در این ساعت‌ها آبلیمو بخورید دندان‌تان نابود می‌شود

معمولاً بسیاری از مردم صبح‌ها با معده خالی آب گرم و لیمو می‌نوشند زیرا به پاکسازی و سم‌زدایی دستگاه گوارش، تحریک آنزیم‌های گوارشی، هضم مناسب، تامین ویتامین C و شاید حتی به کاهش وزن کمک می‌کند. اما آیا می دانستید که آب لیمو می تواند به دندان های شما آسیب برساند؟!

بسیاری از افراد برای فواید آن آب لیمو را با معده خالی مصرف می کنند، غافل از اینکه می تواند آسیب های جبران ناپذیری به دندان ها وارد کند.

اسیدی بودن آب لیمو باعث فرسایش و از بین رفتن مینای دندان می شود:

هنگامی که مینای دندان از بین می رود، عاج زیرین (که زردتر از حد معمول است) آشکار می شود و می تواند باعث حساسیت دندان شود.

مصرف غذاها و نوشیدنی های اسیدی عامل اصلی فرسایش مینای دندان است. مینای دندان سخت ترین ماده معدنی در بدن انسان است. این ماده سطح خارجی هر دندان را می پوشاند و از مواد معدنی تشکیل شده است که اصلی ترین آنها هیدروکسی آپاتیت است.

اسید مینای دندان را حل می کند و باعث فرسایش آن در طول زمان می شود و دندان را بدون لایه محافظ زیرین آسیب پذیر می کند. احساس درد هنگام لمس دندان ها با زبان می تواند یکی از نشانه های فرسایش مینای دندان باشد. دندان های شما ممکن است فرورفته و زرد به نظر برسند.

دمای آب نیز می تواند بر آب لیمو تأثیر بگذارد. سرعت واکنش های شیمیایی با افزایش دما افزایش می یابد و بنابراین در دماهای بالاتر فرسایش شدیدتر خواهد بود.

چگونه آب لیمو را بدون آسیب رساندن به دندان بنوشیم؟

برای نوشیدن آب لیمو از نی استفاده کنید

نوشیدن آب لیمو از طریق نی می تواند خطر فرسایش را بیشتر کاهش دهد، زیرا استفاده از نی باعث می شود مایعات از دندان خارج شوند.

پس از نوشیدن آب لیمو، دهان خود را بشویید

پس از نوشیدن آب لیمو بلافاصله دهان خود را با آب بشویید. به این ترتیب اسیدی که ممکن است روی سطح دندان باقی بماند از بین می رود و همچنین اسیدیته بزاق را کاهش می دهد.

بعد از نوشیدن آب لیمو، آدامس بدون قند بجوید

بعد از نوشیدن آب لیمو، آدامس بدون قند بجوید، زیرا به شما کمک می کند بزاق بیشتری تولید کنید و اسیدیته دهان را خنثی کنید.

بلافاصله پس از نوشیدن آب لیمو مسواک نزنید

حداقل تا ۳۰ دقیقه بعد از نوشیدن آبلیمو دندان های خود را مسواک نزنید زیرا باعث پخش شدن اسید آبلیمو در دهان می شود و فشار مسواک روی دندان ها به مینای دندان آسیب می زند پس از مسواک زدن خودداری کنید. برای مدت طولانی یک ساعت پس از مصرف آب لیمو و جویدن یک تکه آدامس جویدن یا خوردن یک تکه خیار باعث تعادل مجدد مواد در دهان می شود. سپس از یک مسواک نرم و خمیر دندان حاوی فلوراید برای مسواک زدن دندان های خود استفاده کنید (وجود فلوراید مینای دندان را سفت می کند).

آب لیمو را با آب سرد بنوشید

از آب سرد استفاده کنید زیرا آب گرم حلال بهتری است و اسیدهای موجود در نوشیدنی آبلیموی داغ بیشتر به مینای دندان دسترسی دارند. از ریختن آب لیمو در چای داغ خودداری کنید.

لیوان خود را بزرگتر کنید، نیمی از آب لیمو را در ۲۵۰ میلی لیتر آب حل کنید. اگرچه ممکن است غیرقابل تحمل به نظر برسد، اما یک لیوان بلندتر با آب بیشتر، اسید سیتریک موجود در لیمو را رقیق می کند و به همان اندازه موثر است و برای سلامتی شما فواید دارد.

از روغن نباتی لیمو استفاده کنید

به جای آب لیمو از دو قطره اسانس لیمو استفاده کنید.

آب لیمو را با سالاد مصرف کنید

بهتر است آب لیمو را با سالاد مصرف کنید.

قانون تعادل:

البته ممکن است به مواد مغذی و ویتامین های موجود در برخی غذاها و نوشیدنی های اسیدی نیاز داشته باشید. بنابراین هنگام تهیه برنامه غذایی، مصرف غذاهای سالم را منع نکنید، بلکه سلامت دندان های خود را در نظر بگیرید.

یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید و به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید تا علائم فرسایش دندان را بررسی کنید، زیرا فرسایش دندان غیر قابل برگشت است. این بدان معنی است که مینای دندان پس از فرسایش هرگز دوباره رشد نمی کند، بنابراین اقدامات لازم را برای حفظ مینای دندان و داشتن دندان های سالم و محکم در طول زندگی انجام دهید.

منبع: باملین