بتمن؛ قهرمان لگو بازهای دیوار 

به گزارش باملین، ۹۲ سال پیش، کریستیانسن، نجار دانمارکی، شروع به ساختن اسباب‌بازی‌هایی چوبی کرد که در واقع اولین نسل از محصولات لگو بودند. اسم «LEGO» را هم خودش ابداع کرد. در زبان دانمارکی، چنین کلمه‌ای وجود نداشت و او با ترکیب دو کلمه «!Leg Godt» (به دانمارکی یعنی «خوب بازی کن!») آن را ساخت. البته می‌گویند او نمی‌دانست «lego» در زبان‌های یونانی و لاتین معنی دارد و دست بر قضا یکی از معانیش «کنار هم چیدن» است! لگو که در اول راهش کسب‌وکاری خانوادگی بود، ظرف یکی‌دو دهه و به خصوص با تولید و عرضه «آجرهای خانه‌سازی‌»‌اش جهانی شد. علاقمندان به این بازی در بسیاری از کشورهای جهان ۲۸ ژانویه (۸ بهمن) را به عنوان روز جهانی لگو جشن می‌گیرند، به این دلیل که اختراعِ آجر لگو درست در همین روز در سال ۱۹۵۸ ثبت شد. به همین بهانه، به سراغ داده‌های دیوار رفته‌ایم تا ببینیم حال‌وهوای خریدوفروش لگو در این پلتفرم در ۱۰ ماه نخست امسال چطور بوده.

در ۱۰ ماه گذشته، کلمات مرتبط با لگو نزدیک به ۱ میلیون بار در دیوار  جستجو شده‌اند. ۸۵ درصد این جستجوها خود کلمه «لگو» به تنهایی، یا عباراتی مانند «اسباب‌بازی لگو» یا «اسباب بازی فکری لگو» بوده.

در ۱۵ درصد باقی‌مانده، کلمات «بتمن»، «ماشین» و «دایناسور» بیش از سایر کلمات در کنار کلمه «لگو» جستجو شده‌اند. نیمی از کلماتی که در این ۱۵ درصد قرار دارند مربوط به فیگورها و شخصیت‌های مختلف داستانی، کمیک و سینمایی است. کاربران در مجموع ۲۰ فیگور لگو را جستجو کرده‌اند؛ از «باب‌اسفنجی» و «هری‌پاتر» تا «نینجا» و «بتمن».

در بین این فیگورها، بتمن (با ۸۷ درصد) بیشترین سهم از جستجوها را دارد و پس از آن فیگورهای «نینجا» و «مرد عنکبوتی» قرار دارند. این داده‌ها می‌گوید «جوکر» در نبردش با «بتمن»، حداقل در دیوار، کاملا دست‌وپا بسته است و میدان را به حریف دیرینه‌اش باخته.

حالا فکر می‌کنید بتمن در کدام استان‌های کشور محبوب‌تر است؟ اگر فقط به تعداد جستجوهای خالص هر استان نگاه کنیم، استان تهران در صدر است. خیلی هم دور از انتظار نیست؛ تهران بیشترین جمعیت کشور را دارد. اما اگر جستجوی کاربران هر استان را نسبت به جمعیت آن استان در نظر بگیریم، به ترتیب خراسان رضوی، همدان و قم بالاتر از سایر استان‌ها قرار دارند.

روند انتشار آگهی لگو در دیوار کاملا مخالف روند درس و مدرسه است. هر چه از ابتدای سال به تابستان نزدیک‌تر می‌شویم، تعداد آگهی‌های منتشر شده بیشتر می‌شود و در ماه‌های تابستان به اوج خودش می‌رسد. طبعا مشتریان اصلی لگو کودکان و نوجوانان هستند و بازار این بازی هم مثل بازی‌های دیگر در فصل فراغت داغ‌تر است. به خاطر همین هم هست که از مهر، با شروع مدارس، میزان انتشار این آگهی‌ها ماه‌به‌ماه کاهش می‌یابد.

بیشترین آگهی‌های لگو متعلق به کدام استان‌هاست؟  آگهی‌گذاران در استان‌های تهران، خراسان رضوی و البرز در ۱۰ ماه گذشته بیشترین تعداد آگهی لگو را منتشر کرده‌اند. حالا اگر نسبت به جمعیت هر استان هم بسنجیم، باز هم همین سه استان در صدر فهرست قرار دارند. به عبارت دیگر،‌ تعداد آگهی لگوی منتشرشده در این سه استان فاصله قابل توجهی با سایر استان‌ها دارد.

از طرف دیگر، اهالی استان بوشهر مشتری‌های پروپاقرص‌تری برای آگهی‌های لگو بوده‌اند و به طور میانگین برای  تماس با این آگهی‌ها بیش از ۵ بار اقدام کرده‌اند. بعد از آن‌ها، به ترتیب کاربران استان‌های خراسان جنوبی و کرمان در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند.

شاید مهمترین ایده لگو این باشد که بچه‌ها می‌توانند تخیلات‌شان را با آجرهای به اصطلاح «ساختمان‌سازی» به واقعیت تبدیل کنند و هیچ مانع و محدودیتی هم برایش نداشته باشند؛ یعنی بچه‌ها حتی وقتی خیالبافی می‌کنند، ارتباط‌شان با واقعیت به طور کامل قطع نمی‌شود. این ایده فقط مختص لگو نیست. بسیاری از اسباب‌بازی‌های «واقعی» دیگر هم کم‌وبیش این خاصیت را دارند. فقط ظاهرا لگو توانسته خیلی بهتر از دیگران آن را تجاری کند. با این همه، روز جهانی لگو می‌تواند بهانه‌ای باشد برای آن‌که فکر کنیم کودکانی که در محاصره کامل «دنیای مجازی»اند، چه امکاناتی در اختیار دارند که به اندازه کافی «واقعیت» را تجربه کنند.