چرا گوشیم سیمکارتو نمیخونه؟

چرا گوشیم سیمکارتو نمیخونه؟ شاید برای شما هم پیش اومده باشه که گوشی جدید یا سیمکارت جدیدی خریدید، اما بعد از قرار دادن سیمکارت داخل گوشی متوجه میشید که گوشی سیمکارت رو نمیخونه. در این صورت نمیدونید که مشکل از گوشی هست یا از سیمکارت. برای درک بهتر علت این مشکل و دلایل بروز مشکل نشناختن سیمکارت در گوشی، این مطلب از باملین را تا انتها مطالعه کنید تا با راه حل های این مشکل هم آشنا بشید.

 

 

دلایل بروز مشکل نشناختن سیم کارت در گوشی

تفاوتی ندارد گوشی شما از برند اپل است یا صاحب یک گوشی اندرویدی هستید، در هر صورت دلایل بروز این مشکل یکسان است. این دلایل شامل موارد زیر می‌شوند:

  • خراب بودن یا سوختن سیم کارت
  • نصب اشتباه سیم کارت
  • مشکلات نرم افزاری
  • شکسته بودن خشاب سیم کارت
  • اعمال تنظیمات نادرست
  • مشکل رجیستری سیم کارت
  • آلوده بودن گوشی به ویروس‌ها و بدافزارها

این مشکل به هر دلیلی که بروز کرده باشد، باید در اولین فرصت رفع شود. در ادامه راه‌حل‌هایی برای این کار به شما پیشنهاد خواهیم داد:

· گوشی را ریستارت کنید

مثل همیشه اول، ساده‌ترین و موثرترین راه حل را امتحان کنید. گوشی خود را ریستارت کنید. با این کار اگر یک باگ نرم افزاری موجب بروز چنین خطای شده باشد، به خودی خود شناسایی و توسط سیستم عامل مشکل نخواندن سیم کارت در گوشی شیائومی، سامسونگ، آیفون و غیره برطرف خواهد شد.

اگر بعد از ریستارت هم‌چنان مشکل برسرجای خود بود، بهتر است که یک بار دیگر گوشی خود را خاموش و چند دقیقه‌ای را صبر کنید. سپس دوباره آن را روشن کنید.

· سیم کارت را یکبار دیگر جایگذاری کنید

سیم کارت را از دستگاه خود خارج کنید و یک بار دیگر با دقت کامل و توجه به علایم، آن را در جای خود قرار دهید. معمولا روی اسلات یا در اطراف درگاه خشاب سیم کارت، با تصویری بسیار کوچک جهت صحیح سیم کارت و کارت حافظه نمایش داده شده است. از این تصویر کمک بگیرید و سیم کارت خود را درون گوشی قرار دهید. در آخر سعی کنید خشاب سیم کارت را هم با توجه به علایم و در جهت درست آن نصب کنید.

احتمالا مشکل نخواندن سیم کارت همراه اول، ایرانسل و غیره با این راه‌حل برطرف خواهد شد.

همچنین، بررسی کنید که سیم کارت با دقت و در ابعاد درست پانچ شده باشد، در غیر این صورت، علت عدم شناسایی سیم کارت قطعا همین موضوع است.

اگر احساس می‌کنید که بخشی از خشاب سیم کارت دچار ترک یا شکستگی شده است، حتما آن را برای تعمیر به متخصصان بسپارید.

· آیا مطمئن هستید که سیم کارت مشکل ندارد؟

اگر سیم کارت شما سوخته باشد، با مشکل نخواندن سیم کارت در گوشی اندرویدی یا آیفونی خود روبرو خواهید شد.

همچنین، می‌توانید سیم کارت خود را در یک گوشی همراه دیگر امتحان کنید. اگر گوشی جدید به راحتی سیم کارت را شناسایی کرد، مطمئن می‌شوید که مشکل به سخت افزار یا تنظیمات گوشی برمی‌گردد. در غیر این صورت اگر باز هم خطای «عدم شناسایی سیم کارت» را مشاهده کردید، ممکن است سیم شما سوخته یا خراب شده باشد.

پس در اولین گام سطح طلایی رنگ سیم کارت خود را با یک دستمال نرم تمیز کنید. البته مراقب باشید که به هیچ عنوان خراشی روی آن ایجاد نشود. سپس دوباره سیم کارت را امتحان کنید.

اگر باز هم مشکل داشتید، به یک دفتر خدمات ارتباطی مراجعه کنید و مشکل سیم کارت خود را بیان کنید. در آن‌جا بررسی می‌کنند که مشکل به خاطر سوختن سیم کارت یا ناشی از ثبت نام نادرست آن است.

· کانکتور را زیر ذره‌بین قرار دهید

حالا نوبت به بررسی موشکافانه کانکتور گوشی می‌رسد. کانکتور یا قسمتی که خشاب سیم کارت را درون آن قرار می‌دهید، بررسی کنید. در این شکاف محکم فوت کنید یا با دستمالی نرم آن را تمیز کنید تا اگر گردوغبار و آلودگی سطح آن را پر کرده است، تمیز شود. شاید همین ریزگردهای کوچک باعث بروز مشکل نخواندن سیم کارت شده باشند.

· آیا از گوشی رجیستری شده استفاده می‌کنید؟

اگر گوشی خود را به تازگی خریداری کرده‌اید، باید مطمئن باشید که رجیستری شده است. در غیر این صورت گوشی به نام صاحب سیم کارت ثبت نشده است و شما را با مشکل نخواندن سیم کارت مواجه می‌کند.

رجیستری قانونی است که در چند سال اخیر به منظور شناسایی گوشی‌های قاچاق اجرا شده است. همچنین برای اطمینان از رجیستر بودن گوشی خود مراحل زیر را پشت سر بگذارید:

  • شماره سریال گوشی را که با علامت IMEI نمایش داده می‌شود، روی جعبه گوشی خود پیدا کنید. سپس در قسمت شماره‌گیر گوشی خود کد #۰۶#* را وارد کنید. یک کد به شما نمایش داده می‌شود که اگر با کد روی جعبه مغایرت داشته باشد، نشان دهندۀ قاچاق بودن گوشی شما خواهد بود.
  • همچنین می‌توانید کد IMEI گوشی خود را به شماره ۷۷۷۷ پیامک کنید تا از رجیستری گوشی مطمئن شوید.

 

حل مشکل نخواندن سیم کارت در گوشی اندروید

اگر در گوشی اندرویدی خود با این مشکل روبرو هستید، برای رفع باگ‌های نرم افزاری راهکارهای زیر را امتحان کنید.

· تنظیمات اپراتور شبکه را دستی اعمال کنید

اگر با وجود راه‌حل‌های بالا هم‌چنان مشکل شما بر سرجای خود باقی مانده است. نوبت به امتحان کردن راه‌حل‌های نرم افزاری است. در اولین اقدام، تنظیمات شبکه را در گوشی خود بررسی کنید. گاهی ممکن است به دلیل نصب یک نرم‌افزار یا وجود بدافزارها تنظیمات مربوط به این بخش تغییر کند. برای این که تنظیمات را چک کنید، در گوشی‌های اندرویدی مسیر زیر را پشت سر بگذارید:

  • وارد تنظیمات گوشی خود شوید.
  • روی گزینۀ شبکه و ارتباطات بی سیم یا Wireless and Networks ضربه بزنید. ممکن است این گزینه در قسمت more پنهان شده باشد.
  • سپس گزینه‌ Mobile Networks یا شبکه موبایل و پس از آن گزینۀ Network Operators یا اپراتور شبکه را انتخاب کنید.
  • حالا یک اپراتور را به دلخواه انتخاب کنید. احتمال بعد از چند ثانیه شبکه تغییر کرده و مشکل سیم کارت حل خواهد شد.

· کش گوشی خود را پاکسازی کنید

کلیر کش یا پاک سازی حافظه پنهان گوشی راهکار دیگری است که می‌تواند مشکل نخواندن سیم کارت در گوشی شما را حل کند. در این حافظه اطلاعات بسیاری به صورت موقت ذخیره‌سازی می‌شوند که اگر حجم آن‌ها بیش از حد باشد، باعث ایجاد اختلال در عملکرد گوشی و بروز باگ‌های فراوانی خواهد شد.

· آیا به تازگی گوشی خود را فلش رام کرده‌اید؟

بسیاری از کاربران گوشی‌های اندرویدی برای تنوع بخشیدن، به‌روز رسانی سیستم عامل و غیره اقدام به فلش رام گوشی خود می‌کنند. اگر رامی که روی گوشی خود نصب می‌کنند؛ کاستوم یا رسمی نباشد، باعث پاک شدن شماره سریال گوشی یا  همان IMEI خواهد شد. پاک شدن این شماره خود موجب می‌شود که گوشی به درستی رجیستری نشده و به عنوان یک گوشی قاچاق یا دزدی شناسایی شود. دراین صورت با مشکل نخواندن سیم کارت در گوشی مواجه خواهید شد.

پس بهتر است تنها از رام‌های رسمی و کاستوم استفاده کنید.

· حالت شبکه خود را تغییر دهید

گاهی ممکن است که حالت شبکه خود را به اشتباه تعیین کرده باشید.. برای مثال زمانی که سیم کارت شما تنها از نسل ۳G پشتیبانی می‌کند، اگر حالت شبکه را روی ۴G قرار داده باشید، گوشی در شناسایی سیم کارت با مشکل مواجه می‌شود. پس بهتر است که حالت شبکه خود را روی تنظیمات خودکار قرار دهید. برای این کار مسیر

Settings > Mobile Networks > Network Mode

را طی کرده و گزینۀ  LTE/WCDMA/GSM را فعال کنید تا به صورت خودکار شبکه تنظیم شود.

حل مشکل شناسایی نشدن سیم کارت در گوشی آیفون

برخی از راه‌حل‌های که در ابتدای مقاله به آن‌ها اشاره کردیم، برای گوشی‌های آیفون هم قابل اجرا هستند. مثل ریستارت کردن گوشی یا بیرون آوردن و نصب مجدد سیم کارت. اما برخی از راهکارها تنها در گوشی‌های اندرویدی قابل اجرا بودند. در ادامه روش‌هایی برای حل این مشکل مختص گوشی‌های آیفون ارائه خواهیم داد:

· سیستم عامل IOS را به‌روز رسانی کنید

ظاهرا آپدیت نبودن سیستم عامل آیفون موجب بروز باگ‌ها و مشکلات این چنینی خواهد شد. پس بهتر است که به بخش تنظیمات یا Settings  مراجعه کرده و سپس به ترتیب گزینه‌های General و Software Update را انتخاب کنید.

در این بخش اگر سیستم عامل نیاز به آپدیت داشته باشد، به شما اعلام می‌شود. شما می‌توانید با انتخاب گزینۀ  Download and Install آخرین ورژن ios را برای گوشی خود دانلود و سپس نصب کنید. در نظر داشته باشید که برای شروع آپدیت باید باتری گوشی آیفون شما بیش از ۵۰ درصد شارژ داشته باشد.

· تنظیمات شبکه حامل را آپدیت کنید

اگر در چند هفته اخیر پیام Carrier Settings Update را در گوشی خود مشاهده کرده‌اید؛ اما آن را جدی نگرفته‌اید، احتمالا منشا مشکل شما همین موضوع باشد.

این پیغام برای آپدیت شبکه سیم کارت و دریافت به‌روزترین و بهترین سرویس‌ها از سمت آن است و اگر به‌روزرسانی از طرف شما انجام نگیرد، ممکن است گوشی در شناسایی سیم کارت با مشکل مواجه شود.

برای اینکه شبکه حامل خود را به‌روز رسانی کنید، به بخش تنظیمات یا Settings گوشی خود وارد شده و سپس به ترتیب گزینه‌هایGeneral ، About و Carrier  را انتخاب کنید. اگر آپدیتی برای شبکه سیم کارت ارائه شده باشد، در این قسمت قابل مشاهده است.

روی آن ضربه بزنید تا آخرین نسخه به‌روزرسانی شود.

· از گزینۀ Reset Network استفاده کنید

در نهایت اگر راه‌حل‌های قبلی پاسخگو نبودند، چاره‌ای به جز ریست تنظیمات شبکه باقی نمی‌ماند. با این کار تمام تنظیماتی که برای قسمت‌های مختلف شبکه مثل: وای فای، هات اسپات، سیم کارت و غیره اعمال کرده‌اید، پاک شده و به حالت کارخانه بازگردانی می‌شوند.

با این‌که تنظیم دوباره این موارد شاید خسته کننده به نظر برسد؛ اما آخرین راه‌حلی است که می‌تواند مشکل نخواندن سیم کارت در گوشی آیفون شما را حل کند. پس برای این کار مراحل زیر را طی کنید:

وارد بخش تنظیمات یا Settings شوید و پس از آن گزینه‌های General و Reset را انتخاب کنید.

در این قسمت روی گزینۀ Reset Network Settings ضربه بزنید. حالا از شما درخواست می‌شود که ریست تنظیمات شبکه را تایید کنید. بعد از تایید و پایان یافتن این فرایند یک بار هم گوشی خود را ریستارت کنید. به احتمال زیاد مشکل شما برطرف خواهد شد.

 چرا گوشی سیم کارت‌ام را نمی‌خواند؟

دلایلی بسیاری باعث بروز مشکل نخواندن سیم کارت در گوشی می‌شوند. در این مقاله راه‌حل‌هایی برای رفع این مشکل پیشنهاد داده‌ایم. برخی از آن‌ها را می‌توانید هم در گوشی‌های اندرویدی و هم آیفون تست کنید؛ اما برخی دیگر تنها برای گوشی‌های اندروید یا فقط در آیفون‌ها قابل اجرا هستند.