نکاتی که باید درباره درمان بواسیر بدانید

پیش از اینکه به درمان بیماری بواسیر یا هموروئید بپردازیم باید با جواب این سؤال که بیماری بواسیر چیست آشنا شوید. بیماری بواسیر یکی از بیماری‌های رایج نشیمنگاهی است که باعث  التهاب و تورم رگ‌های ناحیه مقعد می‌شود. درمان این بیماری به دلیل علائم ناخوشایند آن  بسیار اهمیت دارد. درمان بواسیر بسیار به شدت این بیماری و مرحله‌ای که بیماری در آن قرار گرفته، دارد. هموروئید به دو نوع داخلی و خارجی تقسیم می‌شود که هر کدام با توجه به شرایط خاص خود نیازمند درمان خاصی هستند. درمان بواسیر در مراحل مختلف خود به شکل زیر دنبال می‌شود:

درمان خانگی بواسیر

درمان خانگی بواسیر به مجموعه اقداماتی همچون تغییر سبک زندگی، تغییر تغذیه و اصلاح رفتارهای مؤثر در بروز بواسیر گفته می‌شود. این روش درمانی به طور معمول در مراحل ابتدایی بیماری می‌تواند مؤثر باشد.

درمان دارویی بواسیر

درمان دارویی به وسیله برخی داروهای مؤثر و خاص که توسط پزشک تجویز می‌شوند، انجام می‌شود. این داروها نیز می‌توانند در بهبود بواسیر در مراحل ابتدایی مفید باشند.

جراحی بواسیر

زمانی که روش‌های خانگی و دارویی نتوانند به درمان بواسیر کمک کنند روش جراحی می‌تواند در مداوای این بیماری نشیمنگاهی مؤثر باشد. روش جراحی بواسیر باید در بیمارستان و تحت بیهوشی انجام شود و دوران نقاهت آن ممکن است برای بیمار کمی سخت و ناخوشایند باشد.

روش لیزردرمانی بواسیر

روش لیزردرمانی بواسیر یکی از روش‌های مؤثر برای درمان هموروئید است. لیزردرمانی یک روش کم تهاجمی محسوب می‌شود و امروزه بسیار پرطرف‌دار به شمار می‌رود. این روش در زمانی کمتر از ۳۰ دقیقه و بدون نیاز به بیهوشی و بستری شبانه انجام می‌شود و با موفقیت بالا کمک می‌کند بیماری بواسیر برای همیشه مداوا شود. لیزردرمانی از آنجایی که بدون درد و خونریزی است دوره نقاهت بسیار ناچیزی دارد و فرد می‌تواند پس از انجام آن به راحتی فعالیت‌های روزمره خود را دنبال کند.

روش‌های درمانی نام برده با توجه به تشخیص پزشک و شرایط بیماری تجویز می‌شوند و بیمار به خصوص در مورد روش‌های خانگی و دارویی نباید دست به خوددرمانی بزند.

بیماری بواسیر چیست؟

در جواب این سؤال که بیماری بواسیر چیست؟ باید گفت این بیماری یکی از بیماری‌های بسیار شایع نشیمنگاهی به شمار می‌رود که بر اثر آن عروق ناحیه تحتانی راست روده و مقعد دچار تورم و التهاب می‌شوند. بواسیر به دو نوع زیر تقسیم می‌شود:

  • بواسیر داخلی: این بواسیر عروق انتهای راست روده را درگیر می‌کند و خود ۴ درجه دارد. بواسیر داخلی دیده نمی‌شود مگر در درجات بالای خود که توده بواسیر از مقعد بیرون می‌زند و به داخل باز نمی‌گردد.
  • بواسیر خارجی: این بواسیر رگ‌های ناحیه مقعد را دچار التهاب و کشیدگی می‌کند و به طور معمول با درد و خونریزی در هنگام اجابت مزاج همراه است.

بواسیر چیست؟

 

بیماری بواسیر به طور معمول در اثر مشکلاتی همچون یبوست به وجود می‌آید؛ اما دلایل دیگری همچون موارد زیر در ابتلا به آن مؤثر هستند:

  • افزایش وزن
  • بالا رفتن
  • سن بارداری
  • اسهال شدید
  • نشستن‌های طولانی مدت
  • عدم تحرک
  • رابطه مقعدی
  • چاقی

بیماری هموروئید به طور معمول علائم زیر را به همراه دارد که شناخت آنها کمک می‌کند افراد بتوانند سریع‌تر برای درمان آن اقدام کنند:

  • خونریزی بدون درد در هنگام اجابت مزاج
  • خارش یا سوزش در ناحیه مقعد
  • احساس یک توده یا تورم در ناحیه مقعدی

با مشاهده این علائم بهتر است بیماران هرچه سریع‌تر جهت درمان این بیماری اقدام کنند تا بیماری پیش از شدت یافتن با درمان‌های ساده‌تر مداوا شود. جهت درمان بواسیر می‌توان به پزشکان فوق‌تخصص ناحیه مقعد و روده بزرگ مراجعه کرد تا درمان مناسب این بیماری را پیشنهاد دهند. یکی از مراکز درمانی بسیار معتبر جهت درمان بواسیر مرکز فوق‌تخصصان درمان فوری است که افراد می‌توانند مداوای بیماری خود را به دستان پزشکان این مجموعه بسپارند.

عملکرد مقعد چگونه است؟

مقعد یکی از بخش‌های بسیار مهم دستگاه گوارش است که در قسمت انتهایی آن قرار گرفته و اصلی‌ترین نقش آن دفع مواد زائد از بدن است. مقعد از دو بخش اصلی به نام‌های دریچه داخلی و دریچه خارجی تشکیل می‌شود. ساز و کار دفع مواد زائد از بدن با کمک رکتوم که قبل از مقعد قرار گرفته انجام می‌گیرد. جهت دفع، ابتدا رکتوم با حجمی از مدفوع پر می‌شود و مدفوع را به سمت مقعد هدایت می‌کند. با این فشار و هدایت، دریچه غیرارادی درونی مقعد باز می‌شود و مدفوع به کانال کوتاه مقعد وارد شده و با فشار خود فرد را متوجه می‌کند که زمان اجابت مزاج رسیده است. این عملکرد مقعد نقش مهمی در اتمام روند گوارش دارد و اگر به هر دلیلی عملکرد مقعد دچار آسیب شود فرد با مشکلات بسیاری مواجه می‌گردد. بسیاری از بیماری‌های نشیمنگاهی همچون بواسیر، شقاق، آبسه و فیستول می‌توانند بر روی عملکرد مقعد تأثیر بگذارند و شرایط ناخوشایندی برای بیمار ایجاد کنند.

عملکرد مقعد

لیزر انواع بیماری‌های نشیمنگاهی چه فوایدی دارد؟

یکی از روش‌های بسیار پرطرف‌دار جهت درمان انواع بیماری‌های نشیمنگاهی همچون هموروئید، شقاق، کیست مویی، آبسه و فیستول مقعدی لیزردرمانی است. لیزر انواع بیماری‌های نشیمنگاهی به دلایل مختلفی یک روش محبوب و پرطرف‌دار به شمار می‌رود. از جمله این دلایل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مدت زمان کوتاه درمان و کمتر از ۳۰ دقیقه
  • بدون درد و خونریزی بودن
  • عدم نیاز به بیهوشی و بستری شبانه
  • نداشتن دوران نقاهت طولانی مدت و دردناک

لیزر بیماری مقعدی

 

مواردی که گفته شد از جمله ویژگی‌های لیزر انواع بیماری‌های نشیمنگاهی به شمار می‌روند که در مورد تمام این بیماری‌ها صدق می‌کند. این روش درمانی یک روش کم تهاجمی محسوب می‌شود و به همین دلیل امروزه در بیشتر مراکز درمانی بیماری‌های نشیمنگاهی از آن استفاده می‌شود.

لیزر انواع بیماری‌های نشیمنگاهی در مراکز درمانی مختلفی همچون مرکز فوق‌تخصصان درمان فوری انجام می‌شود. در مرکز درمان فوری، فوق‌تخصصان ناحیه مقعد و روده بزرگ دست به درمان این بیماری‌ها می‌زنند و از دستگاه‌های بسیار مجهز همچون برند دکا ایتالیا و لیگاشور آمریکایی جهت درمان استفاده می‌کنند. در این مرکز، لیزر انواع بیماری‌های نشیمنگاهی با موفقیت بسیار بالایی انجام می‌شود و این بیماری‌ها را برای همیشه مداوا می‌کند.