مراحل ثبت، ارائه و دفاع از پروپوزال ارشد و دکتری

نوشتن و انجام پروپوزال گامی مهم در مسیر فارغ التحصیلی در مقاطع ارشد و دکتری و انجام پایان نامه آن‌هاست. این کار در مقطع ارشد و دکتری مراحل خاص خود را دارد. به طوری که دانشجو به منظور اتمام بی‌دردسر تحصیلات خود باید با تمامی این مراحل آشنا باشد. البته در این مسیر؛ یعنی ثبت، ارائه و دفاع از پروپوزال می‌توانید از افراد کاربلد و باتجربه هم بهره بگیرید. ما نیز در موسسه پایان نامه کار درخدمت شما هستیم تا از صفر تا صد انجام پایان نامه دکتری و ارشد و پروپوزال شما را بنویسیم. آیا قصد دارید با مراحل ثبت، ارائه و دفاع از پروپوزال ارشد و دکتری آشنا شوید؟ پس تا پایان ما را همراهی کنید.

برای نوشتن پروپوزال ارشد و دکتری، چه مراحلی را باید طی کرد؟

بین پروپوزال کارشناسی ارشد و دکتری و مراحل ثبت و ارائه آن، تفاوت‌های خاصی وجود دارد. یکی از این تفاوت ها، موضوع پروپوزال است. قطعا هم در مقطع ارشد و هم در دکتری، نوشتن پروپوزال، فرایندی مهم و حیاتی است. اگر دانشجوی ارشد باشید، باید پس از نوشتن پروپوزال، برای بررسی بیشتر کار علمی خود را در اختیار گروه تخصصی محل تحصیل قرار بدهید. سپس باید صبر کنید که تصمیمات لازم درباره رد یا پذیرش آن گرفته شود. اما درباره دکتری باید گفت که این پروسه متفاوت است. مراحل این فرایند به شرح زیرند:

۱ – انتخاب موضوع مناسب و اعمال نگارش‌های ابتدایی

نخستین گامی که در مسیر نگارش پروپوزال باید بردارید، انتخاب موضوع است. به طوری که موضوعی غیرتکراری و کاربردی برای کار علمی خود انتخاب کنید. اگر در همین گام، دقت و خلاقیت کافی را برندارید و موضوع مناسبی را انتخاب نکنید، سایر گام‌ها نیز تحت الشعاع قرار می‌گیرند. به طوری که برای سایر مراحل شانس شما کاهش می‌یابد. طوری که احتمالا باید از ابتدا کار خود را شروع کنید. بنابراین بهتر است در مسیر انتخاب موضوع با استاد راهنمای خود به خوبی مشورت کنید.

۲ – تهیه نسخه نهایی پروپوزال و اخذ تایید استاد راهنما و مشاور

بعد از آنکه پیش‌نویس ابتدایی پروپوزال را تهیه کردید، باید محتوای آن طبق استاندارد‌های دانشگاه تهیه کنید. به طوری که از نظر ویرایش ادبی، پلاجریسم و مشکلات نگارشی، کار بررسی شود و طبق استاندارد‌های محل تحصیل ارائه شود. چنانچه تمامی این موارد رعایت شوند، اساتید راهنما کار علمی شما را تایید خواهند کرد.

۳ – تهیه نسخه‌ای از کار علمی برای واحد تحصیلات تکمیلی

در هر دانشگاهی وظیفه شورای تحصیلات تکمیلی وظیفه دارد به امور دانشجویان ارشد و دکتری و امور آن رسیدگی کند. بعد از آنکه پروپوزال را تکمیل کردید و نسخه نهایی آن را گردآوری کردید، باید آن را به این شورا ارائه کنید. شورای تحصیلات تکمیلی هم زمان دقیق دفاع را برای شما تعیین خواهند کرد.

۴ – مشخص شدن زمان و داوران جلسه دفاع

همانطور که گفتیم پس از ارائه نسخه نهایی پروپوزال، زمان و داوران جلسه دفاع توسط شورای تحصیلات تکمیلی مشخص می‌شوند. توصیه می‌کنیم به منظور انجام بهتر این مرحله فرم‌های مختلف را از سایت دانشگاه دانلود و بررسی کنید. از مهم‌ترین این فرم‌ها می‌توان به فرم درخواست تعیین استاد، بخشنامه انجام رساله، فرم درخواست دفاع، فرم پروپوزال و… اشاره کرد. سپس باید مراحل اداری این فرم‌ها را پیش ببرید. چنانچه دانشجوی پردیس خودگردان، پیام نور و یا غیرانتفاعی هستید، باید از هزینه‌های مربوطه هم آگاه شوید. منظور هزینه‌های مربوط به دفاع از پروپوزال می‌باشد.

۵ – نوبت به جلسه دفاع می‌رسد!

در جلسه دفاع دئ استاد راهنما و مشاور به همراه یک داور حضور دارند که تخصصش، حوزه تحصیلی شماست. چنانچه در این جلسه نتوانید اساتید داور را متقاعد کنید، ممکن است درخواست انجام مجدد کار را به شما بدهند. چنانچه پروپوزال شما نیاز به اصلاحات داشته باشد، موظفید که این اصلاحات را اعمال کنید. سپس نسخه کامل شده را به شورای تحصیلات تکمیلی دانشگاه ارسال کنید.

۶ – به تصویب رسیدن پروپوزال در جلسه شورای تکمیلی

شورای تحصیلات تکمیلی در روز‌های خاصی جلسات خود را برگزار می‌کند. شما نیز در روز‌های مشخصی برای تصویب نهایی به سراغ این شورا بروید.

۷ – تحویل مدارک به شورای تحصیلات تکمیلی

شاید بپرسید که باید کدام مدارک را به این شورا ارائه کنیم؟ مهم‌ترین این مراحل به شرح زیرند:

  • پروپوزال به امضا رسیده توسط استاد راهنماو مشاور
  • فرم مربوط به نظرات استاد راهنما، مشاور و داور
  • تاییدیه سامانه ایرانداک
  • فرم کد اخلاق پژوهشی
  • تایید بارگزاری پروپوزال در کتابخانه دانشگاه

۸ – به امضا رسیدن مدارک و ارسال نامه ابلاغیه

درصورتی که تمامی مدارک گفته شده در مرحله قبل را ارائه کردید، باید به سراغ تایید گرفتن از مدیر تحصیلات تکمیلی بروید. چنانچه ایشان نامه تصویب نهایی پروپوزال را دریافت کند، یک نامه به اساتید مشاور و راهنما میفرستد. موضوع این نامه، شروع فرایند نگارش رساله است. از این نامه به عنوان ابلاغیه تصویب پروپوزال شناخته می‌شود.

بهترین خدمات انجام پروپوزال ارشد و دکتری را از پایان نامه کار بخواهید!

اگر در مسیر انجام پایان نامه ارشد و دکتری و یا نوشتن پروپوزال به راهنمایی و مشورت نیاز دارید، یا قصد دارید انجام این کار را به افراد کاربلد بسپارید، بهترین گزینه پیش روی شماست. موسسه پایان نامه کار بهترین موسسه انجام پایان نامه ارشد و دکتری محل فعالیت بهترین اساتید و نخبگان علمی است! به طوری که می‌توانید انتظار بهترین مشورت‌ها و یا سایر خدمات علمی را از آن‌ها داشته باشید. ما بهترین گزینه برای افرادی هستیم که درقبال کیفیت بالای خدمات، به دنبال قیمتی مناسب هستند! ما تعرفه‌هایی را برای خدمات باکیفیت خود تعیین می‌کنیم که به هیچ وجه سبب دغدغه شما عزیزان نمی‌شوند. کافیست با ما تماس بگیرید تا همکاران ما شما را از صفر تا صد مسیر راهنمایی کنند. سپس درصورت نیاز، انجام خدمات دانشجویی و علمی شما را برعهده خواهیم گرفت.