بهترین وعده های غذایی برای سحر چیست؟

در ماه رمضان سحری یکی از مهم ترین وعده های غذایی است و انتخاب بهترین غذاها برای سحری به فرد روزه دار کمک میکند تا بتواند در طول روز تا حدی سیر بماند و انرژی خود را حفظ کند. البته مصرف اشتباه بعضی غذاها در وعده سحری سبب میشود که برخی از افراد به جای کاهش وزن دچار افزایش وزن یا مشکلاتی نظیر سردرد، حالت تهوع، کاهش هوشیاری و بوی بد دهان شوند. به همین دلیل بسیار مهم است که حتما سحری را در طول ماه رمضان میل نمایید و علاوه بر آن به این نکته نیز دقت کنید که چه نوع مواد غذایی را باید در وعده سحری بگنجایید تا بیشترین بازدهی را داشته باشند و از تشنگی و گشنگی شما جلوگیری به عمل آورند.

 

بهترین غذاها برای سحری

عوامل متعددی اعم از موقعیت مکانی و جغرافیایی افراد روزه دار نقش موثری در نوع مواد غذایی یا غذاهایی که در طول وعده های ماه رمضان آماده می‌گردند دارند و به همین دلیل باید مطمئن شویم که برخی از این مواد یا ترکیب آنها را در این ماه عزیز مصرف نکنیم. برای مثال همانطور که میدانید در ماه رمضان باید از غذاهای بسیار شور دوری کرد زیرا در طول روز سبب تشنگی زیاد و کاهش انرژی شما خواهند شد.

بهترین غذا برای سحری

در همین راستا در ادامه این مقاله قصد داریم که به بررسی بهترین غذاها برای سحری بپردازیم تا با مطالعه آنها بتوانید لذیذترین و مفید ترین غذاها را برای وعده سحری آماده کنید. پس تا انتها این مطلب همراه ما باشید.

ویژگی های وعده سحری سالم

همانطور که پیشتر اشاره شد سحری یک وعده غذایی بسیار مهم در ماه رمضان محسوب میگردد زیرا شما عملا از وعده صبحانه و ناهار گذر خواهید کرد و نیاز است که در وعده سحری مواد مورد نیاز برای انرژی کافی در طول روز را مصرف کنید و بهترین انتخاب ها را در رابطه با غذاهای مناسب سحری داشته باشید. البته پیش از هرچیز باید این نکته را در نظر داشته باشید که به هیچ وجه نباید وعده سحری را از برنامه خود حذف کنید و تنها به خوردن افطار بسنده کنید زیرا بدن شما به انرژی مواد غذایی در وعده سحری نیاز خواهد داشت ولی برخی از افراد به اشتباه گمان میکنند که می‌توانند با خوردن یک وعده افطاری چرب و سنگین، سحری را حذف کنند که میدانیم این تصور قطعا درست نیست.

غذاهای مناسب سحری باید دارای ویژگی های تطبیق دهنده ای باشند که بتوانند به عنوان یک وعده مغزی بدن را برای گذراندن ساعاتی بدون آب و غذا آماده سازند.‌

بهترین وعده های غذایی برای سحر

اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که تمایل به غذاهای سرد دارید بهتر است وعده سحری را مانند وعده صبحانه تدارک ببینید ولی در صورتی که تمایل به غذاهای گرم دارید باید وعده سحری را متناسب با این مواد تهیه کنید.

پس مهم ترین ویژگی های بهترین غذاها برای سحری شامل مواردی همچون کمک به حفظ آب بدن و جلوگیری از عطش و تشنگی در طول روز، حفظ انرژی بدن، بهره‌مندی از مواد تشکیل دهنده سالم و مغزی و سازگاری با شرایط بدنی فرد روزه دار میگردد.

بهترین نوشیدنی های مناسب سحری

در کنار میل کردن وعده غذایی در سحری و افطار لازم است در طول مدت میان این دو وعده از نوشیدنی هایی بهره ببرید که در طول روز به حفظ آب بدن شما و جلوگیری از تشنگی کمک کنند. به همین دلیل در ادامه لیستی از بهترین نوشیدنی ها برای ماه رمضان را برای شما تدارک دیده ایم تا با استفاده از آنها بتوانید از تشنگی در طول روز دور بمانید. اما پیش از آن به یاد داشته باشید که بهترین نوشیدنی برای بدن انسان آب است و شما میتوانید با نوشیدن آب زیاد و حداقل ۸ لیوان آب در طول فاصله افطار تا سحری تا حد زیادی به جلوگیری از کم آب شدن بدن خود در طول ماه رمضان کمک کنید.

بهترین وعده های غذایی برای سحری

بهترین نوشیدنی ها برای سحری عبارت اند از شرکت سکنجبین، شربت آبلیمو و عسل، شربت خاکشیر، شربت عسل، شربت آبلیمو، عرق کاسنی، شربت گلاب، شیر موز، شیر، تخم شربتی، آب ولرم، شربت سرکه شیره، شیر عسل و سایر نوشیدنی های که به صورت سنتی و برای جلوگیری از تشنگی تهیه میگردند.

غذاهای مناسب سحری در ماه رمضان

حال نوبت آن است که مهم ترین بخش در وعده سحری را که همان بهترین غذاها برای سحری هستند با یکدیگر مورد بررسی قرار دهیم. در وعده سحری توصیه میشود که از غذاهایی که دارای پروتئین زیاد هستند مانند حبوبات، شیر کم چرب، گوشت و مثال های از این قبیل استفاده کنید و به شدت از غذاهای شور و یا بسیار تند بپرهیزید زیرا در طول روز شما را تشنه خواهند کرد و ماندگاری زیادی در سیر نگه داشتن شما ندارند. لازم است در پرانتز ذکر کنیم که باید به وعده افطاری خود در کنار سحر اهمیت زیادی دهید و از پک افطار بسیار باکیفیتی استفاده نمایید تا بتواند تمام کمبود های بدن شما را جبران کند.

از آنجایی که وعده سحری سالم میتواند طیف وسیعی از غذاها را شامل شود بهتر است با دسته بندی مشخص مواد غذایی به راحتی کار بیفزاییم تا بتوانیم به راحتی در طی روزهای مختلف از این مواد غذایی در تهیه وعده سحری استفاده کنیم. برهمین اساس در ادامه به صورت جامع به بررسی مواد لازم و سالم برای وعده سحری پرداخته ایم.

میوه ها و سبزیجات

سبزیجات و میوه ها از مهم ترین موادی هستند که شما باید در طول مدت زمان افطار تا سحری به مقدار زیاد مصرف کنید زیرا علاوه بر برخورداری از خواص بی نظیر مانند دارا بودن مواد معدنی و تنوع ویتامین ها از تشنه شدن شما در طول روز جلوگیری میکنند پس لازم است که حتما در وعده سحری از میوه ها و سبزیجات مورد علاقه خود بهره ببرید و آنها در در کنار وعده غذایی میل نمایید و یا حتی با استفاده از سبزیجات تازه غذاهای لذیذ برای سحری تهیه ببینید.

از بهترین میوه هایی که در ماه رمضان توصیه میشوند میتوانیم به خیار، هندوانه و پرتقال اشاره کنیم اما باید دقت داشته باشید از آنجایی که ماه رمضان نسبت به ماه های شمسی هرساله تغییر پیدا میکند میتواند از میوه های فصل و کاهو برای وعده سحری و رفع عطش استفاده کنید.

مرغ و ماهی

از آنجایی که مرغ و ماهی منابعی سرشار از پروتئین هستند میتوانید در صورتی که رژیم گیاه خواری ندارید از آنها در وعده سحری خود بهره ببرید و انرژی خود را برای طول روز تامین کنید. تهیه مرغ و ماهی برای وعده سحری میتواند به صورت های مختلف و مناسب هر فرهنگ باشد و در کنار موادی مانند برنج، نان، پوره سیب زمینی، سالاد و… سرو شود. البته دقت داشته باشید که سرخ کردن ماهی میتواند سبب تشنگی شما در طول روز شود پس بهتر است از روش های دیگر تهیه آن بهره ببرید.

مغزیجات و آجیل

یکی دیگر از موادی که شاید تا به حال در رابطه با خواص آن برای سحری نشنیده باشید آجیل است. انواع مغزیجات و آجیل مانند مغز گردو، بادام، پسته و… علاوه بر برخورداری از مواد مغذی فراوان، به عنوان مواد غذایی گرم میتواند در سیر نگه داشتن و جذب بهتر مواد در بدن شما نقش کلیدی داشته باشند و میل کردن آنها به همراه شیر سبب تقویت معده شما و جلوگیری از گرسنگی می‌شود.

تخم مرغ

اگر شماهم جزو آن دسته از افراد هستید که به دلایل مختلف مانند تمرینات بدنسازی هر روزه از تخم مرغ استفاده میکنید، لازم است این نکته را نیز بدانید که از آنجایی که تخم مرغ یک منبع سرشار از پروتئین است میتواند یک گزینه عالی برای وعده سحری باشد و برای مدت بسیار طولانی شما را در طول تایم روزه داری سیر نگه دارد. مصرف تخم مرغ به صورت های گوناگون اعم از آب پز کردن آن، از بهترین روش های بهره بردن از این ماده غذایی مغزی است.

انواع برنج

یکی از عضو های غذایی جدایی ناپذیر در وعده های غذایی ما ایرانی ها، انواع برنج است که به شیوه های گوناگون تهیه میشوند و میتواند به انواع یک غذای سالم برای سحری مورد پسند باشد. البته باید به این نکات دقت داشته باشید که از شور یا چرب کردن برنج در ماه رمضان باید به شدت پرهیز کنید زیرا سبب تشنگی شما خواهند شد و بهتر است برنج را به صورت کته یا دمی تهیه نمایید تا خواص خود را بهتر حفظ کند. از خوردن ته دیگ و مصرف برنج در کنار کربوهیدارت و شیرینی ها نیز پرهیز کنید تا در طول روز شما را دچار مشکل نسازند و اگر قصد دارید که ویتامین برنج خود را افزایش دهید از مقداری سبوس در کنار آن بهره ببرید.

جمع بندی

ماه رمضان یکی از لذت بخش ترین ماه های خداوند است که در کنار انجام وظیفه خود میتوانیم سلامتی را مهمان بدن خود و خانواده خود کنیم. البته برای این موضوع لازم است که از مواد غذایی مناسب و درست در وعده های سحری و افطار خود استفاده کنیم و از آنجایی که وعده سحری بزرگترین بخش انرژی بدن را برای طول روز تامین میکند باید با بهترین غذاها برای سحری آشنا باشیم و با تهیه آنها از تشنگی و گرسنگی در امان بمانیم.

لازم به ذکر است که استفاده از پک افطار آماده می تواند به شما کمک زیادی در وعده های افطار کند زیرا پک افطاری که توسط مجموعه سبزینه آماده می شود از تمامی مواد خوراکی لازم بهره مند است. به همین دلیل در این مقاله از وب سایت باملین به بررسی غذاهای مناسب سحری پرداختیم تا با جای دادن این مواد غذایی مفید و رعایت چندین نکته ذکر شده در مطالب بالا بتوانید بهترین استفاده را از وعده سحری ببرید.