موکاپ چیست و چه کاربردی دارد؟

موکاپ (Mockup) واژه ‌ای است که معنای لغوی آن ماکت، مدل آزمایشی یا نمونه هم ‌اندازه است اما در بین اهالی گرافیک و طراحی سایت یا اپلیکیشن موکاپ چیست و چه کاربردی دارد؟ در حوزه های تخصصی ذکر شده موکاپ برای اشاره به فایل پیش نمایش یک پروژه به کار می رود. حال این پروژه می تواند لوگو، کارت ویزیت، قالب سایت یا هر چیز دیگر باشد.

اگر در ابتدای راه تبدیل شدن به یک طراح گرافیک هستید و نیاز به تمرین با فایل های آماده یا موکاپ ها دارید یا حتی اگر صرفا برای استفاده شخصی خودتان لازم است بدانید که موکاپ چیست و چه کاربردی دارد؟ تا بتوانید یک موکاپ لوگو برای کسب‌ و کار خود طراحی کنید، در ادامه با ما همراه باشید.

موکاپ چیست؟

همان‌طور که گفتیم طراحان گرافیک یا طراحان سایت با استفاده از موکاپ نسخه پیش نمایش طرح های خود را می سازند. درواقع موکاپ یک فایل گرافیکی آماده با  فرمتی مانند PSD است که می تواند در نرم افزارهای گرافیکی مانند فتوشاپ اجرا شود و روی آن تغییراتی اعمال کرد.

موکاپ هم عناصر طراحی را در بر دارد و هم عناصر کاربردی نظیر فونت، رنگ، تایپوگرافی و دیگر موارد. ما در این مطلب راجع به موکاپ های طراحی و مخصوصا موکاپ لوگو صحبت می کنیم اما به طور کلی این مفهوم انواع مختلفی دارد؛ از موکاپ های مبتنی بر UI که برای نمایش نسخه اولیه یک سایت یا اپلیکیشن استفاده می شوند گرفته تا موکاپ های فیزیکی از محصولات اولیه در صنایع الکترونیکی.

حال موکاپ طراحی یا مثلا به عنوان یک شاخه کوچک تر موکاپ لوگو چیست؟ این فایل های آماده در طرح های مختلف و برای کاربردهای گوناگون در سطح اینترنت انتشار یافته اند تا کاربران بر حسب نیاز و سلیقه خود بتوانند از آنها کمک بگیرند. به عنوان مثال می توانید از این لینک موکاپ لوگو حرفه ای دانلود کنید و نگاهی به آن بیندازید تا بدانید وقتی از موکاپ حرف می زنیم، از چه فایلی حرف می زنیم.

موکاپ چیست و چه کاربردی دارد؟

کاربرد موکاپ

در پاسخ به بخش دوم سوال موکاپ چیست و چه کاربردی دارد؛ می توان کاربردهای گوناگونی را ذکر کرد. طراحان گرافیک حرفه ای می دانند که ساختن موکاپ و استفاده از آن می تواند در مراحل مختلف طراحی و اجرای پروژه ها کمک کننده باشد. به عنوان مثال پس از آن که کارفرما آنچه در ذهن خود دارد را به طراح انتقال می دهد، او می تواند یک نسخه اولیه یا همان موکاپ بسازد و به شخص سفارش دهنده نشان دهد تا هر دو مطمئن شوند که منظور یکدیگر را به درستی متوجه شده اند.

زبان مشترک و پل ارتباطی طراح و کارفرما

همچنین طراحان می توانند پیشنهادهای خود را به جای آن که روی هوا یا روی کاغذ برای کارفرما ترسیم کنند، آنها را روی نسخه موکاپ پروژه پیاده سازی کنند و به کارفرما ارائه دهند. بنابراین، موکاپ به تعاملات شفاف‌تر بین طراح گرافیک و کارفرما کمک می کند و پلی ارتباطی است که ایده ای که در سر کارفرماست و نتیجه ای که از ذهن طراح نشات می گیرد را به یکدیگر وصل می کند.

بررسی دقیق تر و رفع مشکلات قبل از انتشار نسخه نهایی

علاوه بر این موکاپ کاربرد دیگری نیز دارد که مختص خود طراح است. او می تواند قبل از آنکه نسخه نهایی را چاپ یا لانچ کند، با استفاده از تولید یک نسخه موکاپ به بررسی دقیق تر طرح بپردازد و ابتدا ایرادات احتمالی را برطرف کند و بعد نسبت به انتشار نسخه اصلی اقدام کند.

طراحی لوگو با استفاده از موکاپ آماده

شاید شما دانش متوسطی از نرم افزارهای گرافیکی مانند فتوشاپ داشته باشید و نیاز داشته باشید که برای کسب و کار شخصی و نوپای خودتان یک موکاپ لوگو را به کار گیرید و آن را شخصی سازی کنید. برای آن که این کار را امتحان کنید می‌توانید از این لینک موکاپ لوگو حرفه ای دانلود کنید و روی آن تغییرات دلخواه خود را اعمال کنید.

طراحی لوگو با استفاده از موکاپ آماده

درنتیجه دانلود موکاپ برای طراحان تازه کار یا کسانی که در مسیر یادگیری طراحی گرافیک هستند و نیاز به تمرین با فایل های آماده دارند یا کسانی که صرفا یک بار گذرشان به طراحی یک عنصر بصری مانند لوگو افتاده نیز کاربرد دارد و نوعی نیروی کمکی محسوب می شود.

استفاده از موکاپ لوگو رایگان در فتوشاپ

ابتدا لازم است که نسبت به به دانلود موکاپ اقدام کنید. برای این کار می توانید از بخش دانلود موکاپ سایت سیجی کوک اقدام کرده و سپس فایل مد نظر خود را که با فرمت PSD ذخیره شده است، در نرم افزار فتوشاپ باز کنید. حالا برای شروع به اعمال تغییرات روی فایل موکاپ باید برویم سراغ لایه اسمارت آبجکت که به راحتی در قسمت Layers دیده می شود و نماد آن در برنامه آیکون کاغذ تاخورده است.

حال که این لایه را پیدا کردید، دو بار روی آن کلیک کنید تا یک صفحه جدید ایجاد شود که محتویاتی مانند وکتور، تصویر و دیگر موارد را دارا است. اکنون نوبت اعمال کردن تغییرات دلخواه شماست. می توانید محتوای داخل این سند را حذف و محتوای دلخواه خودتان را جایگزین آنها کنید.

برای اعمال تغییرات نیز لازم است که در همان قسمت Layers لایه مد نظر خود را غیرفعال یا خاموش کنید که این کار با کلیک کردن روی علامت چشم کنار آن صورت می‌پذیرد. نهایتا نیز فراموش نکنید که پیش از بستن برنامه یا هر کار دیگری تغییرات را با استفاده از گزینه Save که در منوی فایل دیده می شود، ذخیره کنید. حالا شما یک لوگوی شخصی سازی شده دارید که بر پایه استفاده از یک موکاپ لوگوی رایگان آن  را طراحی کرده اید.

استفاده از موکاپ لوگو رایگان در فتوشاپ

کلام آخر

در نوشته ای که خواندید به این پرداختیم که موکاپ چیست و چه کاربردی دارد. در این راستا متوجه شدیم که موکاپ انواع گوناگونی دارد اما تمام آنها به طریقی اشاره به یک نسخه اولیه و پیش نمایش دارند که قبل از انتشار نسخه اصلی ساخته می شود.

در ادامه توضیح دادیم که استفاده از موکاپ هم برای هم زبان شدن طراح گرافیک و کارفرما راجع به ویژگی های محصول خواسته شده به کار می رود، هم برای رفع کردن مشکلات قبل از گرفتن خروجی نهایی و هم برای طراحی لوگو با استفاده از یک موکاپ لوگو برای افرادی که حرفه ای نیستند و دانش نسبتا متوسطی از مباحث و نرم افزارهای گرافیکی دارند. سرانجام نیز مقاله را با نحوه استفاده از موکاپ و اعمال تغییرات روی آن در محیط فتوشاپ به کار بردیم.