مقایسه لپ تاپ لنوو و ایسوس؛ کدام بهتر است؟

اغلب افرادی که لپ‌تاپ دارند یا به دنبال خرید لپ‌تاپ هستند، نام برندهای لنوو و ایسوس را شنیده‌اند. این دو غول تولید لپ‌تاپ و تجهیزات کامپیوتری دنیا، محصولات متنوعی را تولید می‌کنند. برخی از محصولات این برندها برای گیمینگ، برخی برای بیزینس، برخی فعالیت‌های روزمره و … مناسب هستند. لپ‌تاپ‌های کدام برند نسبت به دیگری برتر هستند؛ ایسوس یا لنوو؟ با توجه به نیاز خود سراغ لپ‌تاپ‌های کدامیک از این برندها برویم؟ در این مطلب قصد داریم به بررسی و مقایسه لپ‌تاپ‌های ایسوس و لنوو بپردازیم.

لنوو در برابر ایسوس؛ دو غول لپ‌تاپ دنیا

این دو برند در واقع هلدینگ‌های غول‌پیکری هستند که به تولید لپ‌تاپ، کامپیوتر شخصی، تجهیزات جانبی و … می‌پردازند. لنوو یک برند چینی است که دفاتر مرکزی آن در پکن و کارولینای شمالی قرار دارند. از سوی دیگر ایسوس برندی تایوانی است که دفتر مرکزی آن در پایتخت این کشور، یعنی تایپه قرار دارد. در واقع می‌توان گفت اولین و مهم‌ترین تفاوت بین این دو غول صنعت کامپیوتر در جهان، ملیت آنهاست.

در زمینه تولید لپ‌تاپ، هر دو شرکت محصولات باکیفیت و کارآمدی دارند. به همین دلیل نمی‌توان به صورت قطعی گفت که کدامیک نسبت به دیگری برتری دارد. با این حال تفاوت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری زیادی بین محصولات این دو برند وجود دارد. موضوع ترجیح یکی از برندها با توجه به علایق و نیازهای شماست. قبل از این که نسبت به خرید کورکورانه لپ‌تاپ لنوو یا ایسوس اقدام کنید، بهترین کار مقایسه دقیق آنهاست.

شرکت لنوو سال ۱۹۸۴ تأسیس شد و نسبت به ایسوس که در سال ۱۹۸۹ آغاز به کار کرد، قدیمی‌تر محسوب می‌شود. لنوو در سال ۲۰۰۳ نام خود را به نام فعلی تغییر داد. جالب است بدانید که شرکت ایسوس در سال ۱۹۸۹ توسط چهار مهندس سابق شرکت ایسر (Acer) تأسیس شد.

همانطور که می‌دانید، دلیل اصلی انتخاب لپ‌تاپ‌ها، قابلیت استفاده آنها در مکان‌های مختلف و دسترسی و حمل راحت است. به همین دلیل لپ‌تاپ‌ها بیشتر مورد استقبال دانش‌آموزان و دانشجویان قرار می‌گیرند. البته که بیزینس‌من‌ها، خبرنگاران و سایر مشاغل هم استقبال خوبی از لپ‌تاپ دارند، اما بیشتر از دید و نیازهای دانشجویان لپ‌تاپ‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهند.

انتظاراتی که از لپ‌تاپ‌های لنوو و ایسوس داریم

فرقی نمی‌کند دانشجو باید یا یک دکتر؛ اگر به لپ‌تاپ نیاز دارید، دلایل مختلفی دارد. تقریبا تمام لپ‌تاپ‌ها دارای ویژگی‌های مشترکی هستند که خرید آنها مزایای زیادی به همراه خواهد داشت. به طور کلی انتظاراتی که از یک لپ‌تاپ لنوو یا ایسوس داریم کدامند؟ در ادامه چند مورد از ویژگی‌های مورد انتظار این لپ‌تاپ‌ها را بررسی خواهیم کرد.

۱٫ دسترسی راحت به اطلاعات

لپ تاپ خریداری می‌کنیم که راحت و در هر مکانی به اطلاعات خود دسترسی داشته باشیم. از فایل‌ها، عکس‌ها و فیلم‌ها گرفته تا بسیاری از اطلاعات دیگر در لپ‌تاپ‌ها، خیلی سریع در اختیار شما قرار می‌گیرند. این موضوع اهمیت بسیار زیادی دارد.

۲٫ قابلیت حمل و جابجایی

دلیل مهم دیگری که نسبت به خرید لپ تاپ اقدام می‌کنیم، حمل و جابجایی ساده آن است. شما می‌توانید لپ‌تاپ را داخل کیف خود گذاشته و با توجه به وزن کم، ساعت‌ها آن را حمل کنید.

۳٫ قابلیت‌های مالتی‌مدیا

امروزه لپ‌تاپ‌های مدرن لنوو و ایسوس دارای ویژگی‌های چندرسانه‌ای، مثل نمایشگرهای باکیفیت، وب‌کم، بلندگوهای صوتی و … هستند. این قابلیت‌ها شما را قادر می‌سازد تا نیازهای خود را در شغل یا فعالیت‌های دیگر خود برطرف کنید.

۴٫ ارتباط موثر

وجود ابزارهای ارتباطی، مثل ایمیل، پیام‌رسان‌ها، وب‌کم و … امکان برگزاری کنفرانس‌های ویدئویی، آموزش‌های آنلاین، برگزاری جلسات گروهی آنلاین، پروژه‌های گروهی و … فراهم می‌شود.

۵٫ ارائه ابزارهای بهره‌وری

همه لپ‌تاپ‌ها دارای نرم‌افزارهای یادداشت‌برداری، صفحات گسترده و واژه‌پردازها هستند. به این ترتیب در هر مکان و زمانی، می‌توانید از این ابزارها برای هدف خود استفاده کنید.

مقایسه عملکرد لپ‌تاپ‌های لنوو و ایسوس

برای این که در نهایت انتخاب مناسبی بین لپ‌تاپ‌های لنوو و ایسوس داشته باشید، بهترین راه مقایسه آنها در چند فاکتور مهم است. هر دو شرکت بزرگ، اقدام به تولید انواع لپ‌تاپ‌ها می‌کنند. قصد داریم در ادامه به صورت کلی مقایسه‌ای بین لپ‌تاپ‌های این دو کمپانی داشته باشیم.

۱٫ طراحی و کیفیت ساخت

اولین فاکتوری که در مقایسه لپ‌تاپ‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد، بحث طراحی ظاهری و کیفیت مواد به کار رفته در آن‌هاست. کمپانی لنوو تأکید خود را روی صفحه‌کلید‌ها و شاسی‌های محکم گذاشته تا دوام و استحکام خوبی داشته باشند. اگر به دنبال لپ‌تاپ با مقاومت بالا هستید، لنوو بهترین گزینه است. از سوی دیگر طراحان ایسوس، تمرکز خود را روی زیبایی و شیک بودن محصول گذاشته‌اند. برای تولید لپ‌تاپ‌های ایسوس از مواد آلومینیومی درجه یک و آلیاژ منیزیم استفاده می‌شود و جذابیت خاصی دارند. باید ببینید که به دنبال چه چیزی هستید؛ زیبایی و جذابیت یا دوام و استحکام؟

۲٫ طول عمر باتری

اگر در طول روز لپ‌تاپ را به مکان‌هایی می‌برید که امکان اتصال به برق وجود ندارد، قطعا عملکرد باتری برای شما اهمیت زیادی خواهد داشت. از این منظر لپ‌تاپ‌های لنوو به دلیل داشتن باتری‌هایی با عملکرد بهینه و مدیریت کارآمد انرژی، استفاده طولانی مدت شما، بدون نیاز به شارژ مجدد را تضمین می‌کنند. البته عملکرد باتری لپ‌تاپ‌های ایسوس هم فاجعه‌بار نیست. تمرکز اصلی سازندگان ایسوس، روی ایجاد تعادل بین عملکرد و عمر باتری بوده است. قابلیت شارژ سریع و تنظیمات انرژی ازجمله راهکارهای ایسوس برای کاهش مصرف باتری و افزایش طول عمر آن است.

۳٫ هزینه و قیمت

در این مورد نمی‌توان قطعی نظر داد که لپ‌تاپ‌های کدام برند قیمت اقتصادی‌تری دارند. هر دو کمپانی لپ‌تاپ‌های متنوع با طیف قیمت متفاوت تولید و عرضه می‌کنند. با این حال لنوو طیف وسیع‌تری از لپ‌تاپ‌های اقتصادی را تولید می‌کند که عملکرد و کیفیت خیلی مناسبی دارند. در واقع لنوو سعی می‌کند تا کیفیت را فدای کاهش قیمت نکند. ایسوس هم به تولید لپ‌تاپ‌هایی با قیمت‌های رقابتی اقدام می‌کند. در واقع لپ‌تاپ‌های ایسوس در کنار قیمت اقتصادی، کیفیت و طراحی بسیار پیشرفته و ممتازی هم دارند.

۴٫ تجربه کاربری

یکی از ملاک‌های مهم کاربران برای خرید لپ‌تاپ، تجربه کاربری است. این که افراد خریدار این لپ‌تاپ‌ها چه نظری در مورد آنها دارند و اساسا خرید آن را برای دیگران هم توصیه می‌کنند یا نه. لپ تاپ‌های هر دو کمپانی، تقریبا نظرات مثبت بیشتری نسبت به نظرات منفی در سراسر جهان از کاربران خود دریافت می‌کنند. این موضوع نشان از عملکرد مناسب، پشتیبانی قدرتمند و قابلیت اطمینان بالای آنها دارد. تجربه کاربری در مورد لپ‌تاپ‌های ایسوس، نشان می‌دهد که اغلب کاربران نظر مثبتی در مورد تجربه صوتی فراگیر و نمایشگرهای باکیفیت آن دارند. از سوی دیگر کاربران لنوو روی ویژگی‌هایی، مثل نرم‌افزارهای بصری و یکپارچه‌سازی ابزارهای آموزشی تأکید مثبت می‌کنند. به هر حال هر دو کمپانی لپ‌تاپ‌هایی تولید می‌کنند که تا حد زیادی توانسته‌اند نظرات مثبت کاربران را به دست بیاورند.

۵٫ عملکرد گرافیکی

به طور کلی لپ‌تاپ‌های ایسوس در زمینه گیمینگ یک سروگردن بالاتر از لنوو هستند. دلیل آن هم ویژگی‌های عالی و قدرتمند گرافیکی است که به شما امکان اجرای بدون وقفه بازی‌های مختلف را می‌دهد. با توجه به این که ویژگی‌های گرافیکی لپ‌تاپ‌های ایسوس کمی بالاتر هستند، طبیعتا قیمت بالاتری هم دارند. اغلب لپ‌تاپ‌های ایسوس از کارت گرافیک انویدیا جیفورس بهره می‌رند. این یک ویژگی و عملکرد مثبت از سوی لپ‌تاپ‌های ایسوس است که آن را از سایر رقبا، مثل لنوو جدا می‌کند.

لپ تاپ‌های گیمینگ ایسوس یا لنوو؟

لپ تاپ‌های گیمینگ ایسوس یا لنوو؟

لپ تاپ گیمینگ؛ لنوو یا ایسوس؟

اگر از علاقه‌مندان به صنعت گیم هستید، قطعا به دنبال لپ‌تاپ‌هایی با کارایی بالا و قدرتمند خواهید بود. امروزه و با توجه به این که اغلب بازی‌ها بسیار باکیفیت و سنگین‌ شده‌اند، نیاز به سیستم قوی برای اجرای مناسب دارند. هر دو برند در تولید لپ‌تاپ‌های گیمینگ، عملکرد مناسبی داشته‌اند.

لنوو برای لپ‌تاپ‌های گیمینگ خود از دو عنوان Legion و IdeaPad Gaming استفاده می‌کند. لپ‌تاپ‌های گیمینگ بالارده لنوو Legion نام دارند که از کارت گرافیک و پردازنده‌های بسیار قدرتمندی برخوردارند. سری اقتصادی لپ‌تاپ‌های لنوو هم IdeaPad Gaming نام دارد. این نوع لپ‌تاپ‌ها عملکرد نسبتا خوبی دارند و از نظر قیمتی بسیار مناسب هستند.

ایسوس هم دو سری لپ‌تاپ گیمینگ عرضه می‌کند که با نام‌های TUF و ROG شناخته می‌شوند. سری لپ‌تاپ‌های TUF برای گیمرهای معمولی مناسب‌تر هستند و قیمت اقتصادی‌تری هم دارند. از سوی دیگر لپ‌تاپ‌های ROG ایسوس، برای گیمرهای حرفه‌ای طراحی شده‌اند. با توجه به این که کارایی و عملکرد لپ‌تاپ‌های ایسوس کمی بهتر است، طبیعتا قیمت بالاتری هم دارند. بنابراین لپ‌تاپ‌های گیمینگ لنوو اقتصادی‌تر هستند. بازی پرو وبسایت معرفی بهترین بازی‌های روز دنیاست.

البته در سایت bazipro.com که در مورد اخبار بازی و معرفی بازی های مختلف صحبت میشود اینکه هربازی چه لب تاپ یادستگاه با چه مشخصاتی نیاز دارد را نیز به شما می‌گوید و معرفی می‌کند.

برای کاربری روزانه لنوو بخریم یا ایسوس؟

اگر به دنبال لپ‌تاپی هستید که با آن کارهای روزمره خود را انجام دهید، باید فاکتورهایی، مثل طول عمر باتری و دوام آنها را بررسی کنید. طبیعتا گرافیک و پردازنده بالا به درد شما نمی‌خورد. از نظر طول عمر باتری و نگهداری شارژ، هر دو برند شباهت زیادی به یکدیگر دارند. از سوی دیگر طراحی ایسوس زیبایی بیشتری دارد، اما دوام و مقاومت لنوو بالاتر است. از نظر سخت‌افزاری هم باید به سراغ نمونه‌های اقتصادی هر دو برند بروید. محصولات اقتصادی ایسوس و لنوو قیمت نسبتا کم و قابلیت‌های مناسبی دارند.

کدام گزینه برای کسب‌وکار بهتر است؛ لنوو یا ایسوس؟

اگر صاحب کسب‌وکار یا بیزینس خاصی هستید و به لپ‌تاپ نیاز دارید، باید عواملی، مثل وزن سبک، ابعاد کوچک، نرم‌افزارهای کاربردی و … را بررسی کنید. از نظر وزن و ابعاد، لپ‌تاپ‌های لنوو یک سروگردن بالاتر از ایسوس هستند. شما می‌توانید مثل یک تبلت، لپ‌تاپ‌های لنوو را به راحتی حمل و جابجا کنید. همچنین لپ‌تاپ‌های لنوو و ایسوس دارای نرم‌افزارهای کاربردی تجزیه‌وتحلیل داده نیز هستند. اگر به دنبال برند ایسوس برای کسب‌وکار خود هستید، لپ‌تاپ Asus Zenbook 13 گزینه مناسبی از این برند است. رم این لپ‌تاپ ۱۶ و پردازنده نسل هشتم i7 دارد. با استفاده از این لپ‌تاپ خیلی راحت می‌توانید اطلاعات خود را به راحتی جابجا کنید. با وجود این موارد، می‌توان گفت که لپ‌تاپ‌های لنوو برتری بیشتری نسبت به ایسوس در زمینه مناسب بودن برای تجارت و کسب‌وکار دارند.

بررسی لنوو و ایسوس از نظر فضای ذخیره‌سازی

به طور کلی گزینه‌های ذخیره‌سازی به دو نوع SSD و HDD تقسیم‌بندی می‌شوند. حافظه SSD با توجه به این که قطعه متحرک خاصی ندارد از زمان شروع کوتاه‌تر و سریع‌تری در زمان راه‌اندازی برخوردار است. به همین دلیل نسبت به حافظه HDD برتری دارد. لپ‌تاپ‌های لنوو اغلب از حافظه SSD برای ذخیره‌سازی بهره می‌برند. این موضوع باعث می‌شود تا زمان انتظار شما برای نصب برنامه‌ها و بازی‌های مختلف هم کمتر شود. در این زمینه هم لنوو گوی سبقت را از ایسوس ربوده است.

لپ تاپ لنوو در مقابل ایسوس

لپ تاپ لنوو در مقابل ایسوس

بررسی لپ‌تاپ‌های ایسوس و لنوو از نظر سیستم خنک‌کنندگی

همانطور که می‌دانید، سیستم خنک‌کننده در لپ‌تاپ‌ها، بخصوص گیمینگ‌، اهمیت بسیار زیادی دارد. با توجه به این که لپ‌تاپ‌های گیمینگ دارای سخت‌افزارهای بسیار سنگینی از نظر عملکردی هستند، ممکن است خیلی زود داغ کنند. این موضوع در مورد اجرای برنامه‌های سنگین هم صدق می‌کند. وقتی لپ‌تاپ به خوبی خنک نشود، عملکرد سایر قطعات آن نیز با مشکل مواجه می‌شود. به همین دلیل وجود خنک‌کننده مناسب برای آنها ضروری است. برای این که از خرابی قطعاتی، مثل پردازنده و کارت گرافیک جلوگیری شود، باید دمای آنها پایین بیایند. این وظیفه برعهده سیستم خنک‌کننده یا فن لپ‌تاپ است.

لنوو در زمینه تولید لپ‌تاپ‌هایی با سیستم خنک‌کننده مناسب، وضعیت بسیار بهتری نسبت به ایسوس دارد. البته عملکرد لنوو در این زمینه با سایر برندها هم قابل مقایسه است. به همین دلیل اگر به دنبال لپ‌تاپ برای کارهای سنگین و اجرای برنامه‌های سنگین هستید، بهتر است سراغ لپ‌تاپ‌های لنوو بروید؛ چرا که به هیچ عنوان داغ نمی‌کنند و طول عمر قطعات آنها بالاتر است.

کلام پایانی

با توجه به مواردی که مورد بررسی قرار دادیم، لپ‌تاپ‌های لنوو برتری نسبی در مقایسه با ایسوس دارند. با این حال نمی‌توان به صورت قطعی بیان کرد که کدام را انتخاب کنید. شما باید عوامل مختلفی را برای انتخاب لپ‌تاپ در نظر بگیرید. ممکن است لپ‌تاپ‌های لنوو در زمینه‌هایی نسبت به ایسوس برتری داشته باشند، اما قطعا ایسوس هم برتری‌های خاص خود را در برابر لنوو دارد. شما باید ابتدا به این جمع‌بندی برسید که دقیقا چه چیزی می‌خواهید. بعد از آن و با بررسی فاکتورهایی که در این مطلب بررسی کردیم، می‌توانید بهترین گزینه را با توجه به نیاز خود انتخاب کنید.

منابع

https://www.herzindagi.com/top-deals/laptop/asus-vs-lenovo-laptops-which-is-better-article-287132