به گزارش باملین به نقل از ایلنا، نابهسامانی بازار خودرو در نهایت وزیر صمت را به مجلس کشاند؛ در همین راستا بنا بر نامهای که به امضای هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی رسیده است، عباس علیآبادی وزیر صمت باید صبح امروز ۱۲ دی ۱۴۰۳ به سوالات نمایندگان درباره اجرا نشدن قانون واردات خودرو پاسخ دهد.
لطفالله سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در توضیح بیشتر در این باره به ایلنا گفت: خودرو امروز کالایی اساسی، ضروری و مصرفی برای خانوار است نه کالایی لوکس و سرمایهای. اما این کالا تبدیل به مهمترین موضوع در صنایع کشور شده و بیشتر از دو سال است که مجلس و دولت درگیر آن هستند.
وی افزود: میزان تقاضای کشور برای خودرو مشخص است، اما تولید از تقاضا بسیار کمتر است. این عدم تعادل به ایجاد بازار سیاه، رانت، دلالی و مافیا در بازار خودرو انجامید.
سیاهکلی ادامه داد: در پی بروز این مشکلات مجلس و دولت با همفکری دو قانون نوشتند، یکی قانون ساماندهی خودرو و دیگری قانون واردات خودروهای کارکرده زیر پنج سال؛ قانون واردات لایحه دولت و دوفوریتی بود و آییننامه آن با همکاری مجلس نوشته شد و به تصویب دولت هم رسید اما این آییننامه هنوز ابلاغ نشده است.
این نماینده مجلس اظهار کرد: قانون ساماندهی خودرو اجرا شد اما واردات خودروهای نو با توجه به اینکه دولت نتوانسته ارز لازم را تامین کند به کندی صورت میگیرد. بنابراین نمایندگان مجلس این پرسش را از آقای وزیر دارند که چرا خودرو چه دست دوم و چه نو به کشور وارد نمیشود و واقعا چه مشکلی در این زمینه وجود دارد؟ البته ارز لازم برای واردات خودروی برقی الان آماده است و برای برقیسازی حمل و نقل عمومی در تهران و کلانشهرها قراردادهایی میان خودروسازان و شهرداریها بسته شده اما جریان واردات دیگر خودروها کند است.
نماینده مردم قزوین گفت: وزیر باید به این سوال پاسخ دهد و نمایندگان هم به شدت پیگیر پاسخگویی هستند. درست است که سوال از سوی یکی از نمایندهها مطرح شده اما این درخواست تقریبا همه نمایندگان مجلس است.
سیاهکلی خاطرنشان کرد: بازار خودرو از حالت تعادل خارج شده است. قیمت خودرو نزولی بود اما به دلیل همکاری نکردن دولت قیمت خودرو سیر صعودی پیدا کرده تا جایی که حباب قیمت خودرو شکل گرفته است. از مردم میخواهیم دست نگه دارند و بورسبازی را در بازار خودرو رقم نزنند، واردات خودرو انجام میشود. امیدواریم امروز وزیر پاسخهای قانعکنندهای داشته باشد در غیر این صورت به یقین مجلس کار نظارتی خود را با قدرت بیشتری پیش خواهد برد.
وی درباره منشا تامین ارز برای واردات خودرو گفت: برای واردات خودروهای کارکرده ارز منشا خارجی تعریف شد، بنابراین نیازی به تامین ارز از سوی دولت نیست. ضمن اینکه برای واردات ۱۰۰ هزار تا ۱۵۰ هزار خودرو ۱.۵ میلیارد تا ۲ میلیارد دلار ارز نیاز است و این رقمی نیست که برای آن کشور به چالش کشیده شود و موجبات نارضایتی عمومی ایجاد شود.
سیاهلکی تصریح کرد: آلودگی هوایی که امروز گریبانگیر مردم شده ناشی از همین خودروهای مستعمل پرمصرف است. در کشور روزانه بیشتر از ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین مصرف میشود، این بنزین را میتوان لیتری ۵۰ هزار تومان به خارج فروخت. دولتمردان باید بدانند که نمیتوانند قانون را نادیده بگیرند، من برادرانه از دولت میخواهم که در مسیر اجرای قانون گامهای جدی بردارد و اجازه ندهد مجلس در حالی که اکنون با دولت همکاری نزدیک دارد به تقابل با دولت برسد.