نکات مهمی که در هنگام خرید خانه باید به آنها دقت کنید | اصول معماری مهم برای خرید خانه

برای خرید خانه باید نکات مختلفی را رعایت کنید تا بر اساس بودجه ای که دارید بهترین گزینه را خریداری کنید. علاوه بر نقشه خانه و امکاناتی که خانه دارد، باید به اصول معماری رعایت شده در خانه هم دقت داشته باشید. این روزها خانه های زیادی را مشاهده می کنیم که اصول معماری را رعایت نمی کنند و ایرادات فراوانی دارند. به همین دلیل در این مطلب از باملین نکات مهم از اصول معماری در هنگام خرید خانه را به شما معرفی می کنیم.

 

 

۱٫ در ورودی در معماری خانه

همه چیز از در خانه شروع می‌شود. وقتی برای بازدید از خانه رفتید تا آن را بخرید حتما دقت کنید که در، رو به کدام فضا باز می‌شود؟ آیا دقیقا روبه‌روی سالن‌پذیرایی هستیم؟ این ایده بسیار بدی است. در ورودی هر خانه باید به حفظ حریم شخصی شما کمک کند. پس وجود داشتن راهرویی کوچک، یا تورفتگی‌ می‌تواند مشکل را حل کند. اگر در ورودی شما چنین پتانسیلی داشته باشد، می‌توانید برای قرار دادن جاکفشی، کنسول و بسیاری لوازم دیگر روی آن حساب کنید.

۲٫ پنجره در معماری خانه

نور یکی از حیاتی‌ترین عناصر در هر خانه است. بنابراین حین خرید یک خانه باید به تعداد پنجره‌ها در معماری خانه در بخش‌های مختلف توجه کنیم. فراموش نکنید که میزان تابیدن نور به خانه شما به دو چیز بستگی دارد؛ اول جهت پنجره، دوم ارتفاع ساختمان‌ها و موانعی که روبه‌روی پنجره شما قرار دارند.

از لحاظ زاویه پنجره، بهتر است به سراغ آپارتمان‌های جنوبی برویم، اما اگر روبه‌روی پنجره جنوبی، ستون‌ها، دکل‌ها یا برج‌هایی بلند وجود داشته باشند، از شدت حضور نور در خانه شما خواهند کاست. علاوه بر این نکات، باید به منظره‌ای که پنجره شما رو به آن باز می‌شود نیز توجه کنید. اگر عاشق طبیعت هستید، خانه‌هایی که پنجره‌شان رو به یک پارک یا فضای سبز باز می‌شوند عالی هستند. اما، اگر به فضای شهری علاقه دارید، سلیقه و خواستتان را در نظر بگیرید و منظره را بسنجید.

۳٫ تراس در معماری خانه

وجود تراس در خانه باعث می‌شود که ما با فضای بیرون ارتباط برقرار کنیم و فضایی دلباز برای یک عصر دل‌انگیز داشته باشیم. اما اگر فضای تراس خانه ما از نظر ساختمان‌های اطراف دور نماند، حریم شخصی ما زیر سوال می‌رود. بنابراین باید به فضای اطراف و منظره‌ای که تراس رو به آن باز می‌شود توجه داشته باشیم. جدای از این مساله سعی کنید همواره خانه‌ای تهیه کنید که تراس داشته باشد چراکه هوای آزاد را برای شما به همراه خواهد داشت.

تراس می‌تواند محل مناسبی برای پهن کردن لباس، خشک کردن سبزی و بسیاری دیگر از کارها باشد که در خانه‌های آپارتمانی به سختی انجام می‌پذیرد. بعلاوه، اگر داخل تراس لوله کشی آب و فاضلاب و گاز داشته باشیم می‌توانیم به ساخت یک لاندری روم فکر کنیم و ماشین لباسشویی را به تراس منتقل کنیم! وقتی خانه‌مان تراس داشته باشد، انگار که یک حیاط کوچک داریم!

۴٫ سرویس بهداشتی در معماری خانه

وقتی برای خرید یا اجاره خانه می‌روید به در سرویس‌های بهداشتی توجه کنید. در سرویس بهداشتی به هیچ وجه نباید داخل اتاق نشیمن یا سالن پذیرایی باز شود. بنابراین بهتر است سرویس بهداشتی، به‌خصوص حمام، داخل اتاق خواب‌ها باشد و اگر داخل اتاق نشیمن است، فضا و حریمی امن برای آن در نظر گرفته شده باشد.

مثلا یک راهرو که به اتاق‌خواب‌ها منتهی می‌شود. جدای از این مساله، باید به سیستم گرمایشی و لوله‌کشی سرویس‌های بهداشتی توجه کنید. یعنی بهتر است اگر با عیبی در این زمینه روبه‌رو شدید از خرید خانه صرف نظر کنید. چون چنین سیستم‌هایی مشخصا چیدمانی بهم متصل دارند که تعویض آن‌ها بسیار طاقت‌فرسا است.

۵٫ متریال در معماری خانه

تمامی عناصر مختلف خانه، از سقف گرفته تا کفپوش از متریال خاصی ساخته شده‌اند. مرغوبیت، زیبایی و کاربردی بودن این متریال باعث می‌شود که تا سال‌های سال لازم نباشد آن‌ها را تعویض کنید. به همین خاطر از درجه یک بودن متریال اطمینان حاصل کنید. مهم‌ترین نکته برای سنجیدن متریال به کار رفته در معماری داخلی یک خانه، شیوه نظافت کردن آن است.

اگر با متریالی روبه‌رو هستید که قرار است در ازای تمیز شدن وقت زیادی از ما بگیرند یا برای همیشه چرک بمانند، از خرید آن خانه صرف نظر کنید. ضمنا بهتر است سبک مورد علاقه‌تان در دکوراسیون داخلی خانه را پیدا کنید. برخی از متریال در برخی از سبک‌ها هیچ جایگاهی ندارند و باعث می‌شوند لوازم خانه شما با متریال خانه هماهنگ نباشد. به‌عنوان مثال اگر به سبک روستیک علاقه دارید، بهتر است کفپوش‌ها چوبی باشند، برخی از دیوارها نیز با سنگ‌های طبیعی پوشانده شده باشند.

۶٫ نقشه در معماری خانه

وقتی برای خرید یا اجاره یک خانه می‌روید، به نقشه خانه حتما توجه کنید. اگر نقشه معماری یک خانه از شکل منظم هندسی پیروی می‌کرد گزینه خوبی برای خریدن است. اما اگر نقشه خانه پر بود از پرتی و قناسی بهتر است آن خانه را نخریم. دلیل این مساله نیز از بین رفتن فضا است. اگرچه با برخی از اصول مهندسی معماری می‌توان از پرت‌ترین نقاط یک خانه نیز استفاده‌هایی اصولی کرد، اما چرا سری که درد نمی‌کند را دستمال ببندیم؟!

بعلاوه مساله قناسی، باید به دیوار مشترک با همسایه‌ها هم فکر کرد. بهتر است دیوار اتاق‌خواب‌ها با دیوار همسایه‌ها مشترک نباشد تا حین استراحت سروصدای همسایه اذیتمان نکند. در نهایت بهتر است حین بررسی نقشه خانه به عدم وجود ستون وسط خانه توجه کنیم. اگر وسط اتاق نشیمن با یک ستون مواجه شویم، چیدمان مبلمان برای ما دشوارتر خواهد بود؛ مگر اینکه ایده‌هایی جذاب برای ستون در خانه داشته باشیم.