وقتی سوئیچ را میچرخانید اما موتور روشن نمیشود، اولین فکری که به ذهن اغلب رانندگان میرسد، مشکل در باتری خودرو است. در واقع سیستم برقی ماشین نقشی اساسی در راهاندازی موتور دارد؛ چرا که وظیفه تأمین انرژی لازم برای ارسال سوخت به سیلندرها و ایجاد جرقه در شمعها را بر عهده دارد. از آنجایی که در لحظه استارت، دینام هنوز فعال نیست، این باتری است که تمامی جریان برق مورد نیاز را فراهم میکند.
اما پرسش اصلی اینجاست: چطور میتوان تشخیص داد که باتری خراب شده یا خیر؟
در ادامه مهمترین نشانهها و دلایلی که باعث خرابی باتری خودرو میشوند را بررسی میکنیم و در پایان نیز راهکارهایی برای افزایش عمر آن ارائه خواهیم داد. دانستن این موارد میتواند در مواقع ضروری، بهویژه زمانی که به خدماتی مثل امداد خودرو خرم آباد نیاز دارید، بسیار کمککننده باشد.
برای اینکه بتوانید بهتر علائم خرابی باتری ماشین را بشناسید، ابتدا باید با انواع باتریهای موجود در بازار آشنا شوید. به طور کلی باتری خودرو در دو دسته اصلی قرار میگیرد:
۱. باتری اتمی یا خشک
۲. باتری اسیدی یا تر (غیرخشک(
باتریهای اتمی اگرچه قیمت بیشتری دارند، اما طول عمر بالاتری نسبت به باتریهای اسیدی ارائه میدهند. در هر دو نوع، صفحات الکترولیت وجود دارد؛ با این تفاوت که در باتریهای اسیدی این صفحات درون محلول آب و اسید قرار دارند، اما در باتریهای خشک خبری از این ترکیب نیست و به همین دلیل آنها را باتری اتمی یا بدون نیاز به نگهداری مینامند.
یکی از معایب باتریهای اسیدی این است که سطح آب و اسید داخل آنها به مرور کاهش پیدا میکند و راننده باید به صورت دورهای آن را بررسی و در صورت نیاز با آب مقطر پر کند. در حالی که باتریهای اتمی نیاز به این نوع سرویسهای دورهای ندارند.
مزیت دیگر باتریهای اتمی وجود یک «چشمی رنگی» است که وضعیت سلامت باتری را نشان میدهد. زمانی که باتری سالم باشد این نشانگر به رنگ سبز دیده میشود. اگر رنگ آن به قهوهای یا مشکی تغییر کند، یعنی شارژ باتری کاهش یافته است و در صورت سفید شدن، به معنای خرابی کامل باتری خواهد بود. در مقابل، باتریهای اسیدی چنین قابلیتی برای اطلاع از وضعیت شارژ یا سلامت ندارند.
شناخت تفاوت این دو نوع باتری کمک میکند هنگام مواجهه با مشکلات برقی خودرو سریعتر دلیل آن را متوجه شوید. همچنین اگر در شرایطی قرار گرفتید که خودرو به دلیل خرابی باتری روشن نشد، میتوانید با مراکز امداد خودرویی مثل امداد خودرو شیراز تماس بگیرید تا کارشناسان در محل مشکل شما را بررسی و رفع کنند.
علت خراب شدن باتری ماشین چیست؟
باتری خودرو ممکن است به دلایل مختلف دچار مشکل شود و این مشکلات معمولاً به دو دسته اصلی تقسیم میشوند: کاهش شارژ و خرابی قطعی باتری. کاهش شارژ همیشه به معنای خراب شدن باتری نیست؛ برای مثال اگر دینام خودرو به درستی عمل نکند، باتری خیلی سریع پس از روشن شدن خودرو تخلیه میشود، اما این وضعیت الزاماً نشاندهنده خرابی باتری نیست.
با این حال، برخی عوامل باعث خرابی واقعی باتری میشوند که مهمترین آنها عبارتند از:
- روشن ماندن طولانی سیستمهای برقی خودرو
- استفاده از سیستمهای صوتی پرمصرف یا نامتعارف
- وارد شدن ضربه یا آسیب فیزیکی به باتری
- تغییرات شدید دمای محیط
- انتخاب باتری با ظرفیت نامناسب برای خودرو
- مشکل در بستها یا پایههای نگهدارنده باتری
- اتصال کوتاه در قطبهای باتری
- باقی ماندن بخار اسید داخل باتری
- نشت اسید از بدنه باتری
برای درک بهتر و جلوگیری از خرابی زودهنگام باتری، لازم است هر یک از این موارد به صورت جداگانه بررسی شوند. همچنین در مواقعی که خودرو به دلیل مشکلات باتری روشن نمیشود، تماس با یک شرکت امداد خودرو مطمئن مثل امداد خودرو ارومیه میتواند کمک بزرگی باشد تا باتری سریعاً بررسی و مشکل برطرف شود.
روشن ماندن طولانی سیستمهای برقی خودرو
چراغها، کولر، سیستم صوتی و سایر تجهیزات برقی خودرو مستقیماً انرژی خود را از باتری دریافت میکنند. اگر این سیستمها برای مدت طولانی روشن بمانند، به ویژه کولر با دور بالا، فشار زیادی به باتری وارد میشود. این فشار باعث تشدید واکنشهای شیمیایی درون باتری شده و میتواند منجر به آسیب و کاهش طول عمر آن شود. بنابراین همواره قبل از خاموش کردن خودرو مطمئن شوید که چراغها و سایر تجهیزات برقی خاموش شدهاند.
استفاده از سیستمهای صوتی غیر استاندارد
سیستمهای صوتی استاندارد مصرف برق چندانی ندارند، اما بسیاری از سیستمهای صوتی نصب شده روی خودروها غیر استاندارد هستند و مصرف برق بالایی دارند. این موضوع باعث میشود باتری تحت فشار بیشتری قرار گیرد و در طولانی مدت احتمال خرابی آن افزایش یابد.
ضربه خوردن باتری
باتریها به ضربه حساس هستند. تصادفات یا برخورد باتری با بدنه یا بستهای آن هنگام نصب، میتواند باعث آسیب فیزیکی به باتری شود. حتی ضربههای کوچک هنگام جاگذاری باتری در جای خود هم میتواند به تدریج منجر به خرابی آن شود.
تغییرات شدید دما
دمای محیط تأثیر مستقیم بر عملکرد باتری دارد. سرمای شدید باعث کند شدن واکنشهای شیمیایی درون باتری شده و ممکن است خودرو در هنگام استارت دچار مشکل شود. از سوی دیگر گرمای زیاد موجب افزایش حجم بخار تولید شده داخل باتری میشود و این موضوع خطرات جدی ایجاد میکند و میتواند منجر به خرابی شود.
انتخاب باتری با ظرفیت نامناسب
استفاده از باتریای که ظرفیت آن با نیاز خودرو هماهنگ نیست، نه تنها باعث خالی شدن زودهنگام شارژ میشود، بلکه فشار بیش از حد به باتری وارد میکند و احتمال آسیب دیدن آن را افزایش میدهد. برای انتخاب صحیح، حتماً به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید و ظرفیت مناسب را انتخاب کنید.
مشکل در بستها و پایه نگهدارنده باتری
با گذر زمان بستهای باتری ممکن است شل شوند یا سولفاته شوند که باعث خوردگی و فرسودگی آنها میشود. پایه نگهدارنده باتری نیز در اثر ضربه میتواند آسیب ببیند. مشکلات مربوط به بستها و پایهها ممکن است تکانههایی به باتری منتقل کند و در نهایت موجب خرابی آن شود.
اتصال کوتاه در قطبهای باتری
کثیفی یا خرابی کلکتور سوییچ استارت میتواند باعث اتصال کوتاه بین قطبهای باتری شود. این مشکل به سرعت باتری را از کار میاندازد و معمولاً نیاز به تعویض آن است. در هنگام سرویس استارت، با تمیز یا تعویض زغال استارت میتوان از وقوع این مشکل جلوگیری کرد.
باقی ماندن بخار اسید درون باتری
اگر حفره درپوش باتری اسیدی بسته باشد، بخار داخل باتری نمیتواند خارج شود. تجمع بخار ممکن است باعث تغییر شکل باتری شود و به عنوان نشانهای از خرابی محسوب شود. همچنین این وضعیت خطر انفجار را افزایش میدهد، بنابراین بررسی و اطمینان از باز بودن حفرهها ضروری است.
نشت اسید باتری
در اثر ضربه، فرسودگی یا پایان عمر باتری، بدنه آن ممکن است سوراخ شده و اسید نشت کند. هیدروژن سولفید موجود در مایع نشتی بویی شبیه تخم مرغ گندیده ایجاد میکند. در این شرایط معمولاً تنها راه حل تعویض باتری است.
راهکارهای جلوگیری از خرابی باتری خودرو
برای افزایش طول عمر باتری و کاهش احتمال خرابی آن، رعایت چند نکته کلیدی ضروری است:
- سطح آب و اسید باتری را به صورت دورهای بررسی کنید.
- در صورت نیاز، فقط از آب مقطر برای پر کردن باتری استفاده کنید.
- سر باتریها و بستها را همیشه تمیز نگه دارید.
- از محکم بودن بستها و پایه نگهدارنده باتری مطمئن شوید.
- استفاده از سیستمهای برقی خودرو را در حد متعادل نگه دارید.
- از افزایش بیش از حد دمای خودرو جلوگیری کنید.
- برای شارژ مجدد باتری، روش شارژ آرام با جریان کم را انتخاب کنید.
- هرگز باتری را بیش از ظرفیت توصیه شده (مثلاً ۱۲ ولت و ۵۵ تا ۶۵ آمپر) شارژ نکنید.
- از باز بودن حفرههای درپوش باتری اطمینان حاصل کنید.
- هنگام جدا کردن باتری، ابتدا کابل منفی و سپس کابل مثبت را جدا کنید تا خطر اتصال کوتاه کاهش یابد.