شایع‌ترین نشانه‌های وسواس

روانپزشک شهید بهشتی دانشگاه علوم پزشکی با بیان اینکه وسواس یک اختلال روانی است، گفت: وسواس برای فرد و اطرافیان بسیار آزاردهنده است و باید برای درمان صبور بود و با مراجعه به پزشک این حالت را برطرف کرد.

به گزارش ایسنا، دکتر سامیه معتضدیان با اشاره به تعریف وسواس گفت: وسواس مجموعه ای از افکار یا تکانه های ناخواسته، مزاحم و تکراری است. مبتلایان به وسواس، اضطراب شدیدی را تجربه می کنند.

نقش ژنتیکی در اختلال وسواس فکری اجباری

این عضو هیئت علمی دانشگاه با تاکید بر اینکه رگه های ژنتیکی در اکثر بیماری های روانی دیده می شود، خاطرنشان کرد: علائم وسواس از سنین نوجوانی یا اوایل دهه ۲۰ شروع می شود.

وی با بیان اینکه شیوع شیدایی در بین زن و مرد یکسان است گفت: وقتی ریشه شیدایی را پیدا می کنیم در بیشتر موارد حداقل یکی از اعضای خانواده به این بیماری یا بیماری های مرتبط مبتلا می شود. بدیهی است که در صورت وجود ژن زمینه در خانواده، این بیماری ممکن است به دلیل عوامل محیطی یا عوامل دیگر، کم و بیش حاد ظاهر شود.

بروز وسواس در میانسالی تقریبا غیرممکن است

وی بروز وسواس در میانسالی را رد کرد و افزود: بروز وسواس در سنین بالا ممکن است متخصصان را به بیماری های ارگانیک یا جسمی بیمار مشکوک کند. ما به سختی انتظار داریم که یک زن یا مرد ۵۰ ساله ناگهان دچار وسواس شود.

وی با اشاره به شایع ترین علائم شیدایی گفت: افکار تکراری یا مزاحم مانند چک کردن مداوم یا وسواس در شستشو از جمله شایع ترین علائم شیدایی است.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: وسواس می تواند با علائم مختلفی خود را نشان دهد، برخی از بیماران فقط ممکن است دچار افکار مزاحم شوند، مثلا فرد مدام با خودش دعوا می کند تا دیگران از رفتار یا حرف من ناراحت نشوند، البته این است که این موارد را باید تفکیک کرد و نگرانی های روزمره را با علائم وسواس اشتباه گرفت. اگر استرس ناشی از نگاه و قضاوت دیگران از حد طبیعی فراتر رود و برای فرد اضطراب ایجاد کند، ممکن است نشانه ای از رفتار وسواسی باشد.

وی یادآور شد: شایع ترین نشانه های وسواس چک و شستشو است. علاوه بر این، نگرانی دائمی در مورد احتمال آسیب رساندن به دیگران و افکار مزاحم، خطرناک و مزاحم می تواند از علائم وسواس باشد.

معتدیان بیان کرد: ترس بیش از حد از بیمار شدن، بررسی مداوم اشیا، ترس از صدمه زدن به خود یا دیگران و وسواس در نظم یا تقارن اشیا از شایع ترین علائم OCD است.

وسواس و ارتباط آن با مشکلات جسمانی

وی تصریح کرد: وسواس علاوه بر اینکه یک بیماری روانی است، می تواند به بدن فرد مبتلا نیز آسیب برساند. به عنوان مثال برخی از افراد به دلیل وسواس زیاد به نظم و جابجایی اشیا دچار کمردرد و آسیب به ستون فقرات می شوند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه، درمان های رایج برای مبتلایان به وسواس را برشمرد و گفت: درمان افراد مبتلا به وسواس معمولاً ترکیبی از دارو درمانی و روان درمانی است، اما باید توجه داشت که درمان این بیماری زمان بر است و نیاز به صبر دارد.

کودکان خانواده های وسواسی در معرض خطر ابتلا به این اختلال هستند

وی به تاثیر محیط بر اختلال وسواس توجه کرد و گفت: وسواس در خانواده هایی که رفتار وسواسی به صورت ژنتیکی وجود دارد در کودکان از طریق یادگیری محیطی می تواند تشدید شود اما عوامل ژنتیکی در این اختلال بسیار مهم است. زیرا اگر فقط اثرات محیطی در نظر گرفته شود، با بهبود شرایط این رفتارها از بین می رود.

معتدیان در پایان با بیان اینکه وسواس یک بیماری روانپزشکی است، تصریح کرد: این بیماری برای فرد و اطرافیانش بسیار آزاردهنده است. برای درمان باید صبور باشید، اما قطعا زندگی با شیدایی زندگی دردناکی است، بنابراین باید با مراجعه به پزشک این وضعیت را برطرف کنید.