در دنیای دیجیتال امروز اگر قصد ساخت یک کسب و کار جدید را داشته باشید، قطعاً درکنار آن به طراحی یک وبسایت فروشگاهی نیز فکر خواهید کرد. اما فروشگاههای اینترنتی بزرگ چه مسیری را طی کردند و با رعایت چه تکنیکهایی به شهرت و اعتبار امروزی خود رسیدند. همراه ما باشید تا در ادامه این محتوا شما را با ۳۰ ترفند مهم و کلیدی در افزایش فروش سایتهای فروشگاهی آشنا کنیم، روشهایی مثل استفاده از بهترین قالب فروشگاهی وردپرس که در فروش نهایی شما مؤثر خواهند بود.
بهترین ترفندهای افزایش فروش اینترنتی
همانطور که میدانید، موضوع فروش و بازاریابی در دنیای دیجیتال یک مبحث کاملاً حرفهای و تخصصی محسوب میشود که برای بهره از آن یا باید زمان زیادی را با یادگیری بگذرانید و یا نیرو مجربی را در شرکت خود استخدام کنید. از این رو در ادامه ۳۰ نکته مهم که قطعاً در افزایش فروش سایت شما مؤثر خواهد بود را شرح میدهیم.
۱. کمپینها و چرخه فروش را جدیتر دنبال کنید
خودتان را جای مشتری قرار دهید، آیا در چنین شرایطی حاضر بودید محصولات گرانقیمت را در سایتی تهیه کنید که اولین بار است آن را باز میکنید. چرخه فروش را جدیتر دنبال کنید و مسیر خرید مشتریان را بشناسید. شما هستید که مشخص خواهید کرد مشتریان یک محصول باید از چه طریقی وارد صفحه آن شوند. برای مثال شاید بهتر باشد مشتریان یک لپتاپ از طریق جستوجوی گوگل شما را پیدا کنند اما مشتریان یک گردنبند از شبکههای اجتماعی و رسانهها.
۲. با انتخاب هاست مناسب، تجربه کاربری را بهبود دهید

هاستها صرفاً یک سرویس ساده برای اجرای سایت شما نیستند. آنها پلی برای بهبود سرعت، کیفیت و پایداری سایتها محسوب میشوند. پیشنهاد میکنیم برای شناختی درست از هاستها به مقاله بهترین هاست وردپرس تاپ کانتنت مراجعه کنید تا با انتخاب هاستی مناسب علاوه بر ارتقای رضایت مشتریان و بازدید سایت، باعث بهبود سئو و رتبه کسب و کارتان شوید.
۳. خدمات رایگان خود را گسترش دهید
یکی از مهمترین ترفندهای فروش که باعث رشد بازدید و محبوبیت سایت شما میشود، ارائه خدمات رایگان و بدون چشمداشت محسوب میشود. برای مثال اگر یک وبسایت فروش لوازم خانگی دارید، امکان مشاوره صادقانه و رایگان را برای انتخاب صحیح مشتریان فراهم سازید.
۴. کانالهای فروش را رقیب خود نبینید
کانالهای فروش مثل ایمالز، ترب، باسلام یا دیجیکالا بههیچوجه در ابتدای کار رقیب شما نیستند، سعی کنید از آنها برای افزایش اعتبار و فروش خود استفاده کنید تا بهمرور زمان شاید حتی نیازی به آنها نداشته باشید و یا به یکی از همکاران تجاری آنها تبدیل شوید.
۵. علت خرید یا عدم خرید کاربران را جویا شوید
میتوانید برای این موضوع از پیامکهای نظرسنجی و یا سایر پلهای ارتباطی استفاده کنید که برای مشتریان نیز یک پیشنهاد ویژه بههمراه داشته باشند. سعی کنید علت رها شدن سبدهای خرید را جویا شوید تا از اشتباهات گذشته پیشگیری شود.
۶. سئو سایت خود را بهبود بخشید

در آخر بیشتر فروش و بازدید وبسایت شما در بستر گوگل یا سایر موتورهای جستوجو اتفاق میافتد. سئو را بهعنوان یک ابزار مهم و کمکی درنظر بگیرید تا با توسعه و بهبود آن در سایت خود، به یکی از بالاترین رتبههای جستوجو برسید.
۷. از پیچیدهسازی فرآیند خرید، خودداری کنید
به بیان سادهتر میتوانید اینگونه درنظر بگیرید که بازدیدکنندگان منتظر یک بهانه برای خروج و عدم خرید از سایت شما هستند و چه بهانهای بهتر از پیچیدگی فرآیندها. شما با راحتسازی فرآیند افزودن به سبد خرید و سپس پرداخت با کمترین پرسش یا برای مثال امکان خرید بدون ورود، باعث افزایش راحتی مشتریان و درنتیجه فروش بیشتر خود میشوید.
۸. همواره پیشنهادات جدیدی ارائه دهید
موردی که بسیاری از مالکان کسب و کارها از آن مطلع نیستند، انتظار مشتریان برای یک پیشنهاد ویژه است. فرض کنید یک مشتری بارها در سایت شما بهدنبال دوچرخههای مختلف گشته و چند مورد را به سبد خرید خود اضافه کرده اما انتخاب برای او دشوار است و یا هزینههای آن را کمی زیاد میداند. در این شرایط کافیست یک پیامک حاوی پیشنهادی وسوسهانگیز جهت خرید دوچرخه را برای او ارسال کنید تا به معجزه این روش پی ببرید.
۹. از ابزارهای رسانه و شبکههای اجتماعی کمک بگیرید
شاید اگر ۱۰ یا ۱۵ سال پیش قصد ساخت یک کسب و کار اینترنتی را داشتید، ساخت وبسایت برایتان کافی بود. اما امروزه با گسترش استفاده مردم از انواع شبکههای اجتماعی، این وظیفه هر برندی است که در تمام این پلتفرمها یک حساب فعال و استاندارد داشته باشد تا به این شکل فروش خود را چندین برابر سازد.
۱۰. طراحی و امکانات وبسایت خود را همواره بهروز کنید
برندهای معتبر که در بستر اینترنت فروشهای فضایی دارند، هرساله وبسایت خود را با معیارهای جدید زیبایی شناسی بازطراحی میکنند تا در چشم مردم همچنان شیک و قابل اعتماد باقی بمانند. البته این بهروزرسانی محدود به طراحی نیست و این شرکتها معمولاً هرچند وقت یکبار از یک امکان یا قابلیت جدید و نوآورانه رونمایی میکنند که شهرت و اعتبار آنها را چندین برابر میکند.
برای مثال دیجیکالا درنظر بگیرید که در سالهای اخیر بهطور مداوم درحال اضافه کردن امکانات خاص و منحصربهفرد است که در فروشگاههای دیگر بهچشم نمیخورند. امکاناتی مثل خرید و فروش طلای دیجیتال، اعتبار خرید اقساطی یا بررسی کالاها توسط هوش مصنوعی دیجیکالا، از نمونههای بارز این موضوع هستند.
۱۱. به مشتریان احساس توجه و صمیمیت خود را نشان دهید
در پیامکهایی که به مشتریان خود ارسال میکنید، آنها را با نام خودشان صدا بزنید و یا تخفیفهایی که برایشان درنظر میگیرد را روی کالاهای مورد علاقه آنها لحاظ کنید. تولد آنها را تبریک بگویید و درصورت امکان برای تولدشان یک هدیه خاص درنظر بگیرد، میتوانید این کار را با روزهای خاص دیگر و درطول سال نیز انجام دهید. در این حالت شما در چشم آنها یک دوست وفادار هستید، نهفقط یک فروشگاه که میتوانند از آن خرید کنند.
۱۲. بهجای فروش یک محصول، روی جذب آن مشتری تمرکز کنید
شاید باورش برایتان سخت باشد اما طبق نظر بسیاری افراد، اصلاً میزان سودی که در سالهای ابتدایی دارید اهمیت ندارد. شما باید روی جذب مشتری تمرکز داشته باشید، آنها را به یک طرفدار تبدیل کنید و نه صرفاً یک خریدار که بهعلت قیمت پایینتر از شما خرید میکند. هرچقدر هم که روی قیمت پایینتر و خدمات بیشتر تمرکز کنید، بازهم شرکتی وجود دارد که بهتر از شما عمل کند. سعی کنید حس خوب به مشتری منتقل کنید، چراکه احساسات بهیاد ماندنی هستند اما یک قیمت مناسب یا ارسال سریعتر بهراحتی از ذهن افراد پاک میشوند.
۱۳. اعتماد مشتریان را با هیچچیز عوض نکنید
متاسفانه با افزایش کلاهبرداریهای اینترنتی و اتفاقات نامناسبی که در بسیاری از سایتهای نامعتبر درحال وقوع هستند، کسب اعتماد مشتریان یکی از سختترین کارهای پیش روی شماست و دقیقاً به همین دلیل میگوییم که این اعتماد را با چیزی عوض نکنید.
برای مثال اگر ضمانت بازگشت وجه ۷ روزه را در سایت خود اعلام کردید و مشتری قصد تعویض یا مرجوعیت کالای خود را داشت، آن را بدون پیچیدگی یا شروط عجیب بپذیرید. بگذارید مشتری در خریدهای بعدی نیز به شما اعتماد کند و برای همیشه شما را در لیست سفید خود داشته باشد.
۱۴. با مخاطبان خود صادق باشید
مخاطب امروز بسیار باهوشتر از چیزی است که حتی فکرش را میکنید، از این رو شفافیت کامل را اطلاعات اعلام شده حفظ کنید و سعی نکنید بههیچوجه از تکنیکهای روانشناسی منفی بهره ببرید. یک اشتباه یا گام غلط در این موضوع باعث میشود مشتری، شما را برای همیشه منفور و دروغگو خطاب کند.
۱۵. سایت خود را در تمامی دستگاهها تست کنید
امروزه اکثر کاربران از دستگاههای متنوعی برای خریدهای اینترنتی استفاده میکنند. ممکن است یک مشتری ثابت درطول روز با ۳ دستگاه مختلف مثل کامپیوتر، تبلت یا موبایل وبسایت شما را بررسی کند. از این رو اطمینان حاصل کنید که سایت شما در تمامی دستگاهها به یک شکل کار میکند و کوچکترین اختلالی در تجربه کاربر از طریق موبایل یا لپتاپ وجود ندارد.
۱۶. محصولات خود را بهصورت یک پکیج مرتبط بفروشید
به احتمال زیاد مخاطبی که بهدنبال یک محصول میگردد، از سایر محصولات مرتبط نیز بازدید خواهد داشت. از این تکنیک برای فروش بیشتر محصولات یک دستهبندی استفاده کنید، برای مثال میتوانید محصولاتی مثل ماوس، کیبورد و هدفون را در یک پکیج با قیمتی پایینتر بهفروش برسانید. در این حالت برای مشتری صرفه اقتصادی بیشتری دارد که بهجای خرید جدای آنها از پکیج شما استفاده کند.
۱۷. ثبات در سود و قیمتگذاری محصولات
از تعیین قیمت و برداشت سود متفاوت در محصولات سایتتان جداً خودداری کنید، بگذارید فرآیند قیمتگذاری شما برای مشتری قابل حدس باشد تا برای خرید یک محصول از سایت شما، قیمت سایتهای دیگر را بررسی نکند و شما از جانب او قابلاعتماد باشید. برای این کار میتوانید یک سود ثابت درنظر بگیرید (مثلاً ۵ درصد بیشتر از قیمت خرید) و در قیمتگذاریها این فرمول را رعایت کنید.
۱۸. گواهینامه SSL خود را کسب کنید

گواهینامه SSL درواقع همان عبارت https:// است که در تمام سایتهای مشهور و معتبر بهچشم میخورد. شما با دریافت این نشان اعتبار و امنیت سایت خود را بالا میبرید و در چشم گوگل و مشتریان، یک وبسایت قابل اعتماد خواهید بود. برای این موضوع لازم است یادآوری کنیم که طی مطالعه مقاله بهترین هاست وردپرس شما با شرکتهایی مواجه خواهید شد که درصورت تهیه پلن به شما گواهینامه SSL رایگان و خودکار ارائه میدهند.
۱۹. نمادهای اعتماد را کسب کنید
همانطور که اشاره شد امروزه کسب اعتماد مشتریان یکی از سختترین اقداماتی است که هر فروشگاه باید برای افزایش فروش خود انجام دهد، برای این کار میتوانید نمادهای اعتماد دیجیتال را کسب کنید. مهم نیست این نمادها دولتی هستند یا شخصی، همین که تعدادی از آنها را در وبسایت خود داشته باشید برای کسب اعتماد مشتریان بسیار مفید خواهد بود.
۲۰. استفاده از ابزارهای قدرتمند طراحی وب
شما با استفاده از بهترین ابزارهای طراحی سایت، بهترین قالب فروشگاهی وردپرس و بهترین هاست وردپرس، میتوانید قدم بزرگی در حرفهایتر شدن کسب و کارتان بردارید و مطمئن باشید که این اقدامات کوچک درکنار یکدیگر تأثیرات بسیار مفیدی خواهند داشت.
۲۱. از تبلیغات مفید و سازند استقبال کنید
متاسفانه بسیاری از مالکان کسب و کارها از تبلیغات استفاده نمیکنند و حتی درصورت پیش آمد فرصتهای تبلیغاتی طلایی، از آنها هیچگونه استقبالی نخواهند کرد. تبلیغات را بهعنوان بخشی از فرآیند کسب مشتری بپذیرید و با استفاده از تکنیکهای تبلیغاتی مناسب، فروش خود را افزایش دهید.
۲۲. ارسال رایگان محصولات
همانطور که قبلتر بیان شد، مشتریان از خدمات رایگان استقبال میکنند و آنها را بسیار ارزشمند میدانند. از این رو تا حد امکان محصولات خود را بهصورت رایگان ارسال کنید و یا امکان ارسال چند ساعته و رایگان در شهر خود را فراهم سازید که باعث افزایش فروش شما در آن منطقه میشود.
۲۳. تخفیفات پیدرپی، واقعی و معنا دار داشته باشید
در تکنیکهای فروش یکی از مهمترین مسائل، چگونگی دریافت بازدهی خوب از تخفیفات محسوب میشود. درمورد این موضوع تا جایی که برایتان مقدور است تحقیق کنید و با استفاده از تخفیفات یا کمپینهای فروش شگفتانگیز، محصولات بیشتری را در نگاه مشتریان قرار دهید.
۲۴. طراحی ظاهری سایتتان را جدی بگیرید
ظاهر سایت شما اولین چیزی است که هر بازدیدکنندهای پس از لود شدن سایت، آن را میبیند. پیشنهاد میکنیم توجه بیشتری روی ظاهر سایت داشته باشید و حتی درصورت نیاز هزینههای لازم را برای بهبود آن انجام دهید.
۲۵. سرعت سایتتان را ارزیابی کنید
شما میتوانید برای ارائه بهترین تجربه کاربری به مخاطبان و بازدیدکنندگان وبسایتتان، از پلتفرمهای تست سرعت مثل gtmetrix استفاده کنید. این برنامهها وبسایت شما را بهطور کامل آنالیز کرده و سپس پیشنهادات و اقدامات لازم را جهت بهبود سرعت و بهینگی سایت انجام میدهند. علاوه بر این با افزایش سرعت و تجربه کاربری بهتر، شما بهطور غیرمستقیم SEO سایت را نیز بهبود میبخشید که تأثیر مستقیم در رتبه و فروش شما دارد.
۲۶. مشتریان را تشویق به ارتباط بلندمدت کنید
فارغ از اینکه چه نوع کسب و کاری دارید، میتوانید برای افزایش مشتریان و فروش خود از ترغیب مخاطبان به ارتباطات بلندمدت بهره ببرید. برای مثال اشتراکهایی برای سایت درنظر بگیرید که در آن امکانات ویژهای برای مشتریان فراهم میکنید. علاوه بر آن برای اشتراکهای طولانیتر، تخفیفات ویژهای درنظر داشته باشید که باعث ترغیب افراد به ارتباطی بلندتر میشود.
۲۷. سفارشات مشتریان را تحلیل کنید
یکی از مهمترین اقداماتی که امروزه اکثر فروشندههای مطرح و بزرگ انجام میدهند، تحلیل اطلاعات مهم مشتریان ازجمله سفارشتان آنها است. شما در زمینههای مختلفی میتوانید از این اطلاعات استفاده کنید که رایجترین آنها، ارائه پیشنهادات و تخفیفات ویژه برای محصولاتی مشابه خرید قبلی هر مشتری است.
۲۸. نگذارید مخاطب از سایت شما خارج شود
برای این مورد اجازه دهید با یک مثال فرضی پیش برویم. فرض کنید درحال مشاهده یک موبایل در وبسایت فروشنده هستید اما همزمان به یکی دیگر از موبایلهای آن فروشنده علاقه دارید و انتخاب میان آنها برای شما سخت است. در این شرایط اکثر مخاطبان به پلتفرمهای دیگر مراجعه میکنند تا بررسی تخصصی این دو موبایل و مقایسه آنها را مشاهده کنند.
اما اگر شما از قبل ویدیو بررسی تخصصی این موبایلها را در صفحه مربوطه اضافه کرده باشید و امکان مقایسه دو محصول در سایتتان وجود داشته باشد، مخاطب وبسایت شما را یک پلتفرم جامع و قابلاعتماد محسوب میکند که از ۰ تا ۱۰۰ خرید همراه او خواهد بود.
۲۹. قابلیت جستوجو و فیلترهای آن را بهینه کنید
در نسل جدید کسب و کارها تقریباً اکثر سایتها قابلیت جستوجو و فیلتر را دارند، اما بیشتر آنها یا بهدرستی یا کار نمیکنند و یا اصلا کاربردی ندارند. پیشنهاد میشود به جزئیات اینچنینی توجه داشته باشید، جستوجو را دقیقتر کنید و فیلترها را کاربردیتر. علاوه بر این مواردی مثل موجودیت و قیمتها را مرتب بهروز کنید تا مخاطب پس از خرید متوجه مشکلی در روند آن نشود.
۳۰. چت آنلاین را به سایتتان اضافه کنید
اگر اندکی در گشتوگذارهای خود میان وبسایتها به کارکرد آنها توجه کرده باشید، قطعاً متوجه میشوید که امروزه تمامی آنها قابلیت چت آنلاین را اضافه کردند. از این رو برای رقابت با سایر کسب و کارها یا بهتر است از یک چت آنلاین واقعی، بدون دردسر و ۲۴ ساعته استفاده کنید که مشتریان شما را در هنگام خرید راهنمایی میکند.
چگونه فروش وبسایت خود را افزایش دهیم؟
برای افزایش فروش یک کسب و کار اینترنتی، دانش بسیار زیادی وجود دارد که نیاز به یادگیری آنها دارید. اما شما با استفاده از بهترین قالب فروشگاهی وردپرس، پنلهای پیامکی، هاستهای مناسب و سایر ترفندهای بیان شده در این محتوا، میتوانید بازدید وبسایت خود را تا حد زیادی بهبود دهید که تأثیر مستقیم در فروش و درآمد شما دارد.
این سبک محتواهای آموزشی که هم مفید و هم واقعی و کاربردی باشند در سطح اینترنتی کمیاب هستند. اما اگر به این مقالات یا نمونههای مشابه علاقهمند هستید، تاپ کانتنت پاسخگوی تمام نیازهای شما خواهد بود. برای بررسی سایر مطالب تاپ کانتنت میتوانید وارد صفحه اصلی یا قسمت بهترینها در بالای سایت شوید و با مطالعه حجم بالایی از مقالات باکیفیت، نهایت لذت را تجربه کنید.
سوالات متداول
مهمترین ترفند برای افزایش فروش سایت فروشگاهی کدام است؟
شما با رعایت تمام ترفندهایی که گفتیم میتوانید فروش خود را افزایش دهید اما بهطور کلی بهبود سئو، توجه به تجربه کاربری مشتریان و اعتمادسازی از مهمترین عوامل هستند.
آیا استفاده از بهترین هاست وردپرس واقعاً مؤثر است؟
بله، طبق موضوعی که شرکت گوگل بهطور رسمی اعلام کرده سرعت بارگذاری سایت شما بهشکل مستقیم در رتبه آن تأثیر دارد و کاهش سرعت لود دقیقاً یکی از وظایف اصلی هر هاستی است.
چگونه مشتریان خود را از دست ندهیم؟
شخصی که مشتری شما است، یعنی به شما اعتماد دارد و حتی شما را به دوستان خود معرفی میکند. بههیچ وجه از این اعتماد سو استفاده نکنید و تا حد امکان سعی کنید بهترین تجربه کاربری را برایشان فراهم سازید.
منبع: https://diginoy.com/338641/30-ways-you-can-increase-sales-for-an-online-shop/