خارجی ها گردشگری در ایران را ترویج خواهند کرد

من گزارش میدم باملین به گزارش مهر، علی اصغر شالبافیان معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی در نشست هفدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران که امروز در تالار فجر وزارت میراث فرهنگی برگزار شد، گفت: نمایشگاه گردشگری و صنایع وابسته به آن برگزار می شود. از ۲۳ تا ۲۶ بهمن ماه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی در تهران برگزار می شود.

وی گفت: این نمایشگاه که یکی از بزرگترین نمایشگاه های کشور است در ۲۰ سالن و ۶۰ هزار متر مربع با ۹۸۷ غرفه برای مشارکت برگزار می شود. ۹ سالن به شرکت های دانش بنیان، یک سالن با حضور شرکت کنندگان خارجی و یک سالن برای گردشگری سلامت اختصاص دارد. ما برای هر استان به موضوعات مختلفی پرداختیم.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی افزود: حضور هیئت های مذهبی با توجه ویژه به بخش گردشگری آشپزی از دیگر ویژگی های این نمایشگاه است. یکی از تاثیرات نمایشگاه امسال حوزه سرمایه گذاری است. در این چند روز ۶۰۰ بسته سرمایه گذاری و ۱۵۰۰ فرصت سرمایه گذاری با حضور معاونین بخشداران ارائه می شود.

شالبافیان تصریح کرد: روسیه، ترکیه، مالزی، اندونزی، تایلند، ازبکستان، ویتنام، تاجیکستان، زیمباوه، تانزانیا و سریلانکا در این نمایشگاه غرفه دارند. فضاهای گفتگو نیز برای شرکت کنندگان خارجی تدارک دیده شده است. همچنین ۶۹ دفتر خدمات گردشگری خارجی به استثنای دفاتر دارای غرفه که بیشتر از شهرهای کازان و سن پترزبورگ روسیه هستند، اعلام حضور کرده اند.

وی افزود: بازدیدکنندگانی از کشورهای مالزی، اندونزی، عراق و تونس خواهیم داشت. همچنین مقاماتی از جمله دبیر کل سازمان جهانی گردشگری و هیئت همراه، دبیرکل اکو و سازمان همکاری اسلامی و رئیس کمیته گردشگری ازبکستان به نمایشگاه ملی خواهند آمد. دانشجویان بیش از ۲۰ دانشگاه در رشته گردشگری نیز در این برنامه حضور دارند.

وی گفت: در این نمایشگاه برنامه های جانبی زیادی از جمله دیدار با معاونان سازندگی و روسای شوراهای شهر برگزار می شود. همچنین نشست شهرداران در روز سه شنبه ۲۴ باخمن برگزار خواهد شد. میزهای گرد و آموزش ها نیز یکی از بخش های اصلی نمایشگاه است.

معاون گردشگری گفت: نتایج برگزاری نمایشگاه باید مورد ارزیابی قرار گیرد اما اینجا مکانی برای نمایش و ارائه بود که یکی از اهداف اصلی است. به همین دلیل یکی از موضوعات نمایشگاه سرمایه گذاری است. در این ارائه به سوالات سرمایه گذاران پاسخ داده شده است. نمایشگاه یکی از مهم ترین گردهمایی های ذینفعان است، بنابراین باید با هدف و اشتیاق برگزار شود.

وی ادامه داد: ۲۰ اینفلوئنسر از کشورهایی از جمله چین، مالزی و برزیل برای تولید محتوای گردشگری به ایران می آیند. در حوزه گردشگری کشورهای دارای روادید لغو شده، محتوای خوبی تولید شده است که بخشی از آن در نمایشگاه عرضه می شود. آژانس های مسافرتی کشورهایی که ویزای آنها لغو شده است نیز در این نمایشگاه حضور خواهند داشت.

شالبافیان گفت: حضور گروه های رسانه ای در کشور داشتیم. این یک کار مستمر است که همیشه در حال انجام است. این بازیگر بالیوودی نیز چندی پیش به ایران آمد و جلسه رسانه ای برگزار کرد.

مصطفی فاطمی مدیرکل گردشگری داخلی در این نشست گفت: موضوع نمایشگاه سال آینده مشخص شده است. موضوع هر استان توسط وزارت میراث فرهنگی تعیین و طراحی می شود.

وی افزود: سال گذشته که غذاها در قسمت‌هایی بیشتر دیده می‌شد، انتقادات به نمایشگاه افزایش یافت. ما سعی کردیم این موضوع را حل کنیم، امسال اعلام شد که غذا حذف می شود، باز هم انتقاد شد، بنابراین گفتیم برای این کار قسمت جداگانه ای در نظر گرفته شود، ۲۶ هیئت مذهبی هم در برنامه حضور دارند. مشکل اصلی ما زمان است و گروه ها ترجیح دادند در سالن برنامه داشته باشند. زمان اجرای برنامه های موزیکال اعلام خواهد شد.

نیما آذری رئیس هیات مدیره موسسات آموزشی گردشگری کشور نیز در این نشست گفت: در این نمایشگاه مسئولیت کمیته آموزش نمایشگاه را نیز بر عهده دارم.

وی گفت: سازه نمایشگاه با توجه به نوع مخاطب و تنوع رویداد نمی تواند یک سازه عمیق و با زمان کافی باشد، بنابراین پتانسیل را ارائه خواهیم کرد بنابراین ۴۲ برنامه برگزار می شود.

چالش های سرمایه گذاری و تحلیل ظرفیت های نوظهور از جمله برنامه های آموزشی این چند روز است. همچنین ۷ پنل و ۲۴ کارگاه آموزشی از جمله گردشگری کشاورزی، آینده گردشگری در عصر هوش مصنوعی و … داریم.

نیک بین، دبیر همایش گردشگری سلامت نیز در این نمایشگاه گفت: این همایش در دو روز ابتدایی نمایشگاه برگزار می شود و ۸۵ مقاله ارزشمند در زمینه گردشگری سلامت به دست ما رسیده است. از طریق داوری، ۵۱ مقاله پذیرفته شد و ۶ هیئت داوری تخصصی برنامه ریزی شد.

در این جلسه اعلام شد ۶۰۰ بسته سرمایه گذاری در نمایشگاه گردشگری ارائه می شود. همچنین ۴۶۳ شرکت اعم از اکوتورها، آژانس ها و مجتمع های گردشگری به موضوع سرمایه گذاری در ۹ سالن می پردازند.