احتمالا شما هم تا به حال به این فکر کرده اید که انواع لوستر مدرن پذیرایی کدام ها هستند؟ همان طور که می دانیم، سالن پذیرایی هر خانه ای جزو مهم ترین بخش های آن خانه و به نوعی نماد نوع فکر و موقعیت مالی صاحبخانه است.
از طرفی این روزها هر جایی که می روی، صحبت از معماری مدرن و کلاسیک است، دو دیدگاه تا حد زیادی متقابل، که طرفداران خودشان را دارند!
البته که این سال ها معماری مدرن و پست مدرن به دلیل بازده بالای انرژی که دارند بیشتر توانستند جای خود را در بین مردم باز کنند. سبکی از معماری که کارایی را نسبت به تجمل گرایی، در اولویت بالاتری قرار می دهد. باید گفت که این سبک از معماری نیز جدیدا تعدیل شده و سعی کرده است تا حدودی تمایل های تجمل گرایانه ی افراد را هم در نظر داشته باشد.
درنتیجه در گذر زمان رفته رفته انواع لوستر مدرن پدید آمدند، که می توانستند در فضاهای مختلف مسکونی و غیر مسکونی به کار بروند. لوسترهایی که برخلاف پیشینیان شان، تمرکز بر تامین نور مناسب داشتند، و زیبایی را در حد اعتدال به کار می گرفتند.
با توجه به این توضیحات، بیایید نگاهی به انواع لوستر مدرن پذیرایی بیندازیم:
نگاه اول، انواع لوستر مدرن پذیرایی از نظر سبک معماری :
۱- دسته اول را می توان دسته ی مینیمال دانست. لوستر مینیمال سعی می کند که با کمترین پیچیدگی و با استفاده از عناصر جذابی مثل هندسه، متریال، نوآوری و …، و با تاکید بر خلوص فرم، نگاه مخاطب را بی آلایش جلب کند. مینیمالیسم حرکتی در فلسفه و معماری بوده که در کنار مدرنیسم شکل گرفته و به نماد آن تبدیل شده است.
ویژگی اصلی این نوع لوستر مدرن پذیرایی را می توان بهره مندی از هندسه ای پرقدرت و هویدایی خطوط فرم ساز دانست. خطوطی پر قدرت که با متریال هایی خالص و امروزی در می آمیزند تا به فرمی استوار -که مصداق کم گوی و گزیده گوی است- برسد.
این عناصر دکوراتیو مینیمال را می توانید در بسیاری از سبک های معماری به کار ببرید، چون زیاد تمایل به در هم ریختن معماری فضا ندارند. البته که استفاده از آن ها در کنار معماری کلاسیک می تواند سوال برانگیز بوده و می بایست با نظر معمار صورت بگیرد.
۲- دسته ی دوم از انواع لوستر مدرن پذیرایی را باید لوستر فلزی بدانیم. البته این نگاه تضادی با نگاه مینیمال ندارد، بلکه به عنوان یک ویژگی غالب می تواند خودش سبک آفرین باشد.
فلز همیشه به عنوان یکی از عناصر اصلی در ساخت چهلچراغ های آویز شناخته می شده است، اما این که از آن به صورت انحصاری و در نما استفاده شود، کمتر رایج بوده است. معمولا در کنار فلز و سازه های فلزی از انواع آونگ های شیشه ای و کریستالی استفاده می شده تا جذاب باشد.
استفاده از فلز در دوران باستان بسیار رایج شد، اما رفته رفته زیاده روی در تزئینات، آن را به حاشیه برد. البته که دوباره در دوران معاصر، استفاده از فلز به عنوان یک عنصر دکوراتیو جذاب رایج شد. باید گفت که تفاوت دیگری هم وجود دارد، و آن هم توجه به ارزش ذاتی خود فلز است.
شاید در گذشته ای نه چندان دور، انتظار نمی رفت یک عنصر دکوراتیو تماما از جنس آهن یا یک فلز به نظر غیر گرانبها باشد، اما در دوره ی معاصر این تفکر عوض شد. بهایی که این عنصر فازی به دست می آورد می تواند از هنر به کار رفته در طراحی آن و هنر دست هنرمند سازنده باشد.
امروزه فلز، به صورت هویدا و برجسته، در بخش های مختلفی از معماری بیرونی نمای ساحتمان و همین طور معماری داخلی آن به کار می رود. حتی در دکوراسیون داخلی نیز شاهد استفاده از المان های تمام فلزی هستیم. بسیاری از عناصر فلزی کاربردی نیز به صورت بیرون زده (اکسپوز) و هویدا قابل رویت هستند و معمار ابایی از دیده شدن و نمایش آن ها ندارند.
۳- دسته ی سوم را می توان دسته ی روستیک دانست. در سبک هنری روستیک، خبری از پیچیدگی ها و دیتیل های رایج در بسیاری سبک ها نیست. در این سبک برای خود متریال و ظرافت های طبیعی آن ارزش قائل می شوند و متریال ها ارزش ذاتی خود را به دست می آورند.
با این حساب، سبک روستیک را هم در زمره ی انواع لوستر مدرن پذیرایی دسته بندی می کنیم، چرا که از ویژگی های سبک کلاسیک به دور است و زیاد برای جزئیات (غیر ذاتی) اهمیت قائل نمی شود.
در این سبک، بیشتر سعی می شود که سادگی فرم و اتصالات به شکل قابل احساسی رویت پذیر باشند. حتی خیلی اوقات سعی می شود که استفاده از متریال های ارزان قیمتی مثل طناب های کنفی یا پیچ های احتمالا ضمخت و ساده ی اتصالات به چشم بیاید.
البته با تمام شباهت هایی که بین دو نوع روستیک و مینیمال برقرار است، این نوع از لوستر مدرن را نمی توان به سادگی انواع مینیمال به کار گرفت، چرا که در عین سادگی، فریاد زننده ی یک نوع تفکر بدوی خاص است. به این منظور باید معماری داخلی فضای اتاق پذیرایی شما هم متشکل از اکسسوری ها و مبلمان در این سبک یا حداقل در سبک های معاصر باشد.
۴- مطمئنا نمی توانیم نگاهی به انواع لوستر مدرن پذیرایی داشته باشیم و صحبتی از سبک معاصر نکنیم! در دوره ی معاصر -که پس از جنگ جهانی دوم آغاز شد و هنوز ادامه دارد- این تفکر که می بایست به سبک های معماری پیشین نیز توجه داشته باشیم رفته رفته قوت گرفت.
مردم خسته از دوران جنگ و استبداد، دیگر سختگیری های اولیه ی سبک بین الملل را بر نمی تابیدند، و دنبال یک راه تنفس بودند. همین امر به معماری هم وارد شد و توجه به سبک های پیش از این، دوباره رونق گرفت.
در سبک معاصر، علاوه بر توجه ویژه به کارایی و سادگی نسبی فرم ها، به حضور جزئیات و یا همان دیتیل ها توجه می شود. همین طور معمولا نمادهایی از گذشته و یا نمادهای ارزشمند برای اشخاص در آن حضور دارند.
لوستر معاصر می تواند به خوبی خودش را با انواع سبک های معماری هماهنگ کند، و از این جهت یک نکته ی مثبت برای کسانی محسوب می شود که در عین علاقه به سبک ها گذشته، تمایل دارند که به روز باشند.
۵- نمی شود به به انواع لوستر مدرن پذیرایی بپردازیم و نهضت هنر نو را از یاد ببریم. شاید این نهضت که نام اصلی آن Art Nouveau بوده، نتوانسته باشد در آن زمان آن طور که باید خودش را مطرح کند، اما تاثیراتش را در هنر پس از خود گذاشته است.
از آن جا که در مبانی این نهضت، به حضور نمادهایی از عناصر طبیعی توجه بسیار زیادی می شود، بنابراین لوستر مدرن پذیرایی که به سبک هنر نو باشد را می توان به نوعی لوستر طبیعت گرا نیز دانست.
استفاده از نمادهای طبیعی، در کنار حفظ سادگی و پرهیز از زیاده روی های سبک کلاسیک، نشانه های اصلی این سبک هستند.
لوستر مدرن سبک هنر نو نیز از همین قاعده تبعیت می کند و سعی می کند از نمادهای طبیعی به صورتی غیر افراطی و به دور از تزئینات بی دلیل بهره ببرد.
البته طبیعتا در گذر زمان این دیدگاه نیز رشد داشته است و نمی توانیم نمونه های اولیه را با نمونه های کنونی مقایسه کنیم، اما در هر صورت همان خط فکری همچنان حکم فرما است. بنابراین به نوعی هر جایی که حس کنیم می توانیم نشانی از فرم های طبیعی و رومانتیک را با نگاهی نو و به دور از خودنمایی افراطی ببینم، تفکر هنر نو حکم فرما است.
۶- سبک صنعتی: از انواع لوستر مدرن پذیرایی، می توان به سبک صنعتی نیز اشاره کرد. این سبک سعی می کند که ظاهری برخواسته از تکنولوژی و فناوری ارائه دهد و از المان های برجسته و خارج از عرفی که شاید تنها در کارخانجات و یا در نورپردازی های غیر دکوراتیو رایج باشند به صورت دکوراتیو بهره می برد.
استفاده از این سبک در فضای پذیرایی به شرطی پیشنهاد می شود که علاقه به تم های خارج از عرف داشته باشید و بخواهید تصویری متفاوت ایجاد کنید. البته که این نوع لوستر مناسب فضاهای ویلایی و یا محیط های داخلی سالن مهمان کارخانجات نیز هست.
نگاه دوم، انواع لوستر مدرن پذیرایی از نظر فرمی
۱- فرم قفسی (قفسه ای) : این فرم با ایجاد یک فضای محصور، در میان ساختاری احتمالا فلزی، حسی بسته ایجاد می کند. گاهی اوقات این بسته بودن طوری است که دو فرم تو در تو ایجاد می کند. این نوع از انواع لوستر مدرن پذیرایی، برای بیشتر فضاها، خصوص فضاهایی که حسی تو در تو دارند و یا دارای پارتیشن بندی هستند پیشنهاد می شود.
۲- فرم چهارضلعی : این فرم که نامش نمایانگر ویژگی های آن است، مناسب فضاهای مسکونی است، چرا که با ساختار صلب مستطیلی شکل خانه ها سازگاری دارد. البته استفاده از این فرم خیلی اوقات به دیدگاه های شخصی افراد نیز مرتبط است. در هر صورت، خطوط عمودی موجود در فضا می تواند این فرم را تبدیل به فرمی ایده آل کند.
۳- فرم گرد: این نوع از انواع لوستر مدرن پذیرایی، بسیار رایج است، چرا که به خوبی درون انواع اشکال جای می گیرد و از طرفی از گذشته در دیدگاه های سنتی و کلاسیک نیز رایج بوده است.
۴- فرم خطی: یکی از انواع پرطرفدار و کاربردی است که در فضاهای باریک و بلند، و همین طور بر روی میز غذاخوری به خوبی می نشیند.
۵- فرم خوشه ای: که به نسبت، فرمی به روز است. ترکیبی از چند آویز است، که به صورت خطی، منظم، و یا تصادفی چیده شده اند. این سبک بسته به نوع چینش خوشه، می تواند در بسیاری از سبک های دکوراسیون داخلی به کار گرفته شود.
۶- فرم شاخه ای: شاید رایج ترین فرم باشد، چرا که در گذشته بسیار رایج بوده است. شباهت این فرم به فرم طبیعی درختی، باعث می شده است که از قدیم پر طرفدار باشد.
۷- فرم اسپوتنیک: نگاهی تازه به فرم شاخه ای! شاحه هایی مستقیم در جهت های مختلف، که معمولا در انتها با یک لامپ مزین شده اند. این فرم فرمی شعاعی است و بنابراین بد نیست در مکان مورد استفاده خطوطی مشابه موجود باشد و یا محیط محیطی مینیمال باشد.
۸-فرم گوی: در انواع لوستر مدرن پذیرایی، می توان ترکیبی از گوی هایی را دید که به صورت منظم یا غیر منظم در کنار هم قرار گرفته اند. این چینش با چینش اسپوتنیک یا دیگر چینش ها هماهنگی دارد و می تواند به صورت مستقل و یا در ترکیب با دیگر فرم ها ایجاد لوستر گوی کند. از انواع رایج فرم گوی می توان به لوستر مولکولی اشاره کرد.
نگاه سوم، بر اساس رنگ و پرداخت
رنگ و پرداخت نیز در انتخاب لوستر پذیرایی مدرن تاثیر به سزایی دارد. بیایید به آن نگاهی داشته باشیم:
- پرداخت براق: پرداخت براق به گونه ای است که همواره تصویری از محیط و حتی بیننده را به او نشان می دهد. تصویری که احتمالا دچار اعوجاج نیز باشد. به همین دلیل باید حتما در محیط آن پذیرایی نصب شوند که بازتابش زیبایی ایجاد می کند. البته که این پرداخت باعث جلب توجه به نسبت زیاد می شود.
- پرداخت خش دار: این پرداخت، مناسب تقریبا همه جا است. با این که جلب توجه آن کمتر از پرداخت براق است، اما حسی آنتیک و قدیمی تر به بیننده منتقل می کند و از طرفی تهمیدات کمتری برای انتخاب آن نیاز می باشد.
- پوشش دهی الکترواستاتیک: فارغ از نوع پرداخت، رنگ یا پوشش دهی الکترواستاتیک، ظاهری مدرن و مقاوم به انواع لوستر مدرن پذیرایی می افزاید.
- پوشش دهی (لایه نشانی) الکترفورتیک: پوشش دهی ایده آلی است که ظاهری نزدیک به آبکاری ایجاد می کند، و از طرفی مقاومتی مشابه پوشش الکتراستاتیک ایجاد می کند. با این اوصاف در بسیاری موارد پوشش دهی الکتروفورتیک می تواند پاسخگوی نیازها باشد.
- پوشش دهی به صورت آبکاری: این نوع پوشش دهی، پیش از اسلام و در ایران ابداع شده است و می تواند ظاهری زیبا و البته کلاسیک ایجاد کند. این پوشش از جنس فلز و بر روی فلز ایجاد می شود.
- پوشش دهی PVD: شباهت زیادی به آبکاری الکتریکی دارد، که البته این نوع پوشش دهی در خلا صورت می گیرد و بر همه نوع متریال، حتی بر روی شیشه و پلاستیک نیز قابل اعمال است.
- رنگ طلایی\برنجی: رنگ طلایی، از قدیم الایام بسیار پر طرفدار بوده و بسیار نزدیک به معماری داخلی نئوکلاسیک می باشد. این رنگ در فضاهایی که حضور رنگ کم است، به خوبی خودنمایی می کند. در کنار بیشتر متریال ها، خصوصا متریال های طبیعی زیبا می شود.
- رنگ کروم: بسیار رایج است، و به نوعی مینیمال نیز محسوب می شود. تغییری در پروفایل رنگی ایجاد نمی کند، و البته به نسبت دیگر رنگ ها بی حال تر است.
- رنگ های تیره: رنگ های تیره مثل مشکی و ذغال سنگی، ظاهری بسیار مدرن به لوستر می دهند و از این جهت بسیار مناسب برای انواع لوستر پذیرایی هستند.
نگاه چهارم، انواع لوستر مدرن پذیرایی بر اساس نوع افزونه (آونگ،کریستال و ..)
علاوه بر بدنه ی اصلی که نقش اساسی در ظاهر لوستر مدرن دارد، نمی توان از تاثیر آونگ ها، کریستال ها و یا دیگر بخش ها افزودنی چشم پوشی کرد. حتی گاهی اوقات، بدنه ی اصلی نقش زیادی در نمود ندارد و به حاشیه می رود.
در این میان می توان این افزونه ها را به دو نوع آویز (آونگ) و یا متصل تقسیم کرد. البته این غیر از بدنه ی تمام شیشه ای یا چوبی و … است. آونگ ها به صورت سنتی و حتی معاصر، معمولا به جنس شیشه یا کریستال هستند. هر چند انواع آونگ های فلزی، چوبی، الیافی، و از جنس دیگر متریال های طبیعی هم داریم.
آونگ ها می توانند مستقیم (با بست) به بدنه وصل شوند، از طریق آونگ های دیگر متصل باشند، و یا از طریق یک اتصال بلند متصل باشند. همین طور این که می توانند آزاد باشند یا به صورت رشته ای بین دو نقطه قرار گیرند.
این آونگ ها می توانند کوچک باشند و یا آن قدر بزرگ باشند که خودشان دارای هویت مستقل باشند. یکی باشند، کم باشند، یا زیاد باشند. همین طور این که می توانند پوشاننده کل بدنه ی فلزی باشند.
افزونه های اتصالی نیز می توانند به چند روش متصل باشند. هم به صورت پیچ و مهره ای، از طریق یک یا بیش از یک سوراخ، هم به صورت ثقلی و افتادن در یک فضای بسته.
ابعاد این افزونه ها در لوستر پذیرایی مدرن، می تواند تاثیر به سزایی در نمود آن داشته باشد. ابعاد بزرگ باعث خلق نقاط کانونی پر قدرت می شود. از طرفی باعث درشت شدن فرم و تناسب ان با فضاهای بزرگ تر نیز می شود. در نقطه ی مقابل، ابعاد کوچک افزونه ها باعث ظرافت بیشتر می شود و می تواند تناسب با فضاهای کوچک تر را نیز بیشتر کند.
البته این تناسب ها اصلا قطعی نیستند، و ما مواردی را داریم که علارغم داشتن افزونه های بزرگ، به دلیل فرم خاص شان امکان نصب در پذیرایی های کوچک را هم دارند.
در نهایت باید ذکر شویم که در این مقوله سعی شد به جنبه های مختلف انواع لوستر مدرن پذیرایی بپردازیم، هر چند که بررسی این جنبه ها به زمان و تحقیقات بیشتری نیاز است. شما می توانید در صورت تمایل سوالات خود را در این خصوص از ما بپرسید.
منابع: