوند. لوله‌های اسپیرال با ورق‌های فولادی در اندازه‌های مختلف تولید می‌شوند و به دلیل ویژگی‌هایی مانند انعطاف‌پذیری و خواص مکانیکی خاص به میزان زیادی در صنعت نفت و گاز کاربرد دارند. مواد اولیه یکی از مهم‌ترین عواملی است که بر قیمت لوله اسپیرال روز و سایر انواع لوله موثر است. عوامل دیگر مانند طول لوله، تکنولوژی تولید، تقاضا بازار و فرآیند ساخت قیمت این محصول را تعیین می‌کنند.

انواع لرزه ‌گیر لوله

لرزه‌گیر لوله به شکل‌های مختلف ساخته می‌شود. لرزه‌‌گیرهای خرطومی فلزی، فنر فشاری، مهاردار و لرزه‌گیرهای آکاردئونی از رایج‌ترین مدل‌های پرکاربرد در صنعت هستند.

انواع لرزه ‌گیر لوله

لرزه‌ گیر خرطومی فلزی چیست؟

لرزه‌ گیر لوله خرطومی فلزی با داشتن انعظاف‌پذیری بالا یکی از پرکاربردترین مدل‌ها در صنعت است و می‌تواند در شکل‌ها و زاویه‌های مختلف از آن‌ استفاده کرد. لرزه‌گیرهای خرطومی فلزی در زوایا و فضاهای مختلف به کار می‌روند و فضای نسبتا کمی اشغال می‌کنند. از لرزه‌گیرهای خرطومی به صورت وی شکل، مستقیم یا زوایای دیگر می‌توان استفاده کرد. این نوع لرزه‌گیرها قادر به کاهش میزان لرزش‌های سیستم هستند و به همین جهت نیازی به تجهیزات تقویت‌کننده و پشتیبانی ندارند.

فنر فشاری چه کاربردی دارد؟

فنرهای فشاری به صورت میله‌های مارپیچ‌شده ساخته می‌شوند که می‌توانند فشار واردشده را به صورت انرژی ذخیره کنند. فنرهای فشاری به صورت حلقه‌های به هم متصل تولید می‌شوند و در بسیاری از صنایع کاربرد دارند. این فنرها تحت فشار عملکرد خوبی از خود به نمایش می‌گذارند.

لرزه‌ گیر مهاردار چیست؟

لرزه‌گیرهای مهاری می‌توانند حرکت‌های محوری، دورانی، پیچشی و ترکیبی را در سیستم‌های پایپینگ جذب کنند و به همین جهت یکی از بهترین گزینه‌ها برای سیستم‌های لوله‌کشی با محدودیت فضایی هستند. لرزه‌گیرهای مهاردار همچنین قادرند که تنش‌های حرارتی در جهت عمود بر امتداد محور لرزه‌گیر را خنثی کنند. لرزه‌گیرهای مهاردار با ایجاد خاصیت انقباض خودکار می‌توانند باعث تعدیل سیستم پایپینگ شوند. از لرزه‌گیرهای مهاری بدون نیاز به تجهیزات حمایتی می‌توان در محیط‌های محدود استفاده کرد.

لرزه‌گیرهای مهاردار یکی از مقرون‌به‌صرفه‌ترین گزینه‌ها هستند و با جذب ارتعاشات به خوبی می‌توانند نویزها را کاهش دهند. معمولا لرزه‌گیرهای مهاردار با پلاستیک ساخته می‌شوند که انعطاف‌پذیری آنها را افزایش می‌دهد. لرزه‌گیرهای مهاردار مقاومت بسیاری در دماهای مختلف دارند و می‌توان از آن‌ها در مجاورت فلزات مختلف استفاده کرد. نصب و تعویض لرزه‌گیرهای مهاری آسان است و همچنین به خوبی در برابر مواد شیمیایی و پوسیدگی دوام می‌آورند.

لرزه ‌گیر لوله آکاردئونی چه کاربردی دارد؟

لرزه‌گیرهای آکارئونی از مدل‌های فلزی هستند که می‌توانند ارتعاشات زاویه‌ای، محوری و جانبی در خطوط لوله را کاهش دهند. این لرزه‌گیرها به وسیله یک بالون یا بیلوز انعطاف‌پذیر از جنس فلز، نقش خود را در کاهش لرزه و ارتعاش ایفا می‌کنند. این لرزه‌‌گیرها از لایه‌ها و ورق‌های بسیار نازکی تشکیل ‌شده‌اند که مقاومت و ارتعاش‌پذیری بالایی دارند. جداره‌های صاف لرزه‌گیرهای آکاردئونی هیچ مانعی برای حرکت سیال یا افت فشار ایجاد نخواهند کرد. این لرزه‌گیرها به صورت فلنجی هستند و به همراه پیچ و مهره نصب می‌شوند.

لرزه‌گیرهای آکاردئونی به عنوان یکی از بهترین راه‌حل‌ها برای بسیاری از لرزش‌های ناشی از نیروهای دینامیکی، زلزله و فشارهای ناشی‌ از سیستم‌های مختلف کاربرد دارند. این لرزه‌گیرها در بسیاری از صنایع فولاد، نفت و گاز، صنایع شیمیایی و نیروگاه‌ها کاربرد دارند و می‌توانند از لوله‌ها و سایر تجهیزات در برابر ارتعاشات به خوبی حفاظت کنند.

مزیت استفاده از لرزه‌گیر

لرزه‌گیرها به خوبی می‌توانند از ایجاد ارتعاش در الکتروموتور و پمپ جلوگیری کنند و در عین حال مقاومت بسیار زیادی در برابر مواد شیمیایی و پوسیدگی دارند. لرزه‌گیرهای لوله همچنین به خوبی در برابر فشار شدید و حرارت خیلی زیاد و کم از خود مقاومت نشان می‌دهند. علاوه بر این موارد، نصب یا تعویض لرزه ‌گیر لوله بسیار آسان است و همچنین می‌تواند از ایجاد سر و صدای سیستم‌های تاسیسات جلوگیری کند. استفاده از لرزه‌ گیر لوله باعث کاهش استهلاک خطوط لوله و افزایش عمر مفید آن‌ها می‌شود. عدم استفاده از لرزه‌گیر در خطوط لوله باعث می‌شود که اطلاعات نادرستی از ابزارهای اندازه‌گیری مانند ترانسمتر فشار یا فلومتر به دست آید.

قیمت لرزه ‌گیر لوله

عوامل موثر بر قیمت لرزه ‌گیر لوله

عوامل متعددی بر قیمت نهایی لرزه‌ گیر لوله نقش دارند که یکی از مهم‌ترین آنها جنس مواد اولیه در ساخت لرزه‌گیر است. همچنین لرزه‌گیرهایی که اندازه بزرگ‌تر و طراحی پیچیده‌تری دارند، گران‌تر هستند. لرزه‌گیرهای مختلف به میزان متفاوتی می‌توانند در جذب ارتعاشات لوله نقش داشته باشند و هر چه قدرت بیشتری داشته باشند، با قیمت بیشتری در بازار به فروش خواهند رسید.