حالت تهوع در دندانپزشکی و روش‌های جلوگیری از آن

حالت تهوع در دندانپزشکی وضعیتی است که از آن به عنوان رفلکس گگ یاد می‌شود و با تنفس صحیح، نخوردن غذای اسیدی، کنترل استرس و… می‌توان جلوی این وضعیت را گرفت. در این مطلب قصد داریم شما را با اصلی‌ترین دلایل بروز حالت تهوع در دندانپزشکی آشنا کنیم. اگر شما هم قصد دارید با این موارد آشنا شوید، این مطلب برای شماست. هم اکنون دکتر محمدرضا چراغیان؛ بهترین دندانپزشکی در یوسف آباد برای ارائه بهترین خدمات در این باره، درخدمت شماست.

حالت تهوع دندانپزشکی

برای هرکس ممکن است پیش بیاید که به دنبلا برخورد ابزار دندانپزشکی با حلق، احساس عق زدن پیدا کند. این وضعیت در علم دندانپزشکی، رفلکس گگ یا همان رفلکس حلقی نامیده می‌شود. به بیان بهتر هنگامی که قسمت انتهایی زبان لمس می‌شود، عصب موجود در این نواحی پیامی را برای دستگاه عصبی ارسال می‌کنند. به همین دلیل عضلات گلو منقبض شده و حالت تهوع ایجاد می‌شود. بدلیل اینکه دندانپزشک با حفره دهان سر و کار زیادی دارد، احتمال بروز این حالت برای بیماران زیاد است.

برای جلوگیری از تهوع دندانپزشکی جلوگیری کنید؟

اگر این عارضه در هنگام دریافت خدمات دندانپرشکی به سراغ شما آمد، نگران نباشید! چرا که کاملا عارضه‌ای طبیعی است. هر متخصص دندانپزشکی ممکن است بارها با این وضعیت روبرو شده باشد. در ادامه به مهم‌ترین راهکار‌ها برای جلوگیری از این مشکل خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

تنفس صحیح داشته باشید!

شاید عادت داشته باشید از دهان نفس بکشید. اما اگر قصد دارید از بروز حالت تهوع جلوگیری کنید، بهتر است از راه بینی تنفس کنید. اگر قصد دارید این کار را با نهایت مهارت انجام بدهید، بهتر است قبل از جلسه دندانپزشکی این کار را انجام بدهید. همچنین می‌توانید از دارو‌های ضد احتقان هم مصرف کنید. این کار به سهولت در تنفس کمک کنید.

استرس خود را کنترل کنید.

برخی از موارد اصلی‌ترین علت بروز حالت تهوع از سوی افراد، استرس است. بسیاری از کودکان و بزرگسالان را می‌توان یافت که در زمان ارتودنسی با رفلکس گگ مواجه می‌شوند. یکی از اصلی‌ترین دلایل برای بروز این مشکل، استرس دندانپزشکی است. برای جلوگیری از این مشکل، میتوانید چند راه حل را پیش بگیرید. اولین مورد این است که استراحت کافی داشته باشید و از تنش دور باشید. همچنین می‌توانید به موسیقی آرام گوش بدهید و پیاده روی کنید.

غذاهای اسیدی مصرف نکنید!

اگر قصد دارید به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنید، قبل از آن نباید غذاهای اسیدی میل کنید. این امر احتمال بروز استفراغ و حالت تهوع را افزایش می‌دهد. این را بدانید که بعد از خوردن این دسته از غذاها، چنانچه لوازم دندانپزشکی به قسمت انتهایی زبان و نای برخورد کند، حساسیت بروز کرده و دچار تهوع می‌شوید. از جمله غذاهایی که احتمال بروز این مشکل را افزایش می‌دهند، ترشیجات می‌باشند. این دسته از خوراکی‌ها که بوی مطبوعی ندارند، خاصیت اسیدی معده را افزایش می‌دهند. طوری که احتمال بروز رفلکس گگ افزایش یابد.

قرص ضد تهوع مصرف کنید.

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای بروز این مشکل پیش از رفتن به کلینیک دندانپزشکی، خوردن قرص ضد تهوع است. البته بهتر است که پیش از مصرف این دارو، با متخصص مشورت کنید. طوری که مشکلاتی مانند تداخل دارویی و… پیش نیاید.

از مسواک زدن و غرغره آب نمک غافل نشوید.

یکی از راه‌هایی که می‌توانیدب ه کمک آن‌ها جلوگیری از بروز تهوع را تضمین کنید، رعایت بهداشت دهان است. مسواک زدن و اب نمک غرغره کردن از مهم‌ترین این راهکار‌ها هستند. آب نمک برای دندان و حفره دهان چند مزیت دارد. یکی از این موارد، کاهش التهاب لثه و از بین بردن ترشحات عفونی است. همچنین می‌تواند به جلوگیری از بروز استفراغ کمک کند.

استفاده از رابردم

شاید این نام برای شما ناآشنا باشد. این را بدانید که این وسیله، نوعی ابزار دندانپزشکی است که مانند یک سد در دهان عمل کرده و اجازه برخورد تجهیزات دندانپزشکی به حلق را نمی‌دهد. در این زمان دندانپزشک تنها می‌تواند دندان پوسیده را مشاهده و قسمت‌هایی که در معرض دید نیستند را کاری ندارد. به همین دلیل بیمار هیچگونه احساس تهوع نخواهد داشت.

اسپری بی‌حسی را فراموش نکنید

اسپری‌های بی‌حسی هم گزینه مناسبی برای جلوگیری از تهوع در دندانپزشکی هستند. تهوع را می‌توان احساسی شایع در این دسته از فرایند‌های درمانی دانست. این اسپری می‌تواند بخش‌هایی از حلق و دهان را بی‌حس کند.

کلینیک دندان پزشکی دکتر چراغیان

کلینیک دندان پزشکی دکتر چراغیان در محله یوسف آباد تهران با سال‌ها تجربه در زمینه خدمات درمانی و زیبایی دهان و دندان تجربه‌ای دلنشین برای مراجعین رقم می‌زند.آماده‌ایم تا با استفاده از تجهیزات و تکنیک‌های مدرن، خدمات بهداشتی و مراقبتی دندان مانند بلیچینگ، کامپوزیت، عصب کشی و ایمپلنت دندان در یوسف آباد را در سنین مختلف ارائه دهیم.

ما شرایطی فراهم کردیم تا مراجعین بدون استرس و در محیطی آرام روند درمانی خود را سپری کنند.یکی از دغدغه‌های مهم ما تامین یک محیط کاملا بهداشتی و تمیز است تا مراجعین با خیال راحت خدمات مورد نظرشان را دریافت کنند.