ایران‌گردی فدای قیمت ارزان تورهای خارجی!

به گزارش باملین به نقل از جوان آنلاین، تعطیلات نوروزی نزدیک است و خیلی ها قصد دارند در این تعطیلات به سفر بروند و خستگی یک سال کار و فعالیت را از تن بیرون کنند. بنابراین اولین سوالی که برایشان پیش می آید این است که کجا بروند؟ در این میان تبلیغات تورهای داخلی و خارجی که پیامک ها و بنرها و متن های رنگارنگ آن در سایت های خبری و فضای مجازی منتشر می شود، سعی دارند از رقبای خود پیشی بگیرند. متأسفانه در این بازار رقابتی، تورهای خارجی عمدتاً عملکرد بهتری دارند زیرا قیمت مناسب‌تری دارند و حتی گاهی اوقات ارزان‌تر از تورهای داخلی هستند. در چنین شرایطی این سوال پیش می آید که چرا سفرهای داخل کشورمان گرانتر است و نظارتی بر این قیمت ها وجود ندارد؟ این شهرهای محلی چه خدماتی به مسافران ارائه می دهند که اینقدر گران هستند؟

عجیب است که اگر فردی بخواهد به شیراز سفر کند، هزینه سفر به اندازه سفر به ترکیه خواهد بود.

سفر به شیراز به همان قیمت سفر به ترکیه است!

اکثر تورگردانان به جای تورهای داخلی، تورهای خارجی را با قیمت یکسان به مسافران خود توصیه می کنند.رئیس انجمن صنفی دفاتر مسافرتی فارس در این خصوص می گوید: هزینه سفر در سراسر کشور گران است و شیراز نیز از این قاعده مستثنی نیست. ، هتل های شیراز بسیار گران تر هستند – کیفیت بالا از هتل های ترکیه.”

اگر با چند تورگردان تماس بگیرید، با جملات مشابهی مواجه می شوید، مثلاً «می شنوید امروز، فردا نکنید، تورهای نوروزی یکی یکی پر می شود… پس تا دیر نشده رزرو کنید. “یا اینکه” هنوز چند جای خالی در تورهای نوروزی وجود دارد”. قبل از پر شدن صندلی ها رزرو کنید. آژانس های مسافرتی یا هلدینگ های مسافرتی اغلب برای جذب مسافران نوروزی بیشتر تبلیغ می کنند. در این میان برخی از تورگردانان شیرازی معتقدند سفر شیراز گران تر است. برای مسافران شهرهای دیگر غیر از سفر به برخی شهرهای ترکیه و ارمنستان، بنابراین نیازی به خرید تور شیراز از تبریز یا مشهد و تهران نیست. چند روزه در هتل های گران قیمت و تورهای شیراز پارسال هم تایید میکنن پس میگن چرا با همین پول تور خارج از کشور وان ترکیه و حتی زمینی استانبول نخریم؟

نگاهی به قیمت برخی از تورهای نوروزی خارجی و تورهای نوروزی شیراز خالی از لطف نیست. یک تور زمینی ترکیه ویژه نوروز ۱۴۰۳ از تهران ۳ شب و ۴ روز در هتل سه ستاره قیمت ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان.

تور زمینی ترکیبی ترابزون ترکیه و باتومی گرجستان نوروز ۱۴۰۳ از تهران ۳ شب و ۴ روز در هتل چهار ستاره قیمت ۱۴ میلیون و ۹۹۰ هزار تومان.

تور شیراز از تهران با قطار ویژه نوروز ۱۴۰۳ ۳ شب و ۴ روز اقامت در هتل سه ستاره قیمت ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان ( امکان استفاده از تور اختیاری در این تور وجود دارد ولی قیمت محاسبه شده است. بصورت جداگانه.)

تور هوایی شیراز از تهران ویژه نوروز ۱۴۰۳ سه شب و چهار روز در هتل دو ستاره قیمت هر نفر ۶٫۴ میلیون تومان.

در چنین شرایطی مسئولان باید تدابیر ویژه ای را برای ایجاد سفری آسان و ارزان حداقل در شهرهای توریستی در دستور کار قرار دهند.

سفر به ایران هم ارزان نیست

امروزه حتی سفر از کشورهای دیگر به ایران نیز گران است. اگرچه این باور وجود دارد که ایران کشوری ارزان برای گردشگران خارجی محسوب می شود، اما بررسی نرخ تور در منطقه خاورمیانه و همچنین در بین کشورهای همسایه نشان می دهد که سفر به ایران آنقدرها هم ارزان نیست. ابراهیم پورفرج رئیس انجمن تورگردانان ایران گفت: ایران مقصد گرانی در منطقه است، سفر به ایران حتی از جمهوری آذربایجان، پاکستان و ترکیه گران‌تر است. او می‌گوید مسئولان گردشگری بارها ارزان بودن سفر به ایران را مزیت عنوان کرده‌اند، در حالی که هزینه‌های حمل‌ونقل داخلی و هتل چندین برابر افزایش یافته و هزینه سفر به ایران در منطقه از رقابت خارج شده است. این ادعاها را حرمت الله رفیعی، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران تایید می کند و می گوید: درست است که ارزش ریال کاهش یافته است، اما هزینه ایرانگردی گران است و این به دلیل افزایش قیمت بلیط هواپیما پس از سقوط محدودیت های کرونا، قیمت هتل ها و حمل و نقل داخلی است. هتل ها در سال گذشته چندین بار قیمت خود را افزایش داده اند، قیمت آنها بسیار بالاتر از هتل های ترکیه است و کیفیت خدمات آنها چندان خوب نیست. وی معتقد است ادامه این رویه بدون ساماندهی، وضعیت سفرهای داخلی و ورود گردشگران خارجی به ایران را تحت تاثیر قرار خواهد داد. رفیعی همچنین می گوید: در آخرین دیداری که با عزت الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی داشت، وی نسبت به گرانی هتل ها اعتراض کرد، هرچند با توجه به نرخ تورم و افزایش قیمت تمام شده خدمات، هتل ها دارای مشکل هستند. حق تغییر نرخ بر این اساس است، اما این افزایش هزینه باید منطقی و بر اساس داده ها و آمار انجام شود. پس از مقایسه کیفیت خدمات هتل های پنج ستاره ایران با ترکیه متوجه خواهید شد که هتل های ما با توجه به کیفیت و سطح خدماتی که ارائه می دهند گران قیمت محسوب می شوند. ران جردن، وبلاگ نویس سفر، اخیراً مقاله ای در مورد “هزینه سفر در خاورمیانه” بر اساس میانگین هزینه غذا، رستوران، نوشیدنی، اقامت و سوخت حمل و نقل و یکی از سایت های رزرو سفر که تاکنون حدود ۲۵ میلیون نفر در زمینه برنامه ریزی و فروش خدمات مسافرتی، مشاوره و راهنمایی ارسال کردند که بر اساس آن هزینه اقامت در ایران در مقایسه با سایر کشورهای منطقه خاورمیانه بالاترین هزینه را دارد، در حالی که هزینه سوخت و غذا در ایران تقریباً در سطح کشورهای دیگر قرار دارد.

بررسی نرخ تور در معدود آژانس هایی که ایران را در برنامه سفر خود قرار داده اند نیز نشان می دهد که هزینه سفر به ایران در مقایسه با سایر کشورهای همسایه و منطقه خاورمیانه جزو تورهای گران قیمت طبقه بندی می شود، در حالی که کیفیت خدمات تقریباً یکسان است. تور ۱۴ روزه از اروپا به ایران با ارزان ترین خدمات و در هتل های سه ستاره بدون بلیط پرواز بین المللی به طور متوسط ​​۲۰۰۰ دلار هزینه دارد در حالی که تور ترکیه با این کیفیت ۱۴۰۰ دلار قیمت دارد. یکی از راهنمایان تور ایرانی نیز گفت: شاید به دلیل افزایش نرخ ارز و کاهش ارزش ارز، سفر به ایران برای گردشگرانی که بدون تور یا زمینی به ایران می آیند ارزان باشد، اما گردشگرانی که با تور سفر می کنند، شرایط متفاوت است. ; قیمت پروازهای بین المللی به ایران پس از لغو محدودیت های کرونا و با افزایش قیمت جهانی سوخت افزایش یافته است. بلیط هواپیما داخلی برای اتباع خارجی به دو ارز محاسبه می شود. قیمت بلیت موزه برای گردشگران خارجی پنج برابر ایرانی ها است.

چرا سفر در ایران گران است؟

سید مصطفی فاطمی، مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، اوایل هفته جاری در یک برنامه رادیویی با اشاره به هزینه بالای سفرهای داخلی نسبت به سفرهای خارجی گفت: در حال ساختن هستیم. مقایسه در این زمینه اما ما باید برخی از مؤلفه ها را بررسی کنیم که شامل حمل و نقل، اقامت و غذا و ورود است. هر کدام از این بخش‌ها سطح قیمت مشخصی دارند و مثلاً اگر با هواپیما سفر کنیم یا از هتل‌های سطح بالا استفاده کنیم، هزینه بیشتری دارد و اگر با اتوبوس سفر کنیم و در اقامتگاه‌های معمولی بمانیم، هزینه سفر کاهش خواهد یافت.»

وی با بیان اینکه گاهی هزینه سفر با هواپیما و اقامت در هتل پنج ستاره کیش با اتوبوس به ترکیه مقایسه می شود، افزود: این مقایسه اصلا صحیح نیست زیرا سطح سفر در هر دو مقصد باید بررسی شود. از سوی دیگر، ما با کلیات سفر مواجه هستیم و برخی از کشورهای توریستی به شدت مورد حمایت نهادها هستند و اینها یارانه ای برای گردشگران است تا سفر ارزان انجام شود تا این کشورها درآمد ناخالص خود را جبران کنند. محصول ملی از طریق گردشگری.»

فاطمی با بیان اینکه کشورهای فوق به مسافرت های هتلی و هوایی یارانه می دهند، گفت: مشکل بعدی سینوسی بودن سفر است. به عنوان مثال معمولا گردشگر خارجی با سینوس مخالف مواجه می شود و ساعات خالی هتل ها را پر می کند و در نتیجه هزینه های هتل کاهش می یابد اما در کشور ما اینطور نیست. بنابراین در ایام پیک سفر مانند تابستان یا نوروز، بیشتر هتل‌های ما مملو از مسافر هستند و به همین دلیل هزینه‌های سفر و اقامت افزایش می‌یابد.»

مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: در ایام نوروز و تعطیلات سینوس سفرهای داخلی در کشور زیاد است و کمتر مسافر خارجی داریم اما در اردیبهشت ماه سفرهای خارجی انجام می شود. شروع می شود و این سینوس کامل می شود. همچنین در ماه های مهر و آبان با سفرهای خارجی و سفرهای داخلی با کاهش مواجه است و این مشکل این سینوس را کامل کرده است و می توانیم از حداکثر ظرفیت هتل ها استفاده کنیم و در این صورت هزینه را کاهش خواهیم داد.

به گفته سرگرد فاطمی، هزینه سفر به ارقام مربوط به حمل و نقل برمی گردد و این ارقام بسیار بالاست. معمولاً وقتی سفرهای داخلی را با کشورهای دیگر مقایسه می کنند، جزیره کیش را مثال می زنند، عمده سفر به این مقصد گردشگری با هواپیما است و مکان بعدی نگاه و مقایسه قطار و در زمینه تور است. ، باید به مواردی توجه کرد که هزینه نهایی سفر را افزایش می دهد. همچنین در زمینه غذا و پذیرایی نیز انتظار افزایش قیمت مواد اولیه در رستوران ها را داریم که بر قیمت تورها تاثیرگذار خواهد بود.