معرفی انواع دفتر+ کاربرد آنها ( راهنمای خرید دفتر )

دفتر یکی از نوشت افزارهای ضروری است که با توجه به کاربرد آن، انواع مختلفی نیز از آن تولید می شود. با فرارسیدن ایام مدرسه، باید به فکر خرید دفتر و لوازم تحریر برای فرزندان خود باشید. در این زمان است که شما باید با انواع دفتر و کاربرد هر کدام از آن‌ها آشنایی داشته باشید. اگر قصد خرید یک دفتر حوب را دارید بهتر است یک سری فاکتورها و نکات مهم را مد نظر قرار دهید تا بتوانید یک دفتر خوب متناسب با نیازتان را خریداری نمایید. در ادامه به معرفی انواع دفاتر و کاربرد آن ها خواهیم پرداخت.

معرفی انواع دفتر و کاربرد هر یک از آن ‌ها

دفترها در انواع مختلفی و با هدف خاصی تولید و بازار عرضه می گردند. بنابراین این مسئله بسیار مهم است که ما انواع دفترها را بشناسیم و بدانیم آیا برای فرزندمان در دوران مدرسه مناسب می‌باشد یا خیر. بعضی از دفترها کاربرد اداری دارند. در ادامه انواع مختلف دفترها را به شما معرفی می کنیم تا بتوانید با توجه به نیاز خود از بین آن ها انتخاب کنید و تهیه نمایید.

معرفی انواع دفتر+ کاربرد آنها ( راهنمای خرید دفتر )

دفتر مشق

از دفتر مشق دانش آموزان برای نوشتن تکالیف خود استفاده می کنند. این نوع دفتر در ابعاد مختلفی در بازار موجود هستند که سایز مورد استفاده برای این نوع دفتر سایز B5 است با ابعاد حدودی ۱۷ در ۲۵ سانتی ‌متر است و کاربرد بیشتری نسبت به سایر سایز های این دفتر دارد. همچنین این دفتر دارای تعداد برگه های متفاوتی است که از ۳۰ برگ تا ۲۰۰ برگ در بازار موجود هستند. انتخاب شما بسته به این است که آموزگار برای مشق هر درسی، دفتر چند برگ توصیه کند.

ویژگی هایی که هنگام خرید دفتر مشق باید توجه کنیم: قبل از هر چیز باید در نظر داشته باشید که دفتر مشق را برای چه درست و چه کاری می خواهید استفاده کنید. به عنوان مثال دفتر مشق ریاضی و دفتر مشق علوم با هم متفاوت بوده و برای نوشتن مشق های ریاضی نیاز به صفحات و برگه های بیشتری خواهید داشت. بنابراین اولین موضوعی که باید در نظر بگیرید تعداد برگ مورد نیازتان می باشد.

کاغذ دفترها در دو نوع کلی کاهی و سفید موجود می باشد. کاغذ ها بر اساس وزن و کیفیتی که دارند هم دسته بندی می شوند. به طور حتم هر چه کیفیت کاغذ بهتر باشد نوشتن برای مصرف کننده بهتر و راحت تر می شود. همچنین در نظر داشته باشید که دفتر مشق با کاغذ باکیفیت تر باشد قیمت دفتر بالاتر و بیشتر می شود.

از دیگر مواردی که در هنگام خرید دفتر مشق باید به آن توجه داشته باشید نوع جلد دفترچه مشق می باشد. جلد دفاتر ممکن است کاغذی، مقوایی، چرم، سیلیکونی و … باشد. زمانی که دفتر مشق جلد زیباتر و جذاب تری داشته باشد قطعا نوشتن و استفاده از دفتر برای شما راحت تر خواهد بود. به طور کلی دانش آموزان تمایل بیشتری به استفاده از دفتر مشق های فانتزی از خود نشان می دهند.

اگر قرار است کودک شما با سن کم دفتر و وسایل تحریر خود را حمل کند بهتر است از دفترهایی با وزن پایین استفاده کنند. دفترهای مشق با جلد و کاغذ ضخیم دارای وزن بالاتری هستند پس در هنگام خرید دفتر مشق این نکته را هم مد نظر داشته باشید.

مناسب ‌ترین اندازه برای دفتر مشق دانش ‌آموزان، سایز B5 یا ۵/۱۷ در ۲۵ سانتی متر است. بچه‌ ها معمولا روی صفحاتی با این اندازه تسلط کافی دارند. دفتر مشق و تکالیف باید فاصله استانداردی میان خطوط داشته باشد تا بچه‌ ها در نوشتن تسلط داشته باشند. این فاصله‌ ی استاندارد بین خطوط حدود یک سانتی‌ متر است.

دفترچه یادداشت

درواقع به دفترهای یادداشتی که در ابعاد کوچک تولید می شوند، دفترچه یادداشت می گویند. به همین علت پسوند چه را کنار واژه دفتر برای توصیف آن استفاده می‌کنند که به معنی دفتر کوچک می‌باشد. استفاده از notepad زمانی عمومیت پیدا کرد که مردم احتیاج به دفتری داشتند تا بتوانند نوشته خود را همراه داشته باشند و همچنین نیازی به حمل یک دفتر بزرگ نداشته باشند. در نتیجه دفترچه یادداشت ابداع و تولید گردید.

کاربرد دفترچه یادداشت

  • ثبت تکالیف و کارهای دانش‌آموزان
  • ثبت شماره‌ها و اطلاعات افراد
  • نوشتن یادداشت‌های روزانه
  • نوشتن گزارشات
  • نوشتن لیست خرید

در تولید دفترچه یادداشت محدویتی وجود ندارد و در طرح های گوناگونی تولید می شوند. شاید رایج ترین نوع دفترچه یادداشت نوع سیمی آن باشد. حداقل همه ما از کودکی و دوران مدرسه دفترچه یادداشت های سیمی را به خاطر داریم. حتی با وجود گجت های دیجیتال مثل لپ تاپ، تبلت و گوشی هوشمند، دفترچه یادداشت طرفداران خود را دارد.

این نوع دفترها چه برای امور مدرسه و چه برای امور اداری، گزینه بسیار مناسبی خواهند هستند. شما می ‌توانید از دفترچه یادداشت‌ های A6 و یا A7 استفاده کنید. دفترچه یادداشت ‌های B7 تحت عنوان دفترهای پاسپورتی شناخته می ‌شوند و شما می ‌توانید آن‌ ها را در داخل جیب یا کیف خود قرار دهید و در زمان مسافرت از این دفترچه ‌ها استفاده کنید.

B6: در میان ابعاد رایج دفترچه یادداشت، این از اندازه‌های بزرگ است. با ابعاد دوازده و نیم در هفده و نیم سانتی‌متری که دارد، می‌توانید از آن برای برنامه‌نویسی روزانه، گزارشات، آموزش لغات زبان‌ها، خاطره‌نویسی و ثبت ایده‌ها استفاده کنید.

B7: دفترچه یادداشت در این اندازه به پاسپورتی معروف است. ابعاد حدودی دوازده‌ونیم در نه سانتی ‌متری این دفترچه یادداشت آن را برای حمل در کیف و جیب مناسب می ‌کند.

A7: این اندازه دفترچه یادداشت با نام میکرو شناخته می‌شود. می‌توان گفت در میان اندازه‌های رایج، کوچک‌ترین ابعاد (حدود ۱۰ در ۷ سانتی‌متر) را دارد و بهترین گزینه برای ثبت تکالیف دانش آموزان می باشد.

دفتر نقاشی

دانش آموزان برای نقاشی کشیدن به دفتری نیاز دارند که خط نداشته باشد که ابعاد این دفترها بین A3 تا B5 متفاوت است. اولین و مهم ‌ترین پارامتری که در انتخاب انواع دفتر نقاشی باید در نظر گرفت جنس کاغذ آن است.

نمی ‌توان گفت بهترین جنس کاغذ برای نقاشی چیست، تعیین جنس آن به نیاز شما بستگی دارد. دفترهای نقاشی از کاغذهای مختلفی نظیر کاغذ معمولی، کاغذ کارتریج، کاغذ آبرنگ، کاغذ مرطوب، کاغذ کرافت و در برخی موارد کاغذ مشکی تولید می شوند، تصمیم گیری در مورد نوع کاغذ دفتر، تحت تاثیر کاربردی است که شما از دفترتان انتظار دارید.

برای نقاشی با ابزار خیس یا تر مانند گواش، آبرنگ، اکریلیک و رنگ روغن باید از دفتری با کاغذهای ضخیم‌ تر استفاده کرد. آن چه که ضخامت کاغذ انواع دفتر نقاشی را تعیین می ‌کند، وزن آن است. هر چه وزن کاغذ بیشتر باشد، کاغذ ضخیم ‌تر و در مقابل هرچه وزن کاغذ کمتر باشد، کاغذ نازک ‌تر است. یکی از پرفروش‌ ترین مدل‌ های صحافی دفتر نقاشی، صحافی ته ‌چسب است.

اما انواع مختلفی مانند صحافی سیمی، منگنه و دوخت نیز برای دفاتر نقاشی به کار می‌رود. در مقابل دفاتر طراحی بیشتر به سبک صحافی سیمی تولید می ‌شوند. از مزایای این دفاتر این است که به صورت ۱۸۰ درجه باز می ‌شوند و می ‌توان از تمام فضای کاغذ استفاده کرد.

جلد دفتر نقاشی از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که کاور و پوشش محافظ نقاشی ها و طرح های شماست. هرچه جلد سخت تر و مقاوم تر باشد، به همان اندازه محافظت از اوراق داخلی آن بیشتر است. برای مدرسه ابعاد B5 و همچنین A4 مناسب است. اما اگر هنرجو هستید، ممکن است استاد ترجیح دهند از دفتر A3 استفاده کنید.

دفتر کلاسوری

امروزه یکی از پرطرفدارترین دفتر ها در بین دانش آموزان و به ویژه دانشجویان، دفتر کلاسوری است. به خاطر انعطاف‌پذیری بالا در تعیین تعداد برگه از محبوبیت خاصی برخوردار است و می ‌توان به‌ راحتی با استفاده از کاغذ کلاسوری تعداد برگ آن را زیاد کرد.

دفتر کلاسوری از یک جلد سخت مانند پلاستیک، چرم، مقوا و غیره ساخته شده است که وظیفه ی آن محافظت از برگه های داخل آن است. با توجه به ویژگی جذاب کم و زیاد کردن تعداد برگه ها در این نوع دفتر، شما می توانید جزوه های تعداد زیادی از دروس را در یک دفتر کنار هم جمع آوری نمایید.

یکی دیگر از مزایای این نوع از دفاتر می ‌توان به وزن سبک و حجم کم آن اشاره کرد که سبب شده کار حمل آن ها راحت ‌تر باشد. با توجه به حلقه‌ های موجود در این دفاتر اگر تعداد حلقه ‌های این دفاتر بیشتر باشد ورق زدنشان راحت ‌تر بوده و حفظ برگه ‌ها نیز بهتر صورت می ‌گیرد. در این مدل از دفاتر یک سری دیوایدر وجود دارد که برای جداسازی مباحث از هم استفاده می‌ شود و باعث نظم و ترتیب بیشتری می‌ شود.

دفتر زبان

به دفترهای دو خط دفتر زبان می گویند. این نوع دفترها به خصوص برای مبتدیان و برای نوشتن انگلیسی مناسب است. بسیاری از افراد سعی می‌کنند مهارت‌های زبانی خود را افزایش دهند، این افراد یا دانش‌آموز هستند یا علاقه‌مند به یادگیری که در هر دو صورت برای تمرین و یادگیری زبان نیاز دارند تا ابزارهایی مانند دفتر زبان انگلیسی داشته باشند که برای نوشتار و تمرین از آن استفاده کنند.

یکی از ویژگی ‌های مهمی که هنگام خرید دفتر زبان باید به آن توجه شود، نوع کاغذ استفاده شده برای دفتر است. این موضوع می ‌تواند بر روی تجربه فرد برای نوشتن و تمرین تاثیرگذار باشد. طراحی و جذابیت جلد دفاتر به خصوص دفترهای زبان می ‌تواند راهی باشد که فرد برای خرید دفتر زبان انگلیسی ترغیب شود.

دفتر دو خط زبان به کودکان آموزش می ‌دهد تا حروف را به درستی بنویسند و هنگام نوشتن به اندازه حروف، فاصله آن ‌ها از یکدیگر توجه کنند تا هر حرف در جای مناسب خود قرار گیرد. این دفاتر به کودکان کمک می ‌کند تا بعد ها بتوانند بر روی دفاتر تک خط، حروف انگلیسی را به راحتی انتقال دهند.

افرادی که علاقه ‌مند به یادگیری زبان هستند بهتر است که خرید دفتر زبان انگلیسی را اولویت قرار دهند زیرا این امکان را فراهم می ‌کند تا با تمرین و یادداشت ‌برداری در این زمینه بیش از پیش مهارت کسب کنند.

دفتر شطرنجی

نوع کاربری دفترهای شطرنجی به شکلی است که در مقاطع تحصیلی مختلف کاربرد دارد؛ از گرایش های مهندسی و نقشه کشی گرفته تا قالیبافی، خیاطی و نقاشی. اگر کودک خردسال در منزل دارید، به کمک این دفتر می توانید مهارت های او را در شناخت الگوها تقویت کنید. علاوه بر این؛ دفتر شطرنجی برای شکوفا کردن خلاقیت و کمک به یادگیری در این سنین ابزاری بسیار کاربردی محسوب می شود.

خط کشی دفترهای شطرنجی به شکلی است که مختصات دقیق صفحه را در اختیار کاربر قرار می دهد. بنابراین برای ترسیم خطوط یا طرح های مختلف که ظرافت خاصی دارند، نیازی به استفاده از خط کش ندارید.

دفتر طراحی

دفتر طراحی برای هنرمند ها خیلی با ارزش است. استفاده از دفتر طراحی قدری با نقاشی متفاوت است. نقاشی معمولا هنری است اما طراحی می ‌تواند هم هنری و هم حرفه‌ ای باشد. مثلا افرادی که در حوزه‌ های معماری، نقشه ‌کشی، طراحی صنعتی، پوشاک و … فعالیت دارند، از دفتر طراحی استفاده می‌ کنند.

کاغذ دفتر طراحی می ‌تواند از جنس کاغذ کارتریج، کاغذ آبرنگ یا کاغذ کاهی باشد. اما بهترین جنس، کاغذ کارتریج است. به این دلیل که تراکم بالایی دارند و بافت خاص آن‌ها گرافیت را پخش نمی‌ کند. برای رشته‌های طراحی و مهندسی بهتر است از سایز A3 استفاده شود. درحالی‌که سایز A4 برای رشته‌های هنری مناسب ‌تر است.

دفتر خاطرات

ممکن است افراد مختلف، اهداف گوناگونی برای خاطره‌ نویسی وثبت وقایع روزانه خود داشته باشند. در اصل خاطره ‌نویسی یا همان روزنگاری به ثبت رویداد ها و وقایع روزانه در یک دفتر مخصوص که به آن دفتر خاطرات می ‌گویند، گفته می‌ شود. امروزه محققان می ‌گویند که با نوشتن خاطرات روزانه یا ثبت اتفاقات خاص زندگی ‌تان مانند بیمار شدن عزیزان، از دست دادن کار یا بحث و جدل با دیگران و توصیف دقیق احوال خود می ‌توانید از نظر جسمی و روحی سالم بمانید.

یادداشت‌برداری روزانه به ما کمک خواهد کرد تا افکار خود را ساماندهی کنیم. احساسات مثبت و منفی خود را درک کرده و آن‌ها را بپذیریم، پذیرش اولین شرط برای رسیدن به آرامش است. با استفاده از این روش می ‌توانید تمام افکار، احساسات و اتفاقات روزانه در مورد دوره‌های مختلف یا اتفاقات خاص در زندگی خود را ثبت و ضبط کنید.

اگر قصد خرید دفتر خاطرات دارید اولین نکته ای که باید به آن توجه کنید کاربردی بودن آن است. ابتدا باید تصمیم بگیرید که به چه دلیلی می خواهید دفتر خاطرات داشته باشید. آیا می خواهید از آن به عنوان یک دفتر یادداشت روزانه، دفتر برنامه ریزی و… استفاده کنید یا کاربردی دیگر برای آن در نظر گرفته اید. انواع دفتر خاطرات در اندازه ها و مدل های متفاوت در بازار موجود است و از این نظر با مشکلی روبرو نخواهید شد.

برخی از این دفترها با استفاده از چسب و برخی دیگر با سیم یا گیره صحافی شده‌ اند. پس هنگام خرید دفترچه خاطرات محصولی انتخاب کنید که انگیزه نوشتن را در شما ترغیب کند.

دفتر برنامه ریزی

پلنر یا دفتر برنامه ریزی روشی عالی برای نظم بخشیدن و هدفمند کردن هر چیزی است که در زندگی با آن سر و کار دارید از لیست وظایف گرفته تا لیست خرید روزانه و اهداف رژیمی را شامل می شود تا با برنامه ریزی دقیق پیش بروید. این نوع دفتر برای تمامی سنین در بازار موجود است. همچنین برای انتخاب بهترین خودکار برای نوشتن در مدرسه و دانشگاه نیز میتوانید مقاله فوق را مطالعه نمایید.

پلنر برای کسانی مناسب است که عادت دارند تمامی کارهای روزانه با ذکر دقیق ترین جزئیات مشخص کنند. البته توجه داشته باشید که از ویژگی های پلنر از نوع روزانه که معمولا در فرمت A5 و A6 طراحی می شوند این است که فقط برای برنامه ریزی کارهای عادی روزمره نیستند بلکه می توان از آن برای مشخص کردن میزان مخارج، برنامه ورزشی روزانه، قرارهای کاری و غیره نیز استفاده کرد که نشانه چند کاربردی بودن آن هاست.

یکی از ویژگی های دفتر پلنر خوب این است که شما بتوانید اهداف بلند مدت و کوتاه مدت خود را به تفکیک در آن ثبت کنید. اولویت بندی اهداف مهمترین نکته ای است که باید هنگام برنامه ریزی با دفتر پلنر به آن توجه کنید. اینکه دقیقا کجا هستید، چه می خواهید و چه کارهایی را باید انجام دهید، موضوعی است که با اولویت بندی امکان انجام بدون نقص آن فراهم می شود.

یک دفتر پلنر خوب حتما بخشی را به برنامه های ماهانه، هفتگی و حتی روزانه اختصاص خواهد یافت. به کمک این بخش می توانید برنامه های ماهانه خود را در زمانی کوتاه مرور کنید و زمان بندی بهتری داشته باشید.

نکات عمومی برای خرید دفتر دانش آموزان

نکات عمومی برای خرید دفتر دانش آموزان

  • ابعاد دفتر: دفاتر از نظر ابعاد بسیار متنوع هستند. تنوع در ابعاد دفتر (A4، A3،A5 ، B5 و …) برای کاربردهای مصرفی متفاوت در نظر گرفته شده‌اند. شما با در نظرگیری نیاز خود می‌توانید، دفتری با ابعاد مناسب را خریداری کنید. همچنین دفتری را تهیه کنید حمل و نقل آن آسان باشد و به راحتی در کوله پشتی مدرسه فرزندانتان قرار گیرد.
  • تعداد برگه: دفاتر براساس تعداد برگه نیز طبقه بندی می‌شوند. شما با توجه به مصرف خود می‌توانید دفتر ۴۰ برگ، ۵۰ برگ، ۶۰ برگ، ۸۰ برگ، ۱۰۰ برگ و یا دفتر ۲۰۰ برگ را انتخاب کنید. اصولا دفاتر ۴۰ یا ۵۰ برگ برای دروس سبک‌ مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • وزن دفتر: همانطور که می دانید، هرچه تعداد برگه های یک دفتر بیشتر باشد، وزن آن نیز بیشتر خواهد بود. جلد به کار رفته در دفتر نیز در وزن آن بی تاثیر نیست. بهتر است قبل از خرید، به وزن دفتر دقت داشته باشند. استفاده از کاغذ های نامناسب و یا جلدهای بی ‌کیفیت، سبب افزایش وزن در دفاتر می‌ شود.
  • نوع برگه: نوع برگه تاثیر مستقیمی بر وزن دفتر دارد. از این رو، بهتر است دفاتری را تهیه کنید که کاغذ آن، دارای گراماژ حداکثر ۷۰ یا ۸۰ گرم باشد. این نوع دفاتر بهترین نوع هستند. علاوه بر این، نوع کاغذ نیز بسیار مهم است. کاغذهای کاهی یا کرمی به سبب رنگ، چشم را خسته می‌کنند. همچنین به دلیل نازکی زودتر در معرض آسیب قرار می‌گیرند. کاغذهای سفید بهترین انتخاب هستند.
  • نوع خط کشی: دفتر یک خط با فاصله خطوط ۶-۷-۸-۹ میلی ‌متری برای مشق نیز استفاده می‌ شود. دفاتر مشق حاشیه ‌دار با فاصله خطوط بیشتر، نیز برای محصلان مقطع دبستان مناسب ‌تر هستند. دفترهایی با خط کشی شطرنجی، یا مربعی برای رسم خط و آموزش ریاضی و الگو کاربرد دارند. دفترهای بدون خط و سفید، برای نقاشی کاربرد دارند. دفتر های دو خط نیز برای دروس زبان مناسب هستند.
  • نوع صحافی: صحافی اصولی باعث مقاومت دفتر و جدا نشدن برگه ‌ها می‌ شود. نکته دیگر اینکه با صحافی‌ های متنوع می ‌توان میزان باز شدن دفتر و چگونگی جای‌گیری در دست را تغییر دارد. دفتر با صحافی چسبی از مقاومت کمتری به نسبت دیگر صحافی‌ها برخوردار است. دفترهایی با صحافی منگنه ‌ای، سیمی و فنردار از مقاومت بالایی برخوردار هستند. اما باید توجه داشته باشید از دفتر منگنه ‌ای نباید برگه‌ ای جدا کنید. زیرا سبب کنده شدن دیگر برگه ‌های دفتر می ‌شوند.
  • فرم صحافی: دفاتر موجود در بازار اصولا عمودی هستند. اما دفترهای افقی نیز امروزه بسیار باب شده‌اند. بهتر است برای دانش آموزان مقطع دبستان از دفتر افقی سیمی خریداری شود.
  • جنس جلد: جلد دفاتر در واقع محافظی برای برگه‌ها و مطالب مهم شما هستند. دفتری که انتخاب می ‌کنید باید جلدی بادوام در برابر پارگی و رطوبت داشته باشد. همچنین جلدهای طلقی، پلاستیکی یا چرمی بسیار مناسب هستند. دفترهای مقاوم با روکش پلاستیکی نیز از مرسوم ‌ترین و سبک‌ ترین نوع جلدها می ‌باشند.

دفتر خوب از کجا بخریم؟

دفتر خوب از کجا بخریم؟

ما تلاش کردیم مهم‌ ترین اطلاعاتی که برای خرید انواع دفترها مورد نیاز است، در این راهنمای خرید دفتر بگنجانیم. در خرید دفتر دقت کافی را داشته باشید تا آنچه را نیاز دارید خریداری کنید و همچنین از فروشگاه های معتبر خریدتان را انجام دهید تا از کیفیت محصول خیالتان راحت باشد.

فروشگاه اینترنتی لوازم تحریر برایتو عرضه کننده انواع دفتر و سایر نوشت افزار های مورد نیاز دانش آموزان در تمامی مقاطع تحصیلی و همچنین عرضه کننده ملزومات اداری می باشد و خدماتی نوین را جهت خریدی آسان، با کیفیت و قیمت مناسب در بستر اینترنت برای شما عزیزان فراهم نموده است و این خدمات ارایه شده توسط فروشگاه اینترنتی لوازم تحریر برایتو توسط کادری مجرب هفت روز هفته و در ۲۴ ساعت شبانه روز در سراسر ایران در دسترس می باشد.