قیمت نهایی حج چقدر است؟

به گزارش باملین به نقل از فارس، ۱۴۰ میلیون تومان باید برای حج پرداخت کنیم، این هم قبض است. پس قیمت نهایی چیست؟» این را یکی از شرکت کنندگان در حج ۱۴۰۳ که ۱۸ سال در انتظار انجام حج بوده است، می گوید.

حدود سه ماه تا آغاز عملیات حج باقی مانده است اما قیمت نهایی حج هنوز قطعی نشده است و بسیاری از شرکت کنندگان به دلیل گرانی علی الحساب نگران قیمت نهایی این سفر هستند. در مورد سهمیه ۸۲ هزار نفری ایران، «حدود ۴۰ هزار نفر برای حج ثبت نام کرده اند». غلامرضا رضایی، معاون سازمان حج نیز می گوید: «برای تعیین قیمت حج منتظر اعلام نرخ ارز و برخی هزینه ها مانند هزینه پرواز و خدمات در عربستان هستیم.» البته گفته می شود «قیمت هر حج امسال کمتر از ۱۱۰ میلیون تومان نیست».

سال گذشته که هزینه حج ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان محاسبه شد، این مبلغ ۱۰۹ تا ۱۴۲ میلیون تومان بود. مسئولان در تلاش هستند تا برای عملیات حج امسال هم نرخ ارز را تعیین کنند.

با توجه به هزینه حج که بیش از ۴ هزار دلار است، هزینه حج در برخی کاروان ها به بیش از ۱۵۰ میلیون تومان می رسد. در ادامه سیدعباس حسینی رئیس سازمان حج و زیارت در صورتی که هزینه حج کمتر از مبلغ پیش بینی شده باشد، اعلام کرده است که «هزینه های اضافی به زائران برگردانده می شود».

گرانی حج از سوی سعودی ها به بهانه ارائه خدمات مختلف باعث شده تا برخی از زائران کشورهایی مانند بنگلادش و پاکستان که بیشترین سهمیه حج را دارند، نتوانند از این سفر معنوی برخوردار شوند. در حالی که هدف عربستان از این خدمات افزایش تعداد زائران و جذب گردشگر است.

مدیر کاروان حج، رضا محسنی می گوید: «قیمت حج هر سال در حال افزایش است و با این روند، بسیاری دیگر توان پرداخت آن را ندارند». از سوی دیگر علی مومنی می گوید: «حج برای مردم مقرون به صرفه است و وقتی ارز بالا می رود نمی توان قیمت حج را ثابت نگه داشت».

افزایش سود سپرده زائرانی که بیش از ۱۶ سال یک میلیون تومان و ۵۰۰ هزار تومان در بانک سپرده گذاری کرده اند و یا کاهش تعداد پرسنل می تواند در کاهش مبلغ پرداختی زائران و هزینه نهایی سفر موثر باشد. سیدعبدالفتاح، نماینده ولی فقیه حج و زیارت نیز از مسئولان خواست که «تعداد کارگزاران را بدون کاهش خدمات کاهش دهند».